چرا قبل از حرف زدن باید فکر کرد;
نپذیرفتن و پس زدن الفظی مانند نوکری و خادمی ملت و مردم و همچنین حساسیت به آنها نتیجه ای جز دور شدن بیش از پیش مردم و مسئولین از یکدیگر نخواهد داشت که نمونه مشهود آن را در محدودتر شدن دیدارهای مردمی مسئولین در دولت فعلی نسبت به دولت سابق می توان مشاهده کرد.
کد خبر: ۳۶۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴ 15 January 2017
تجربه تاریخی در طول دوران تکامل بشر اثبات نموده است که هر کشور و تمدنی برای اداره امور خود به یک سیستم اجرایی و حاکمیتی نیاز دارد و در دوران مدرن تاریخ این نقش به دولت ها واگذار شده است.

در کشور ما نیز در دوران پسا انقلاب اسلامی شاهد روی کار آمدن دولت های مختلفی بوده ایم که هر یک در راستای تامین منافع ملی تلاش خود را مبذول داشته اند اما شکی نیست که میزان و کیفیت خروجی هر یک از دولت ها متفاوت بوده و به راحتی بر اساس آمار منصفانه قابل ارزیابی است.

در طول دهه های گذشته شاهد بوده ایم که هر یک از دولت ها برای انجام سیاست های خود یک گفتمان را بر گزیده اند که نمونه های های اخیر آن را می توان در گفتمان خدمت به مردم در دولت نهم و دهم و گفتمان اعتدال گرایی در دولت یازدهم مشاهده کرد.

اما تا چه حد این گفتمان ها در عمل نتیجه بخش بوده اند باید بررسی آن را به پایان کار دولت یازدهم واگذار کنیم اما شکی نیست که ملاک سنجش ما می تواند معیارهای تعریف شده از سوی رهبر انقلاب باشد.

ایشان در طول سالهای مسئولیت دولت نهم و دهم نکات متعددی را به عنوان نقاط قوت و ضعف دولت ها بیان داشته اند که با استفاده از آنها می توان بهتر به ارزیابی دولت ها پرداخت زیرا خود ایشان نیز در بیاناتشان فرموده اند که : "آنچه ما برای رییس جمهور آینده نیاز داریم، عبارتست از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعف هایی که وجود دارد".

اگر نگاهی به برخی از نقاط قوت دولت قبل بیندازیم شاهد ویژگی ساده‌زيستي، پرهيز از اشرافي‌گري و دور بودن از تجملات و همچنین روحيه مردمي، خدمت‌رساني و ارتباطات وسيع مردمي خواهیم بود که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته اند و رئیس جمهور وقت نیز با توجه به سفرهای استانی و شهرستانی بی بدیل خود با لفظ نوکر مردم بودن از خود و هئیت دولتش نام می برد.

حال جالب توجه است که با گذشت بیش از 3 سال از دولت یازدهم یکی از مسئولین رده میانی دولت یازدهم در استان زنجان به شدت از این لفظ انتقاد کرده تا جایی که بیان داشته است : " ما بیخود می کنیم که می گوییم نوکر مردم هستیم همین اینکه به وظایف خودمان عمل کنیم کافی است. "

به گزارش موج رسا سید بیوک موسوی امروز در آیین افتتاح و بهره برداری از 30 تخت روانپزشکی  در مرکز درمانی شهید بهشتی زنجان ا اشاره به اینکه تخریب دولت یازدهم از ابتدای فعالیت این دولت توسط برخی از گروه‎ها و اشخاص انجام شده است، تصریح کرد: « عده ای از روز اول به دنبال تخریب دولتی بودند که با رای مردم سرکار آمده بود و برخی از این روزنامه‎ها که با پول دولت و بیت المال اداره می شد به طور مداوم به دنبال ایجاد فضای مسموم در کشور بودند و وزیر بهداشت به عنوان خادم‎ترین وزرا نه در سخن و بلکه در عمل مورد هجمه انتقادات قرار گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در ادامه ابراز کرد: ما نوکر نمی خواهیم و ما بیخود می کنیم که می گوییم نوکر مردم هستیم همین اینکه به وظایف خودمان عمل کنیم کافی است.  

موسوی با اشاره به اینکه انفجار درآمدهای نفتی در دوره ای سبب شده است که مردم ما روز به روز فقیر‎تر شوند، افزود: تشکیلاتی سرکار می آیند و همه را خانه نشین می کنند و مسلئه نقد دولت گذشته نیست چرا که آنها نیز شب و روز دویده اند اما نه در پیست ، بلکه دویدن آنها با یک برنامه ریزی صحیح و عقلانیت نبوده است ».

متاسفانه اینگونه اظهارات در حالی که دولت یازدهم آخرین ماههای عمر خود را سپری می کند و هنوز برای نقد منصفانه کارنامه این دولت چند ماهی باید صبر کرد حاکی از این مساله است که در سه سال گذشته دولت نتوانسته است گفتمان مطلوب خود را درست پیاده سازی کند!

دلیل این برداشت نیز تندرویی مقامات ارشد و میانی دولت یازدهم در تخریب گذشته و ارجاع تمام بی کفایتی ها و سوءمدیریت های سه سال گذشته به دولت سابق است.

طبعا اگز شعار و گفتمان تبلیغی دولت یازدهم واژه اعتدال نبود قطعا نقدی هم بر دولت یازدهم بخاطر استفاده مسئولینش از ادبیات تند در تخریب رقبا و گذشتگان وارد نبود اما این نوع ادبیات را جز عبور از اعتدال نمی توان تفسیر کرد.

از سوی دیگر معاونت سیاسی استانداری زنجان باید توجه داشته باشد که بیان واژه هایی مانند نوکری ملت و مردم یا خدمتگزاری نه تنها شان مسئولین را در نزد مردم پایین نمی آورد بلکه موجب افزایش عزت و محبوبیت آنها می شود و این نوع تفکر این مقام مسئول بیشتر شبیه آن استاد دانشگاهی است که در یکی از جلسات خود از دانشجویان انتقاد می کرد که چرا وی را دکتر خطاب نمی کنند! 

باید توجه این مقام مسئول را که خواهی و نخواهی گفتارش موجب الگو برداری مدیران پایینتر از خود می شود به این نکته جلب کرد که در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که بزرگترین سرداران جنگ نه درجه ای داشتند و نه عنوانی و تنها با لفظ حاج و حاجی مورد خطاب رزمندگان بودند آنهم در حالی که با جان و دل سربازان فرماندهی آنها را قبول داشتند.

امروز نه تنها دولت یازدهم بلکه دولت دوازدهم نیز باید بپذیرد که دولت و عواملش به عنوان یک ابزار اجرایی برای رفع نیازهای زندگی ملت ایران هستند و در واقع خادم مردم اند و نپذیرفتن و پس زدن الفظی مانند نوکری و خادمی ملت و مردم و همچنین حساسیت به آنها نتیجه ای جز دور شدن بیش از پیش مردم و مسئولین از یکدیگر نخواهد داشت که نمونه مشهود آن را در محدودتر شدن دیدارهای مردمی مسئولین در دولت فعلی نسبت به دولت سابق می توان مشاهده کرد.

البته قطعا برای ارزیابی نهایی دولت یازدهم فارغ از مسائل سیاسی و نزدیک بودن انتخابات باید تا اخرین روز فعالیت های این دولت صبر کرد اما طبعا خطاهای استراتژیک گفتاری مدیران میانی این دولت در جایگاه های حساسی مانند معاونت استانداری به شدت بر بدنه اجتماعی این دولت ضربه وارد می کند زیرا فارغ از محتوای کلی آنها این واژه ها هستند که افکار عمومی به راحتی آنها را در ذهن خود ثبت می کنند لذا این ادبیات نه تنها موجب دفاع از عملکرد دولت در بین مردم نمی شود بلکه مردم را نسبت به تفکرات مدیران دولت یازدهم ناامید می کند و تجسم مدیران اشرافی را بیش از پیش در ذهن مردم تقویت می کند و قطعا استاندار زنجان به عنوان یک فرد با تدبیر تر نسبت به یاران فعلی اش باید در شرایط فعلی نزدیک به انتخابات تذکرات و هدایت های بیشتری را به این افراد ارائه کند تا پیش از هر سخنرانی حداقل در گزینش جمله ها تدبیر بیشتری بخرج دهند!

- دیدگاههای خود را در این رابطه با تابناک زنجان در میان بگذارید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار