نگاه ویژه ;
وزیر ارتباطات با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی کانال های خبری با تعداد اعضای بالا در شبکه های اجتماعی اظهار داشته است: صحبت اولیه پیرامون ساماندهی کانال های خبری با بیش از ۵۰۰۰ عضو در شبکه های اجتماعی است!
کد خبر: ۳۳۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲ 06 December 2016
در روز های گذشته وزیر ارتباطات با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی کانال های خبری با تعداد اعضای بالا در شبکه های اجتماعی  اظهار داشته است: صحبت اولیه پیرامون ساماندهی کانال های خبری با بیش از ۵۰۰۰ عضو در شبکه های اجتماعی است.

اما در این رابطه نوید کمالی محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی در یادداشتی به نقد این سیاست پرداخت و نوشت:

« با پیشرفت روزگار از ظاهر گرفته تا نوع خوراک و پوشاک مردم تغییر یافته اما هنوز هم می توان لایه هایی از تفکر قاجاری یا قرون وسطایی را در برخی از افراد و چهره ها مشاهده کرد!

در واقع اینگونه افراد گرچه عناوین امروزی و ظواهری مدرن دارند اما در لایه های پنهان مغز و اندیشه هایشان هنوز به مانند خان های قاجاری می اندیشند و معتقد به نظام ارباب و رعیتی هستند!

بطور مثال در حوزه فضای مجازی هنوز عده ای را می توان یافت که گرچه از این فضا بهره می برند اما هنوز با مفهوم و ابعاد آن آشنا نیستند.

نمونه جالبش هم همین سیاست تلاش برای مجوز دار کردن گروهها و کانال های اجتماعی که نشان می دهد برخی مسئولین فرهنگی کشور کوچکترین ادراکی نسبت به فضای مجازی و ابعاد آن ندارند و صرفا در آرزوی تشکیل یک بروکراسی اداری و صف های انتظار و نظام رانتی برای ایجاد و بهره برداری از اینگونه خدمات در جامعه هستند . . . 

نمونه اش هم همین نظام میلی ارائه مجوز نشریات که در وزارت ارشاد ما جاری است و برای یک مجوز باید ماهها از این در به آن در زد!

حال خوب یا بد دیگر جهان از این فضا عبور کرده و با گسترش فضای مجازی قطع به یقین سیاست مجوز دهی و مجوز خواستن از رسانه های اجتماعی را تا چند سال دیگر باید در زباله دان های تاریخ مشاهده کرد.

اما این سوال نیاز به پاسخ دارد که چرا هنوز برخی این واقعیت را نپذیرفته اند و دم از سیاستهای خنده داری مانند مجوز دار کردن کانال های یک شبکه اجتماعی خارجی مانند تلگرام می زنند!

آیا اگر بجای اینگونه طرحها به توسعه طرح های ارزشمندی مانند شبکه ملی اطلاعات بپردازند بهتر نیست؟

از دیدگاه بنده یک بخش از مشکلات کشور ما ناشی از وجود همینگونه مسئولین است که با سلایق شخصی طرح هایی را با بودجه های میلیاردی علم می کنند که نه تنها تاثیرگذاری مطلوبی بر جامعه و افکار عمومی ندارد بلکه در یک بازه کوتاه هم به زباله دانها ریخته می شوند ! »

دیدگاه شما در رابطه با سیاست مجوز دار کردن کانالهای تلگرامی چیست ؟

دیدگاه خود را جهت انتشار با تابناک زنجان مطرح نمایید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار