هرچند در هفته های نخست این طرح جدیت شهرداری از طرف مردم درک نشد اما کم کم متوجه شدند مسئولین شهر اصفهان برای اجرای این طرح بسیار مصر هستند. کم کم سه شنبه های بدون خودرو برای مردم نامی آشنا و البته ملال آور شد زیرا بسیاری از فعالیت های شهری که قبلا به وسیله خودرو در این معابر انجام می شد مختل شد و در حاشیه طرح مذکور ترافیک شدیدی به وجود آمد.
کد خبر: ۴۱۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲ 29 April 2017
به گزارش تابناک : در اردیبهشت ماه سال 95 جمالی نژاد شهردار اصفهان پیشنهاد سه شنبه های بدون خودرو را مطرح کرد  و پس از آن  ورود خودروها  به خیابان های پر تردد شهر در این روز ممنوع شد.

هرچند در هفته های نخست این طرح جدیت شهرداری از طرف مردم درک نشد اما کم کم متوجه شدند مسئولین شهر اصفهان برای اجرای این طرح بسیار مصر هستند. کم کم سه شنبه های بدون خودرو برای مردم نامی آشنا و البته ملال آور شد زیرا بسیاری از فعالیت های شهری که قبلا به وسیله خودرو در این معابر انجام می شد مختل شد و در حاشیه طرح مذکور ترافیک شدیدی به وجود آمد.

یکی از شهروندان ساکن اصفهان در گفت و گو با خبرنگار تابناک دراین باره گفته بود، متاسفانه مسئولین شهری برای مطرح کردن خود طرح های عجیبی را به راه انداخته اند. من مغازه آب میوه فروشی در خیابان چهارباغ دارم و مجبور هستم در طول روز چند نوبت از تره بار مرکز با وانت ، بار جا به جا کنم اما متاسفانه در روزهای سه شنبه کار من به شدت دچار مشکل می شود و همه برنامه های من بهم میریزد. ای کاش شهرداری به جای ایجاد چنین حریمی بخشی از شهر را برای دوچرخه سواری مردم در نظر می گرفت تا علاقه مندان به آن مناطق رفته و در آن جا تردد کنند.

بسیاری از شهروندان اصفهان سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان را کابوسی از ترافیک، مشکلات و نبود جای پارک می دانند به طوری که ترافیک حاصل در این مناطق بر سایر نقاط شهر هم اثر می گذارد و مردم به کارهای اساسی خود نمی رسند. هرچند در سال های دور شهر اصفهان یکی از شهرهایی بود که مردم برای تردد از دوچرخه استفاده می کردند اما این روزها وسعت شهر چند برابر شده و حجم زیاد خودروها و تغییر سبک زندگی مردم عرصه را بر دوچرخه سواران تنگ کرده از طرفی شهرداری باید قبل از این اقدام سیستم حمل و نقل شهری را توسعه می داد تا مردم برای تردد دچار مشکل نشوند.

اصفهان به عنوان یک شهر صنعتی و یکی از کلان شهرهای ایران دارای آلودگی شدید هوا نیز هست به طوری که در سال ،95 216 روز هوای آلوده در اصفهان حاکم بوده که همین مسئله می تواند مشکلات زیادی را برای دوچرخه سواران ایجاد کند. 

در فصل زمستان لغزندگی معابر، سرمای هوا و آلودگی تهدیدی جدی برای دوچرخه سواران است از طرفی در تابستان نیز گرمای هوا سبب مشکلات بسیاری برای مردم می شود. کسانی که باید در مناطق بدون خودرو پای پیاده کارشان را انجام دهند به شدت دچار مشکل می شوند و همین مسئله حواشی طرح را از متن آن پر رنگ تر کرده است.

حضور نیروهای بیسیم به دست که برای جلوگیری از ورود خودرو ها به طرح مذکور فعالیت می کنند نیز قابل توجه است. رفتار زننده این افراد با مردم گاه به مشاجره و درگیری نیز می انجامد در شهریور ماه 95 عکاس خبرگزاری فارس توسط یکی از همین ماموران مورد ضرب و جرح قرار گرفت که مشکلات زیادی را برای او ایجاد کرد.

سه شنبه های بدون خودرو یک رفتار شعاری به دور از برنامه ریزی بود که اگر درست اجرا می شد می توانست در شهرهای مشابه اصفهان نیز تقلید شود و اثرگذار باشد اما نبود مدیریت درست و استفاده غلط از منابع علمی و تجربی کار را به جایی کشانده است که مردم اصفهان برای لغو سه شنبه های بدون خودرو لحظه شماری می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار