کد خبر: ۳۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲ 09 December 2016
ترزا می، نخست وزیر انگلیس برای شرکت در سی و هفتمین نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس – عربستان سعودی، قطر، بحرین، امارت متحدۀ عربی، عمان و کویت - سه‌شنبه وارد منامه، پایتخت بحرین شد.

می روز چهارشنبه در نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایتخت بحرین مدعی شد که امنیت این کشورها، امنیت انگلیس است.

نخست وزیر انگلیس در ادامه ادعاهایش افزود: تمایل دارم به شما تأکید کنم که ما خطر ایران بر منطقه (خلیج فارس) و خاورمیانه را بزرگ می بینیم. او گفت: انگلیس به شراکت راهبردی خود با کشورهای منطقه (خلیج فارس) پایبند است، و دوشادوش این کشورها به مقابله با خطری می پردازد که آنها را تهدید می کند.

می افزود: باید مانع اقدامات منفی ایران در سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهای منطقه شد تا در این منطقه امنیت و ثبات محقق شود.
 
اهداف انگلیس از تهدید جلوه دادن ایران برای کشورهای عربی
ترزا می نخستین زن و اولین نخست وزیر بریتانیا است که در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت می کند. همین موضوع نشان دهنده اهمیت فراوان این سفر برای انگلیس می باشد.

به نظر می رسد درباره دلایل این سفر ،حمایت نخست وزیر انگلیس از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و سخنان ضد ایرانی باید به عوامل و منافع اقتصادی، سیاسی و نظامی اشاره کرد. این منافع آن قدر برای انگلیس مهم بوده است که می پیش از سفر به بحرین عنوان کرده بود سابقه و سوء استفاده حقوق بشری کشورهای حاشیه خلیج فارس نباید مانعی برای افزایش روابط تجاری با آنان بعد از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) باشد. گفتنی است بریتانیا بعد از همه‌پرسی برگزیت برای خروج از اتحادیۀ اروپا تلاش می‌کند شرکای تجاری جدید بیابد.

چند هفته قبل پایگاه دریایی انگلیس در بحرین با حضور پرنس چارلز افتتاح شد. این پایگاه نظامی دریایی در حالی افتتاح شد که فشارها و انتقادها از دولت انگلیس به دلیل همکاری با دولت بحرین در سرکوب مردم این کشور همچنان ادامه دارد. سازمان عفو بین الملل اخیرا در گزارشی از حمایت دولت انگلیس از دولت بحرین با وجود اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه علیه مردم بحرین انتقاد کرده است.

پایگاه مرآت البحرین درباره این پایگاه نوشت دولت بحرین 30 میلیون پوند، یعنی 75 درصد مبلغ احداث پایگاه انگلیسی را پرداخته است، در حالی که انگلیس تنها 7.5 میلیون پوند برای این کار هزینه کرده است. قرار است پایگاه جدید نیز میزبان ارتش و نیروی دریایی انگلیس باشد. نیروی هوایی سلطنتی انگلیس نیز بیش از 90 سال است که از پایگاه‌های هوایی در بحرین استفاده می‌کند اما تاکنون پایگاه دریایی نداشته است.

از حدود 5 سال پیش که اعتراضات علیه آل‌خلیفه در بحرین آغاز شده، انگلیس 55 میلیون دلار سلاح در اختیار این رژیم قرار داده است. انگلیس و بحرین در 6 دسامبر سال 2014 (15 آذر 1393) توافقنامۀ تقویت و گسترش حضور نیروی دریایی انگلیس در منطقۀ خلیج فارس را امضا کردند. این طرح در دسامبر 2014 (آبان 1394) توسط هاموند علنی شد. فعالان حقوق بشر بر این باورند که این طرح «پاداش» سکوت لندن در مورد نقض حقوق بشر در بحرین است.

روزنامه گاردين چندي پيش در گزارشي اعلام کرد ورود تسليحات غربي و اروپايي به عربستان در فاصله هاي سال هاي 2011 تا 2015 در مقايسه با سال هاي 2006 تا 2010 رشدي حدود 275 درصدي داشته است. وقتي هم به نام کشورهاي صادر کننده نگاهي انداخته مي شود، انگليس بزرگ ترين صادرکننده انواع سلاح به عربستان بوده است.

همچنین به نظر می رسد انگلیس از فرصت گذار در آمریکا و نامشخص بودن سیاست ترامپ در قبال مسائل خارومیانه و کشورهای عربی استفاده کرده تا بتواند ارتباط نزدیکی با این کشورها برقرار سازد تا بتواند جا پای محکم تری در منطق بدست بیاورد.

عامل دیگر شرکت نخست وزیر در شورای همکاری و سخنان ضد ایرانی را باید منافع اقتصادی این کشور دانست. در این راستا همزمان با برگزاری این، دولت انگلیس از هدف گذاری خود برای سرمایه گذاری کلان اقتصادی در این منطقه خبر داد.

به گزارش نشریه القبس، شرکت های تجاری بزرگ در انگلیس برنامه های کاری را برای سرمایه گذاری 30 میلیارد پوندی در اقتصاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ارائه کرده اند که یکی از بزرگترین سطح همکاری ها میان طرفین طی چند دهه اخیر است. این کشور به دنبال تجارت و سرمایه گذاری به میزان 2 تریلیون دلار در منطقه است.

برچسب ها: ترزا می ، ضد ایرانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار