تابناک زنجان بررسی می کند;
در جدیدترین حاشیه رسانه ای ایجاد شده برای آموزش و پرورش استان زنجان یک جوان فعال در عرصه شرکت های دانش بنیان با مراجعه به رسانه ها و دادخواهی از افکار عمومی، خبر از سوء مدیریت در یکی از نواحی آموزش و پرورش شهر زنجان داد و تاکید کرد که بخاطر بد عهدی آموزش و پرورش واحد فناور و نوپای وی و همکاران جوان و نخبه اش در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۳۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷ 29 November 2016
بدون شک نهاد آموزش و پرورش یکی از مهمترین دستگاههای موثر بر تعالی اجتماعی هر تمند و کشوری است و بدون آن نمی توان آینده خوب و موفقی را برای هیچ کشور و جامعه ای متصور شد.

با این حال نهاد آموزش و پرورش در کشور ما همیشه یکی از چالشی ترین مجموعه های وابسته به دولت بوده است بطوری که کمتر دوره ای را می توان یافت که در آن آموزش و پرورش در آن برهه دچار تلاطم هایی از جنس مشکلات سیستمی یا صنفی کارکنانش نشده باشد!

با این حال و با وجود تمام مشکلات این هاد با تکیه بر وجود نیروهای توانمند و متعهد توانسته است حتی در شرایط نابسامانی خروزجی ها خوب و مناسبی از نوجوانان و جوانان با استعداد را تقدیم جامعه کند که نمونه های آن را در ادوار مختلف کنکور های سراسری شاهد هستیم اما بیایید تصور کنیم که اگر حاشیه ها در اکوسیستم آموزش و پرورش وجود نداشته باشند چه تحول عظیمی در آموزش و پرورش رخ خواهد داد!

بطور مثال با رشد تکنولوژی اطلاعات و افزایش دسترسی مردم به  رسانه های عمومی و بدون محدودیت بعضا اخبار تلخ و نامناسبی از برخی مدارس بگوش می رسد که تا پیش از رسانه ای شدن آنها مدیران آموزش و پرورش برای رفع آنها قدمی بر نمی دارند!

بطور مثال در ماههای اخیر اخباری از جمله ماجرای ندا و ماجرای ضرب و شتم دانش آموز ماهنشانی نشان داد که مجموعه آموزش و پرورش در زنجان دارای قدرت مدیریت بحران نیست و هیچ رخدادی قبل از رسانه ای شدن در این مجموعه بصورت منطقی برطرف نمی گردد.

البته در موارد ذکر شده، راس هرم مدیریت آموزش پرورش استان شخصا مقصر نبوده و آنگونه که در کارنامه اجرایی وی هم مشخص است ، مرتضی تمجیدی فردی توانمند و دارای توان مدیریتی مناسب و خوبی است که بنا بر شنیده ها به زودی به جمع بازنشستگان و پیشکسوتان با تجربه وزارت اموزش و پرورش افزوده خواهد شد اما وی می توانست و می تواند با برخی سیاست گذاری ها مانع از ادامه حاشیه سازی ها برای مجموعه تحت مدیریت خود شود.

بطور مثال در ماجرای رخ داده در ماهنشان که منجر به تعلیق سه ماهه معلم متخلف شد ، پدر دانش آموز مصدوم شده توسط معلم خود بارها پیش از رسانه ای شدن ماجرا به مدیران آموزش و پرورش برای داد خواهی مراجعه می کند اما مدیران جز دعوت به سکوت قدمی برای احقاق حقوق وی بر نمی دارند!

جالب اینکه در نهایت با رسانه ای شدن ماجرا وزارت آموزش و پرورش رای به تعلیق معلم متخلف داد و شکی نیست که این مشکل می توانست قبل از انعکاس یافتن به وزارت خانه در سطح اداره شهرستان یا اداره کل استان رفع گردد و با فرد متخلف برخورد شود و نیاز به هزینه از اعتبار تشکیلات در بین رسانه ها و افکار عمومی نباشد.

اما این ماجرا آخرین حاشیه آموزش و پرورش استان زنجان نبود بلکه در حاشیه ای جدید مسئولین یک شرکت دانش بنیان با دادخواهی از رسانه های پرده از یک ماجرای جالب اما تلخ در یکی از نواحی آموزش و پرورش زنجان برداشته اند.

بنا بر آنچه مسئول این شرکت دانش بنیان در گفتگو با رسانه ها اعلام داشته است شرکت متبوع وی پس از عقد قرار داد آموزشی با اداره آموزش و پرورش ناحیه دو زنجان به ناگاه با زیاده خواهی رو برو شده تا جایی که مسئولین مربوطه خبر از لغو این قرارداد می زنند و حتی مدیر امضاء کننده این قرارداد اصرار می کند که قرارداد را نخوانده امضاء نموده است!

بدون شک نفس راه اندازی شرکت های دانش بنیان در راستای حمایت از ایده های خوب و تاثیرگذار جوانان بوده است اما با بی تدبیری صورت گرفته از سوی برخی مدیران آموزش و پرورش زنجان این شرکت که متشکل از برخی جوانان نخبه زنجانی است به مرز ورشکستگی رسیده است!

 متاسفانه حسین تقیلو مدیرعامل شرکت گستران ابزار در گفتگو با خبرگزاری تسنیم زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر نتیجه حاصل از مراجعه به مسئولین آموزش و پرورش ناحیه 2 اینگونه پاسخ می دهد: «  با مراجعه به اداره ناحیه دو، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو پیگیری کار ما را به مسئول حقوقی اداره واگذار کردند و ایشان در صحبت اولیه با من گفتند که شما باید علاوه بر مبلغ 10 درصد دریافتی، پولی را به مدیریت و سرایداری به عنوان حق الزحمه پرداخت کنید.

بنده ریز دریافتی‌ها را برای ایشان بازگو کرده و تاکید کردم که سود ما اکنون 5 درصد است، در یک ترم برای 200 نفر دانش‌آموز در 8 مدرسه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان سود می‌کنیم حال چقدر از این پول را به مدیر و سرایدار بدهیم که ایشان گفتند با این رقمها نمی‌توانید مدارس را راضی کنید. مدیر مدارس ما ماهی بالای 3 میلیون و سرایدار ماهی بالای 2 میلیون حقوق می‌گیرد.»

یا در جای دیگر اظهار می دارد: « مسئولان آموزش و پرورش گفتند که اگه میخواهید در مدارس کلاس تشکیل دهید باید به ازای هر روز 100 هزار تومان به مدیر و 50 هزار تومان به سرایدار بپردازید یعنی حدود 2 میلیون تومان برای هر مدرسه و حدود 15 میلیون تومان برای 8 مدرسه! این مبلغ علاوه بر مبلغ 10 درصدی است که در قرارداد ذکر شده است این درحالی بود که سود شرکت در این دوره تنها 1.5 میلیون تومان است. »

با این اوصاف باید دید که این مشکل آیا با تدبیر مدیرکل یا سایر مدیران ستادی آموزش و پرورش استان زنجان حل خواهد شد و یا باز باید وزارت آموزش و پرورش مانند سایر موارد از تهران تدبیری و نسخه ای برای حل این مشکل ارسال نماید!

در پایان می توان به مدیرکل پر تلاش آموزش و پرورش استان توصیه نمود که با جراحی و خانه تکانی مدیرانی را که با سوء تدبیر زمینه ساز بحران برای این نهاد مقدس می شوند را تغییر دهد تا سایر مدیران با تدبیر بیشتری در حوزه مربوط به خود فعالیت نمایند; البته به این واقعیت تلخ نیز باید توجه مدیرکل عزیز را جلب کرد که در ماه های اخیر این رسانه ها بوده اند که در مواجهه با دستگاه متبوع وی به عنوان داد رس مردم عمل کرده اند آنهم در حالی که این اداره کل واحدهای روابط عمومی ، حراستی ، مشاوره ای و ... زیادی دارد پس این بخش ها باید در اولویت بهبود و نوسازی قرار گیرند تا بیش از این اعتبار و زحمات مدیران خادم و با تدبیر این نهاد در منظر افکار عمومی آسیب وارد نشود!

- دیدگاههای خود را جهت انتشار به تابناک زنجان بسپارید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار