یادداشت;
مهمترین میراث فیدل کاسترو برای محرومین جهان شاید این درس باشد که در مقابل اراده ملت ها حتی آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند که اگر می توانست حداقل پس از بیش از ۶۰۰ بار اقدام به ترور مضبوحانه توسط سرویس جاسوسی سیا می توانست مانع از رسیدن فیدل به سن ۹۰ سالگی شود !
کد خبر: ۳۳۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸ 28 November 2016
گرچه کوبا یک کشور کوچک آمریکای لاتین است و برای دهه ها تجربه تحریم های جهانی را هم در کارنامه دارد اما با این حال خبر مرگ فیدل کاسترو رهبر کاریزماتیک این کشور در سطح جهانی یکی از پر واکنش ترین خبرها بود زیرا فیدل در کنار چه گوارا برای دهه هاست که به عنوان نمادهای دوران جنگ سرد و ایستادگی در برابر بزرگترین قدرت نظامی و سیاسی عصر مدرن شناخته می شود و کمتر کسی است که حداقل حتی در دور افتاده ترین روستاها این دو را نشناسد و یا تصویری از ایشان را ندیده باشد!

طبعا نوشتن در مورد این دو فرد ادای احترامی است به خاطرات نسل های متعدد از افرادی که حداقل در اندیشه هایشان به فکر مقابله با ظلم و ستم نظام های استبدادی از رژیم شاهنشاهی ایران گرفته تا الجزایر و شیلی و . . . بوده اند. 

شاید ندانید اما فیدل فرزند یکی از ثروتمندان کوبا بود ولی وی با پشت پا زدن به ثروت و موقعیت پدر راه مبارزه برای استقلال و آزادی کشور از چنگال حاکم فاسد کشورش یا همان سرهنگ باتیستا ی خونخوار را انتخاب کرد و سرانجام هم نه تنها پیروز شد بلکه به نماد آزادی خواهان جهان تحت سلطه غرب نیز بدل گشت.

جالب اینکه در انقلاب اسلامی بزرگ ما که مورد احترام و ستایش فیدل کاسترو نیز بود اگر به عکسهای تاریخی آن ایام نگاهی بیندازید برخی از مبارزان با پوشش و ظاهری شبیه چه گوارا یا فیدل کاسترو اقدام به مبارزه می کردند زیرا خواهی یا نخواهی این دو نماد سرکشی در مقابل زورمندان و مستکبرین زمانه یا به قول خود فیدل امپریالیست ها بودند!

به گواه تاریخ حتی برخی از مبارزان مسلح گروه های چپ قبل از انقلاب (منافقین بعد از انقلاب) برای کسب آموزش مهارت های نظامی به کوبا رفته بودند و در آنجا مهارت در گیری مسلحانه با رژیم شاهنشاهی را فرا گرفته بودند اما با این حال و گرچه فیدل یک مارکسیست بود اما وی به اسلام انقلابی تحت هدایت امام خمینی (ره) بسیار علاقمند بود .

اما حال که فیدل کاسترو آن پیرمرد دوست داشتنی رخت از جهان فرو بسته باید گفت که مهمترین میراث او برای محرومین جهان شاید این درس باشد که در مقابل اراده ملت ها حتی آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند که اگر می توانست حداقل پس از بیش از ۶۰۰ بار اقدام به ترور مضبوحانه توسط سرویس جاسوسی سیا می توانست مانع از رسیدن فیدل به سن ۹۰ سالگی شود !

روحش شاد . . .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار