کارگردان مستند «شب‌نامه» می‌گوید: «استفاده چندانی از این اکانت نمی‌کردیم اما چندی قبل وقتی این اکانت را چک می‌کردیم متوجه شدیم که استاتوس آن یکی، دو مرتبه در این مدت تغییر کرده است.
کد خبر: ۳۳۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸ 06 December 2016
«به اطلاع مخاطبان کانال شب‌نامه می‌رسانیم طی فرایندی که از حدود سه هفته پیش آغاز شد، فشار غیرمنتظره‌ای در فضای مجازی و حقیقی به ادمین کانال وارد شد. متاسفانه از حدود 24 ساعت پیش با هک کردن اکانت سازنده کانال و فعال شدن آن توسط فرد دیگری، دسترسی ادمین عرشیا کاظم‌زاده برای مدیریت کانال حذف شد.» این پیامی بود که روز گذشته در شبکه‌های مختلف اجتماعی و گروه‌های تلگرامی دست به دست می‌شد. کانالی که در پی یک مستند پر حرف‌و حدیث -که اکران آن 2 بار در دانشگاه شریف و تهران لغو شد- از دسترس خارج شد.

برای اطلاع از کم و کیف ماجر به سراغ آقای سیدمهدی کرباسی، کارگردان مستند «شب‌نامه» رفتیم. کرباسی به جزئیات جدیدی از این اتفاق اشاره کرد. وی با بیان اینکه ما برای کانال «شب‌نامه» دو ادمین تعریف کرده بودیم گفت: «یک ادمین همان عرشیا کاظم‌زاده بود که در کانال هم عنوان شده بود. ادمین دیگر ایجادکننده کانال(Creator) بود که البته مخفی بود و بازدیدکنندکان کانال آن را نمی‌دیدند. اکانت تلگرامی کریتور کانال هم توسط یک خط خارجی ایجاد شده بود. ما هم کاربری چندانی از این اکانت نمی‌کردیم و فقط کانال شب‌نامه را با آن ایجاد کرده بودیم.»
 کارگردان مستند «شب‌نامه» در ادامه گفت‌وگوی خود می‌گوید: «استفاده چندانی از این اکانت نمی‌کردیم اما چندی قبل وقتی این اکانت را چک می‌کردیم متوجه شدیم که استاتوس آن یکی، دو مرتبه در این مدت تغییر کرده است.
 تقریبا مطمئن شدیم که یک نفر به این اکانت کاربری دسترسی پیدا کرده است.»
 کرباسی در ادامه گفت: «در ادامه هم متوجه شدیم که ادمین دیگر این کانال -که همان عرشیا کاظم‌زاده باشد- از لیست ادمین‌های کانال حذف شده است. به این ترتیب مدیریت کانال از دسترس ما خارج شد.»
 کرباسی در ادامه در پاسخ به این سوال که تا قبل از حذف شدن ادمین عرشیا آیا مطلبی در کانال گذاشته شده است یا خیر، گفت: «نه. تا قبل از آن مطلبی در کانال قرار داده نشده بود.
 
وقتی که متوجه شدیم دسترسی کانال از دست ما خارج شده است اقدام به راه‌اندازی یک کانال دیگر کردیم و بلافاصله هم اطلاع‌رسانی را آغاز کردیم. این موضوع باعث شد که کسانی که کانال ما را هک کرده‌اند مجبور به انتشار مطلب در کانال سابق شوند. به همین ترتیب انتشار مطالبی متفاوت از ماهیت قبلی در کانال آغاز شد.»
 کرباسی در ادامه گفت‌وگوی خود تاکید می‌‎کند که هک کردن به این مدل بدون همکاری تلگرام تقریبا ممکن نیست و در یک نگاه حداقلی یا شماره در اختیار هک‌کنندگان قرار گرفته است یا اینکه کل یوزر کریتور کانال به آنها واگذار شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار