کد خبر: ۵۲۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲ 15 November 2017
    معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران برای رفع محرومیت ها و مشکلات موجود زیرساختی نیازمند مدیریت وبرنامه ریزی صحیح است.


به گزارش ایرنا، ایوب درویشی روز چهارشنبه در سومین نشست هماهنگی مسوولان سازمان های مدیریت وبرنامه ریزی منطقه 8 کشور در چابهار اظهار داشت: شهرستان چابهار به عنوان یک منطقه راهبردی در سواحل مکران کمترین شاخص های توسعه انسانی را دارد و در همه شاخص ها رتبه های اخر در سیستان وبلوچستان را دارد.
وی افزود: شهرستان چابهار در زمینه شاخص های آب، حاشیه نشینی، بهداشت، راه، اشتغال، فقر، آموزش به ویژه فضاهای آموزشی محروم ترین نقطه استان محروم سیستان و بلوچستان و حتی کشور است.
وی بیان کرد: در سال های گذشته برنامه ریزی و مدیریت خوبی برای رفع مشکلات چابهار انجام نشده است و این محرومیت ها چالش جدی در مسیر توسعه سواحل مکران است.
فرماندار چابهار ادامه داد: جای تعجب و سوال است چرا چابهار با همه مزیت های اقتصادی، تجاری، گردشگری، کشاورزی و موقعیت مناسب محروم ترین منطقه از نظر شاخص ها محسوب می شود.
وی گفت: انتظار می رود مسولان برنامه ریز سازمان مدیریت برای رفع مشکلات این شهرستان چاره اندیشی کنند تا مردم محلی وبومی با درد ورنج گذشته رو به رو نشوند.
درویشی با بیان اینکه در هیچ نقطه ای از کشور روستای بالای 6 هزار نفر جمعیت فاقد شبکه آبرسانی نیست، خاطرنشان کرد: در نوار ساحلی چابهار- گواتر روستاهای بریس و پسابندر حتی یک متر شبکه لوله کشی آب ندارند.
وی تصریح کرد: در 430 روستای شهرستان چابهار بعد از گذشت سالها برای هر نفر در شبانه روز 15 لیتر آب با تانکر سیار آبرسانی می شود و حوزه آموزش وپرورش این شهرستان از نظر فضای آموزشی، نیروی انسانی و تراکم دانش آموز در هر کلاس در بدترین شرایط ممکن بسر می برد.
فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: سواحل مکران در حوزه این شهرستان ظرفیت خوبی در زمینه احداث گلخانه، توسعه گردشگری وکشاورزی، فعالیت های تجاری، اقتصادی وترانزیتی، صنعت، پتروشیمی، فولاد، فراوری معادن و بازرگانی دارد.
وی ادامه داد: مهمترین سرمایه در توسعه سواحل مکران مردم این منطقه هستند و تا زمانی که انسان توسعه یافته در این منطقه نداشته باشیم در طرح توسعه سواحل مکران موفقیت لازم را بدست نخواهیم آورد.
درویشی بیان کرد: نگاه بولدوزری و تخریب سرپناه افراد محروم در مناطق حاشیه نشین شهر شایسته مردم و نظام نیست و باید امکانات لازم به ویژه آب، برق، جاده آسفالته وبهداشت برای افراد حاشیه شهر و روستاها فراهم شود.
وی گفت: مردم محروم و بی بضاعت روستاها و شهرهای همجوار چابهار بر اثر خشکسالی و نجات از مرگ و داشتن زندگی بهتر و رونق کسب وکار به مناطق حاشیه شهر پناه برده اند و باید مسئولان امکانات رفاهی را برای آنان فراهم کنند.
وی بیان کرد: بندر گوادر پاکستان در همسایگی چابهار بسرعت با سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری کشور چین در حال آماده سازی زیرساخت ها است و باید ما هم در بندر چابهار هر چه سریعتر با توسعه روابط تجاری واقتصادی با کشورهای همجوار اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی از نبود برنامه ریزی برای رونق بخش گردشگری چابهار نیز انتقاد کرد و افزود: جای بسی تاسف است که بعد از گذشت سالها جایی برای شنا در سواحل چابهار در نظر گرفته نشده و نگاهها همچنان برای ایجاد برخی زیرساخت ها منفی است.
به گزارش ایرنا، سومین نشست هماهنگی کارشناسان ومسوولان سازمان های مدیریت وبرنامه ریزی منطقه 8 کشور شامل استان های یزد، سیستان وبلوچستان، هرمزگان وکرمان در بندر چابهار امروز /چهارشنبه/ برگزار شد و شرکت کنندگان همچنین از توانمندیها و ظرفیت های تجاری، اقتصادی و گردشگری چابهار دیدن کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار