کد خبر: ۴۱۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ 29 April 2017
به گزارش تابناک یزد،فناوری هسته  ای، فناوری جدیدی است که بر اساس واکنش    های هسته ای به وجود آمده و در بخش    های مختلف اعم از کشاورزی، تولید انرژی و همچنین پزشکی و صنعت کاربردهای زیادی دارد.ایران اسلامی در زمینه کاربردهای صلح    آمیز این فناوری از جمله در «پزشکی هسته    ای» که از مهم‎‎ترین کاربردهای آن است، همتراز با سایر کشورها، فعالیت    های خوبی در این حوزه برای درمان، تشخیص و بهبود انواع بیماری از جمله تیروئید و انواع سرطان    ها انجام داده است.
در پزشکی هسته‌ای از مواد رادیوایزوتوپ برای شناسایی و تشخیص و درمان بیماری‌ها در سطح سلولی و مولکولی استفاده می‌شود.

پرتو درمانی
یکی از مهم    ترین شاخه های فیزیک هسته    ای نیز «پرتو درمانی» است که با استفاده از پرتوهای نافذ مانند پرتوهای ایکس، آلفا، بتا و گاما درمان بیماری انجام می‌شود. البته این نوع درمان با کمک دستگاه  ها یا از طریق داروهای حاوی مواد نشان    دار انجام می‌شود.
یزد به عنوان یکی از قطب    های پزشکی کشور که در سال    های اخیر در رابطه با پزشکی و همچنین «گردشگری سلامت» در کشور جایگاه ویژه‎ای پیدا کرده است، در حوزه پزشکی هسته    ای و همچنین پرتو درمانی هم حرف    های زیادی برای گفتن دارد، به نحوی که با وجود تنها مرکز مجهز به پیشرفته    ترین دستگاه های پرتو درمانی به نام «مرکز پرتو درمانی شهید رمضان‌زاده» پذیرای روزانه 100 تا 140 بیمار است.
این مرکز با توجه به درمان    های استاندارد و به روز که بیماران سرطانی را به طور کامل بهبود داده و باعث افزایش بقای بیماران شده، مورد توجه بیماران سایر استان‎‎ها قرار گرفته است.
 البته به تازگی نیز در این مرکز روش درمانی «کانفورمال» یا «3 بعدی» راه‎‎اندازی شده که باعث افزایش کیفیت درمان و کاهش عوارض برای بیماران شده است.

رضایت از کادر درمانی
خانم 35 ساله‌ای که بعد از گذشت یک    سال از روند بیماری، به تشخیص پزشکان متخصص، مشخص شده که به «سرطان سینه» مبتلاست، درباره بیماری    اش می‌گوید: با شیمی درمانی، توده سرطانی بهبود یافت ولی دوباره بعد از یک سال به سراغم آمد. با تشخیص پزشک قرار است برای ادامه درمان به مرکز پرتو درمانی شهید رمضان زاده یزد بیایم.
وی عنوان می‎‎کند: اینجا کادر درمانی خوبی دارد. هر چند مراحل درمان هزینه های سنگینی دارد ولی برای درمان مسافت زیادی را برای آمدن به یزد تحمل می‎‎کنم.
این بیمار چابهاری می‌افزاید: از کادر درمانی و متخصصان مرکز رضایت دارم ولی مشکل بیمارانی مانند من که از شهرهای دیگر به یزد می‌آیند، علاوه بر تحمل هزینه های سنگین درمان، موضوع اقامت در یزد است.
وی در این باره ابراز امیدواری می‎‎کند: موسساتی به عنوان مهانسرا برای این چنین مراکز درمانی ایجاد شود تا بیمار و خانواده‎‎ آنها با هزینه کمتر در این مکان    ها اقامت کنند.

بهبود سرطان
یکی از بیماران سرطانی یزد هم در گفت    وگو با همشهری بیان می‌کند: در بین مردم شناخت کاملی از بیماری سرطان وجود ندارد و وقتی گفته می‌شود فردی سرطان دارد، سرطان را معادل مرگ می‌دانند ولی به کمک درمان    های جدید و همچنین انواع پرتو درمانی و رادیو تراپی    ها، امروزه این بیماری درمان می‌شود و بیماران بهبود خواهند یافت.«رضا منتظری» که 3 سالی است به سرطان مبتلاست، با اشاره به مرکز پرتو درمانی یزد، می‌افزاید: این مرکز دستگاه هایی مجهز و به‎روز دارد. با توجه به اجرای طرح تحول سلامت، بخشی از هزینه ها را بیمه ها متقبل می‌شوند، ولی بیماران غیربومی با مشکل ساماندهی و مکان برای سپری کردن دوران درمان مواجه هستند که باید برای آنها فکری اساسی شود.

مجهزترین مرکز در جنوب شرق کشور
سرپرست مرکز پرتو درمانی شهید رمضان‌زاده می‌گوید: این مرکز مجهزترین مرکز رادیوتراپی مرکز و جنوب شرق کشور است که به 3 دستگاه شتاب    دهنده خطی با انرژی    های متفاوت و همچنین پرتوهای «ایکس» و «الکترون» مجهز است و برای درمان انواع سرطان    ها و بیماران با خصوصیات آناتومیک مختلف مناسب است.
«مسعود شبانی» بیان می‌کند: همچنین این مرکز مجهز به 2 دستگاه تصویر    برداری «سیمولاتور» و فلوئوروسکوبی 2 بعدی و سی‌اتی اسکن 3 بعدی است که در طراحی درمان بیماران، نقش اساسی بازی می‌کند. وی ادامه می    دهد: سیستم طراحی درمان 3 بعدی یا کانفورمال، روش اصلی به کار‌رفته در درمان بیماران در این مجموعه درمانی است.
شبانی اظهار می‎‎کند: مرکز پرتو درمانی یزد دارای بخش  ‎های شیمی درمانی و سرپایی است. 16 تخت در این مرکز وجود دارد و انواع کموتراپی هم زمان با رادیوتراپی و درمان‎‎های دیگر در آن انجام می‌شود.به گفته وی، به روز بودن و همچنین مجهز بودن دستگاه های مرکز شهید رمضان‌زاده باعث شده که بیماران غیر بومی از استان‎‎های مجاور نیز برای بهره    گیری از کیفیت مطلوب درمان به این مرکز مراجعه کنند.

پذیرش 80 درصد از بیماران غیر‌بومی
سرپرست مرکز پرتو درمانی شهید رمضان‌زاده می‌گوید: این مرکز 80 درصد از بیماران غیر    بومی جنوب شرق و شرق کشور را پذیرش می‌کند؛ این در حالی است که روزانه 100 تا 140 بیمار برای انجام خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی با پوشش بیمه‎‎ای کامل به طور رایگان در این مرکز درمان می‌شوند.
شبانی می‌افزاید: مهم    ترین دستاورد این مرکز در مدت اخیر، راه    اندازی روش‌های درمان کانفورمال یا 3 بعدی است که برای بهبود کیفیت درمان و کاهش عوارض تاثیر زیادی در روند درمان بیماران داشته است.
وی همچنین از دستاوردهای دیگر مرکز پرتو درمانی رمضان‎‎زاده را توسعه بخش شیمی درمانی و به دنبال آن انجام درمان‌های استاندارد و روز دنیا نام می    برد که در افزایش نتایج درمانی و همچنین افزایش امید به زندگی و درمانی بیماران تاثیر مثبتی داشته است.
 
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار