دانشگاههای سبز ، از توهم تا واقعیت ;
اگر چه در نگاه غالب افراد دانشگاه ها به عنوان یک مرکز علم محور شناخته می شود اما در عمل بسیاری از اقدامات اجرایی دانشگاهها فاقد پشتوانه علمی است ، بطور مثال در حوزه مدیریت فضای سبز و آبیاری این دانشگاه شاهدیم که در غیر معقولانه ترین ساعات آبیاری فضای سبز و چمن زارها انجام می گیرد.
کد خبر: ۳۵۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶ 04 January 2017
امروزه مساله تخریب محیط زیست به یکی از مهمترین چالش های تهدید زندگی بشر بدل شده است و متاسفانه گرچه اهمیت این موضوع بر کمتر کسی پوشیده است اما با این حال هنوز بخش زیادی از جامعه ما در ایران و جهان به منابع محیط زیستی و جلوه های حیات به عنوان منابعی پایان ناپذیر می نگرند.

خوشبختانه سالهاست که مجامع بین المللی و داخلی حوزه محیط زیست با توجه به نقش فرهنگی دانشگاهها در هدایت جامعه به سمت حفظ محیط زیست اقدام به شناسایی و معرفی دانشگاههای سبز می نمایند.

بر اساس شیوه نامه انتخاب دانشگاههای سبز مساحت فضای سبز دانشگاهها ملاک اصلی انتخاب و معرفی دانشگاههای برتر است اما هیچگاه بهای ایجاد این فضای سبز محاسبه نشده و در امتیاز دهی ها به عنوان نمره منفی در نظر گرفته نمی شود.

بدون شک یکی از مهمترین هزینه های پرداختی برای ایجاد و حفظ فضای سبز استفاده از منابع آبی است اما اینکه چگونه این منابع آبی مورد استفاده قرار می گیرد خود جای بحث و بررسی دارد.

بطور مثال و در یک نمونه موردی می توان به دانشگاه زنجان اشاره کرد که به عنوان یکی از دانشگاههای سبز کشور شناخته می شود و خوشبختانه دارای فضای سبز مطلوبی است اما اگر در روزهای مختلف سری به این دانشگاه بزنیم نکته جالبی در مدیریت فضای سبز این دانشگاه توجه ناظران آگاه را به خود جلب می کند.

بنا بر مشاهدات و گزارشات دانشجو خبرنگاران « تابناک زنجان » گرچه در نگاه غالب افراد دانشگاه ها به عنوان یک مرکز علم محور شناخته می شود اما در عمل بسیاری از اقدامات اجرایی دانشگاهها فاقد پشتوانه علمی است ، بطور مثال در حوزه مدیریت فضای سبز و آبیاری این دانشگاه نیز شاهدیم که در غیر معقولانه ترین ساعات آبیاری فضای سبز و چمن زارها انجام می گیرد.

بطور مثال در ساعات اوج گرما و تابش خورشید که بدون دانش علمی زیاد نیز می توان تبخیر شدید آّب را مشاهده کرد این دانشگاه اقدام به آبیاری چمن ها می نماید در حالی که بنا بر پژوهش های جهانی بخش عمده ای از آب مصرفی برای آبیاری در این شرایط تبخیر شده و به زبان ساده تر هدر می رود.

جالب اینکه این امکان به راحتی برای دانشگاه زنجان و برخی از دانشگاههای به ظاهر سبز و دوستدار محیط زیست وجود دارد که زمان آبیاری را اصلاح کرده و آن را به وقت غروب و شب هنگام موکول نمایند.

طبعا حفظ محیط زیست با شعار و تبلیغات و اهدای عناوین به جایی نمی رسد و برای حفظ این موهبت الهی لازم است تا با اصلاح روش های غلط و سنتی بصورت جدی از منابع طبیعی حفاظت نماییم و طبعا اگر دانشگاهها  پیشگام این اقدامات باشند شاهد تحولات مثبت دیگری خواهیم.

- با تابناک زنجان همراه باشید.  


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار