مدیرکل امور عشایر فارس از افتتاح 13 پروژه در استان با محوریت اقتصاد مقاومتی در هفته دولت خبر داد.
کد خبر: ۴۸۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 24 August 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:روح‌الله بهرامی  در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: 147 هزار و 790 نفر در قالب سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه، لر و 8 طایفه مستقل در 67 درصد از مراتع فارس، زندگی می‌کنند.

وی عشایر را به دلیل مشغول به کار بودن همه‌ی اعضای خانواده و همچنین اقتصاد درون‌گرا، مردمی و مشارکتی که دارند، مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی دانست.

این مقام مسؤول از افتتاح 13 پروژه در استان با محوریت اقتصاد مقاومتی، در حوزه بهسازی چشمه، حفر چاه، احداث مخزن ذخیره آب، راهگشایی و اصلاح مسیر دسترسی و احداث حمام خورشیدی، بااعتباری بالغ‌بر 27 میلیارد ریال برای بهره‌مندی 913 خانوار در هفته دولت خبر داد.

بهرامی بیان کرد: معرفی متقاضیان تسهیلات 11 میلیارد و 200 میلیون تومان باکار مزد 4 درصد و دوره بازگشت 5 ساله، جامعه عشایری را شروع کردیم.

وی افزود: اعتبارات امور عشایر از منابع ملی، استانی، ماده 10 و 12 مدیریت بحران و 3 درصد از درآمد نفت و گاز در بخش‌های اسکان، ارائه خدمات پشتیبانی به کوچ کنندگان، مطالعات جامع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و گسترش سوخت فسیلی و انرژی‌های نوع هزینه می‌شود.

مدیرکل امور عشایر تصریح کرد: میزان کل اعتبارات سال 95 نسبت به 94 افزایش 30 درصدی داشته که در تخصیص اعتبارات به‌صورت متوسط 25 درصد تحقق‌یافته است.

وی ادامه داد: تا به امروز اعتبارات حوزه نفت و گاز  5/3 درصد افزایش و مصوب شده اما در ارتباط با منابع دیگر هنوز میزان اعتبارات معین نشده است.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: بر اساس ماده بیست‌وهفت برنامه ششم توسعه، دولت موظف به ارتقاء 5 درصدی شاخص‌ها شده و قانون‌گذار مشخص کرده 30 درصد از مالیات ارزش‌افزوده در اختیار جامعه روستایی و عشایری قرار بگیرد که در حال انجام است.

بهرامی با اشاره به صندوق خرد زنان مطرح کرد: تسهیلات 625 میلیون تومانی برای تقویت صندوق‌ها به‌صورت بلندمدت و بدون ضامن در حوزه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی بانوان عشایر در حال پرداخت است.

وی بابیان اینکه اسکان عشایر اختیاری است، گفت: برای اسکان عشایر 185 کانون آماده‌شده که در 103 کانون آن مستقر شدند؛ پس از اسکان عشایر حوزه خدمت‌رسانی آن‌ها از امور عشایر خارج و کد روستایی برای آن‌ها صادر می‌گردد.

مدیرکل امور عشایر فارس خاطرنشان کرد: 85 درصد خانوار عشایری از محدوده‌ی قانونی خدمات بهداشتی خارج هستند که در این راستا با دانشگاه تفاهم‌نامه مشترک آموزش بهروزی عشایر منعقد گردیده است.

بهرامی بیان کرد: برای حل مشکل تردد عشایر در غرب شیراز، مسیری به طول 13 کیلومتر شناسایی شد و شهرداری موظف به اجرای آن گردید که عملیات اجرایی این مسیر شروع‌شده است.

وی تصریح کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت خسارت‌ها خوب عمل‌نکرده است و بخشی از آن به دلیل عدم پرداخت سهم پوششی دولت به این صندوق است.

این مقام مسؤول با اشاره به 1200 شهید عشایر در فارس افزود: عشایر به‌عنوان محیط‌بان و محافظان استان، بیش از 800 کیلومتر در استان کوچ می‌کنند.

بهرامی گفت: پیگیری برای اجرای طرح جامع فرهنگی مذهبی جامعه عشایری فارس و برنامه ارتقاء سطح سواد، ‌دانش و مهارت در جامعه عشایر از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در سال 95 است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار