تابناک زنجان گزارش می دهد;
بدون شک آنقدر اوضاع اقتصادی فروپاشیده نیست که تمام خانواده ها قادر به تامین حداقل لبنیات برای مصرف خود نباشند پس دلیل کاهش مصرف را باید در مسائلی دیگری جستجو کرد که یکی از مهمترین آنها بی اعتمادی نسبت به سلامت و کیفیت این محصولات است.
کد خبر: ۳۵۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷ 07 January 2017
در بین مواد غذایی مختلف لبنیات از اهمیت ویژه ای در تاریخ رژیم غذایی ایرانیان برخوردارند اما در سالهای اخیر بیش از هر زمانی در طول تاریخ مصرف لبنیات در بین آحاد مردم کاهش یافته و تولیدکنندگان این ماده غذایی بحران های مالی مختلفی را پشت سر می گذارند.

البته در این بین نباید فراموش نمود که مصرف پایین لبنیات در بین مردم موجب شده است تا بیماری های ناشی از کمبود کلسیم در بین ایرانیان شایع شود اما باید برای این سوال پاسخی یافت که چرا مصرف لبنیات در یاران کاهش یافته است؟!

شاید سهل ترین پاسخ برای این کاهش مصرف در افزایش بی سابقه قیمت محصولات لبنی باشد که به ناچار غالب خانواده های ایرانی را که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند واداشته تا در برنامه غذایی خود کمتر به سراغ لبنیات روند.

اما بدون شک آنقدر اوضاع اقتصادی فروپاشیده نیست که تمام خانواده ها قادر به تامین حداقل لبنیات برای مصرف خود نباشند پس دلیل کاهش مصرف را باید در مسائلی دیگری جستجو کرد که یکی از مهمترین آنها بی اعتمادی نسبت به سلامت و کیفیت این محصولات است.

بطور مثال سالها ماست ، شیر و دوغ به عنوان سه محصول لبنی پر طرفدار در بین مردم شناخته می شدند اما به ناگاه مشخص شد که چربی موجود در این لبنیات چربی طبیعی نبوده و ماده ای به نام روغن پالم می باشد که در سایر کشورها به عنوان سوخت مصرف می گردد. 

یا جالب اینکه گفته می شود دوغ صنعتی نه از ماست طبیعی  بلکه از آب پنیر تهیه می گردد و ارزش غذایی دوغ های صنعتی مانند دوغ های محلی و خانگی نیست.

حتی در جامعه شایع گردید که تولید کنندگان شیر برای عدم فساد شیر قبل از رسیدن به کارخانه ها در مخارن انتقال مقداری ماده شوینده و سفید کننده وایکتس می ریزند تا شیر به سرعت فاسد نشود!

طبعا اینگونه اخبار بیش از افزایش قیمت موجب شده است تا دیگر افکار عمومی زیاد به محصولات لبنی صنعتی موجود در بازار اعتماد نداشته باشند و از مصرف آنها خودداری کنند.

در این رابطه به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، اسدالله درویش‌امیری روز گذشته در حاشیه بازدید از شرکت پگاه زنجان اظهار داشت: تغییر الگوی تغذیه و کاهش مصرف فرآورده‌های لبنی سبب ایجاد برخی تغییرات ژنتیکی شده است.

وی با اشاره به اینکه برجسته کردن استفاده از پالم در فرآورده‌های لبنی سبب کاهش مصرف این موارد در سبد غذایی مردم شده است، ابراز کرد: اعتماد به مصرف محصولات پاستوریزه کمتر شده در حالی که امکان تولید درست و سالم سنتی این محصولات برای تأمین همه نیاز جامعه وجود ندارد بنابراین واحدهای صنعتی باید اعتماد مردم را جلب کنند.

با توجه به این اظهارات باید امیدوار بود که تولید کنندگان محصولات لبنی با شفاف سازی بیشتر در عرصه تولید خود موجب افزایش اعتماد مصرف کنندگان و رونق گرفتن بیش از پیش مصرف محصولات لبنی در کشور شوند.

- با تابناک زنجان همراه باشید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار