رئیس کمیسیون املاک شورای شهر قزوین:
رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین گفت: احیای باغات سنتی اگر برای باغداران صرفه اقتصادی نداشته باشد، مقدور نیست و اگر احیاء و نگهداری نشود، به ماجرای بلاتکلیف مانده احیای بافت فرسوده و میراثی تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۵۳۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ 10 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین، مهدی عبدالرزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به حضور اتباع بیگانه و افغانی‌های مستقر در بافت تاریخی و به ویژه شهید انصاری شرقی اظهار داشت: تأکید می‌کنم که ما وقتی پهنای خط میراثی و آثار تاریخی را آنقدر گسترش می‌دهیم و فضا را چند برابر کرده و ارتفاع ساختمان‌ها را هفت متر و یا هفت و نیم متر در نظر می‌گیریم، دیگر برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد که در این بافت ساخت و ساز انجام دهد.

وی ادامه داد: وقتی خانواده‌های اصیل و بومی از بافت کهن و فرسوده کوچ می‌کنند، باید هم جای آن‌ها را افغانی‌ها و اتباع بیگانه بگیرند.

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: امروز بخش اعظم افرادی که در شهید انصاری شرقی زندگی می‌کنند، از اتباع بیگانه هستند.

عبدالرزاقی مطرح کرد: اگر قرار باشد پروژه ای که شهرداری طی 6 سال قبل در آن 20 میلیارد تومان هزینه کرده (که مطابق نرخ امروز 40 میلیارد می‌شود) و حال با صرف هزینه 20 میلیارد دیگر، به پیاده راه تبدیل شود و در آن صنایع دستی، شیرینی و باقلوای قزوین به فروش رسانده و در مقابل، محل حضور اتباع بیگانه باشد، ستودنی نیست.

این مسؤول یادآور شد: قزوین با مشکلاتی گره خورده و پروژه شهید انصاری شرقی یکی از این مشکلات است، اگر این شرایط ادامه‌دار باشد، مطلوب نیست.

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: اگر بخواهم پروژه شهید انصاری شرقی را با محور کوچه محمدیه مقایسه کنم، باید بگویم این مسیر هم از بافت تاریخی گذر کرده و برابر مصوبه مراجع شهری، باید گذر دارای عرض 16 متر باشد و اغلب پلاک‌ها تملک شده و تنها چند مورد از تملکات باقی مانده است.

عبدالرزاقی همچنین با اشاره به بررسی طرح ساماندهی بلوار آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد: بخشی از طرح در محدوده باغات سنتی قرار دارد و چه اجباری است، زمینی که 10 یا 20 سال گذشته باغ بوده، را اکنون هم باغ بدانیم؟!

وی تشریح کرد: در جلسات گذشته هم مطرح کرده‌ام، در حفظ باغستان‌های سنتی حتی اگر شریان‌های آبی باغستان‌ها را هم حفظ کرده باشیم، حفظ یک باغ سنتی حدود پنج نفره که حدود سه هزار 500 متر وسعت دارد، برای باغدار سالانه 10 تا 15 میلیون تومان هزینه داشته، آیا برای باغدار آورده‌ای دارد؟! آیا همه مالکان باغات سنتی نگاه میراثی به باغات دارند؟! آیا حمایت تشکل‌های غیر دولتی شامل حال آن‌ها می‌شود؟!

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین گفت: احیای باغات سنتی اگر برای باغداران صرفه اقتصادی نداشته باشد، مقدور نیست و اگر احیا و نگهداری نشود، به ماجرای بلاتکلیف مانده احیای بافت فرسوده و میراثی تبدیل می‌شود.

عبدالرزاقی توضیح داد: بین 5 تا 10 متر خاک بافت فرسوده دستی است و واقعاً با مشکل مواجه ایم، ترکیدگی لوله در مجاورت حمام میرزا کریم نمونه این مشکلات است، چراکه قسمتی از این اثر را تخریب کرده بود و این نشان می‌دهد سیستم آبرسانی این بافت مشکل یافته و فرسوده شده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: راهکار حل این مشکلات این است که تمام مدیران استان باهم کنار بیایند و سر یک میز بنشینند و مشکلات را حل کنند و اگر این اتفاق نیفتد، مجدد با مشکل مواجه می‌شویم.

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین افزود: دوباره هشدار می‌دهم اگر باغات سنتی که پنج هزار هکتار بوده و حالا دو هزار و 580 متر آن باقی مانده و ممکن است طی چند سال آتی 100 هکتار دیگر آن هم از بین برود را با برنامه‌ریزی و تمهیدات درست حفظ نکنیم، موجب نابودی میراث پدرانمان شده‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار