تابناک زنجان;
تمایل به تغییر نام یکی از نشانه های مهم خود باختگی و ترس از هویت فعلی است که نشانه ها و پیامدهای متعددی را برای جامعه به همراه دارد و طبعا نهادهای مسئول تربیتی باید برای این حوزه و جلوگیری از آسیب های آن برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.
کد خبر: ۳۶۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹ 20 January 2017
در سال های اخیر پدیده تغییر نام به عنوان یکی از عوارض سطحی مدرنیته در جامعه رایج شده است و بسیاری از افراد که در طی روز تحت بمباران رسانه های مختلف قرار دارند بدلیل عدم آشنایی با سواد رسانه ای مناسب به مرحله خود باختگی از هویت خود رسیده و کامیابی را در همانند شدن با شخصیت های رسانه ای و خصوصا قهرمانان سریال های محبوب می بینند!

بطور مثال با پخش شدن سریال محبوب ستایش در صدا و سیما آمارها نشان داد که خیل عظیمی از والدین تحت تاثیر قرار گرفته توسط این سریال نام ستایش را برای فرزندان خود برگزیدند زیرا به عقیده روانشناسان و جامعه شناسان این والدین شکست های زندگی خود را در آینه زندگی شخصیت قهرمان پرورده شده ستایش مشاهده می کردند و با تصور اینکه فرزندشان مانند ستایش سریال در جامعه واقعی ظاهر شود نام وی را برای فرزند نوزادشان نهاده اند.

در این رابطه  مدیر کل ثبت احوال استان زنجان در گفتگو با «ایرنا» اظهار داشت: در تقسیم بندی تغییر نام ها بر اساس مرجع تغییر، تغییر نام از طریق هیات حل اختلاف 17 درصد، تغییر نام از طریق مجوز اداره کل 73 درصد و تغییر نام از طریق دادگاه 10 درصد بوده است.

سید علی شفیعی افزود: طی 9 ماهه امسال تغییر نام از طریق هیات حل اختلاف 105 مورد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدون تغییر 105مورد بوده است.

وی بیان کرد: تغییر نام از طریق مجور اداره کل نیز طی مدت یاد شده 452 مورد بوده که این تعداد در مدت مشابه سال قبل 482 و تغییر نام از طریق دادگاه نیز 64 مورد بوده که این تعداد در مدت مشابه سال قبل 50 مورد بوده است.

مدیر کل ثبت احوال استان زنجان ادامه داد: در مجموع طی 9 ماهه سال جاری 621 نفر به تغییر نام اقدام کردند که این تعداد در مدت مشابه سال قبل 637 نفر بود که 2.5 درصد کاهش نشان می دهد.

وی همچنین اظهار کرد: برابر ماده 20 قانون ثبت احوال کشور، انتخاب نام با اعلام کننده است و برای نام گذاری یک نام ساده یا مرکب ( حسین، محمد مهدی، و مانند آن ) که در عرف یک نام محسوب می شود انتخاب خواهد شد.

در پایان و با توجه به اظهارات این مقام مسئول می توان برداشت کرد که این پدیده تمایل به تغییر هویت نشان از یک آسیب پذیری بالا در عرصه تربیت فکری جامعه دارد و نهادهای مسئول تربیتی در این حوزه باید خواست تا برنامه زیزی های مناسب را برای پیشگیری از رواج بیشتر آن در جامعه پیش بینی نمایند که البته مهمترین گام آن افزایش سواد رسانه ای مردم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار