روز دانشجو مبارک باد;
یک فعال دانشجویی در یادداشتی اختصاصی برای تابناک زنجان به مناسبت روز دانشجو و در باب اهمیت تکریم جنبش دانشجویی نوشت: هدف تقویت این جنبش ها و تشکل ها٫ شکوفایی نقش جوانان در فضای سیاسی ٫ اجتماعی و رسانه‌ای می‌باشد که این شکوفایی بیش از هر چیز مدیریت اصولی و سیاست اجرایی می‌طلبد!
کد خبر: ۳۳۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵ 06 December 2016
فاطمه سیاحی فعال دانشجویی و محقق و پژوهشگر حوزه علوم سیاسی در یادداشتی اختصاصی برای تابناک زنجان نوشت:  

شانزدهم آذرماه روز گرامی‌داشت یاد سه تن از شهدای دانشجوی کشور می‌باشد که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون٫ معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحدهٔ آمریکا و همچنین ازسرگیری روابط ایران با بریتانیا در ۱۶آذرماه سال ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند.

این روز در تقویم ملی با نام «روز دانشجو» ثبت شده است؛ مسئله‌ای که حائز اهمیت می‌باشد٫ اصلِ شناخت جایگاه دانشجو و توانمندی‌های اوست. در این میان باید دانشجو در جایگاه اصلی اش شناخت و زمینه های را در جامعه آماده کرد تا وی بتواند در عرصه های مختلف اثر بگذارد.

دانشجو همان جوانیست که آینده در دست او و متعلق به اوست! امروز لازم است دانشجویان ما با اراده‌ای سترگ و عزمی راسخ به همراه پشتوانه ای علمی و کوله‌باری از فنون مختلف٫ جهت ادارهٔ آگاهانهٔ کشور و برنامه ریزی در جهت رشد و پیشرفت همه جانبهٔ آن تصمیم بگیرند و وارد عرصه شوند؛ نیروهای مدیریتِ قوی و کارساز این ملت باشند و قابلیت های مختلف خود را در راستای بهبود شرایط کشور بکار گیرند.

باید این نکته را بخاطر داشته باشیم که در جامعه ای که علم و فهم مورد توجه قرار می‌گیرد و جوان طالب علمش با آگاهی از مسائل روز دنیا٫ شرایط کشور خود را به گونه‌ای سازماندهی و هدایت کند که حرکت رو به جلو و در جهت دستیابی به بهترین پیشرفت ها باشد٫ رشد و توسعه امری بدیهی و اصلی سازنده خواهد بود.

از این روست که قشر جوان هر کشور و بطور خاص دانشجویان آن سرمایه‌هایی ارزشمند به حساب می‌آیند و شناخت جایگاه رفیع و سهم مهم آنان می‌تواند برای هر نظامی و مدیریتی از دلایل سازندگی و بالندگی باشد؛ مدیریت نظامی قوی و کارآمد است که در ساختار ایدئولوژیک خود با شناخت درست جایگاه دانشجو و ارزش بخشی به فعالیت هایش او را در مسیر مسئولیت پذیری و آمادگی جهت پذیرش آیندهٔ یک نسل قرار دهد.

به یاد داشته باشیم تأمین نیروی انسانی برای یک کشور و هدایت آن به سمت پیشرفت ٫ نتیجهٔ مهمی است که از روند نسل پروری اصولی این قشر مشتق خواهد و این سیاستی است که همهٔ کشورهای مدرن دنیا به دنبال آن هستند.

نکتهٔ مهم دیگر اینکه اهمیت جایگاهِ محوری و نقش آفرینِ دانشجو باعث شده است تا این گروه٫ بیش از افراد دیگر جامعه مورد هجمه و تهدید واقع شوند که برای برطرف ساختن آن‌ها لازم است این قشر از آرمان‌ها و ارزش‌های خود دور نشود٫ روبنایی و سطحی فکرنکند و گولِ تبلیغات بی‌اساس دشمن را نخورد.

در مقابل نظام مدیریتی کشور هم باید به گونه ای روی قشر دانشجو سرمایه گذاری کند که خطر آسیب‌پذیری آن به شدت کم شود تا از این طریق موجبات پویایی و گسترش حضورش در جامعه را فراهم کند‌.

از سوی دیگر افراد هر جامعه به تناسب موقعیت و فراخور نیازهایشان٫ مطالبات خاص خود را نیز دارا هستند٫ که در این بین قشر دانشجو این مطالبات و دغدغه‌ ها را به شکلی جدی‌تر و مهم‌تر دنبال می‌کند.

دستیابی به دو هدف و اصل اشاره شده در بالا یکی دور کردن دانشجو از فضای آسیب و دیگری اعطای حق مطالبه‌گری و تقویت حضور دغدغه‌مندش در اجتماع٫ نیازمند گسترش تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی و همینطور حمایت جدی و مستمر مسئولان و مدیران کشور از این تشکل‌هاست.

اهمیت بسزای جنبش های دانشجویی و نقش تعیین کنندهٔ آنها در ظهور و بروز توانمندی نخبگان دانشجویی و حضور تاثیرگذار این نهادها در سطح دانشگاه و حتی فضای عمومی جامعه بر کسی پوشیده نیست؛ تشکل های دانشجویی٫ عرصه ای برای به نتیجه رسیدن توانمندی هاست. 

هدف تقویت این جنبش ها و تشکل ها٫ شکوفایی نقش جوانان در فضای سیاسی ٫ اجتماعی و رسانه‌ای می‌باشد که این شکوفایی بیش از هر چیز مدیریت اصولی و سیاست اجرایی می‌طلبد!

در پایان شایسته است که به بیانات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) و در اشاره به اهمیت وجود این تشکل‌ها نیز اشاره گردد که در در جایی ایشام می فرمایند: «تشکل های دانشجویی برای رسیدن به آرمان‌ها به وجود می‌آیند که فراتر از مسأله به قدرت سیاسی رسیدن و حکومت را به دست گرفتن است.»

- یادداشتی از : فاطمه سیاحی - فعال دانشجویی و محقق و پژوهشگر حوزه علوم سیاسی


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار