زنجان میزبان دبیر کل سازمان اکو
جشنواره غذاهای اکو - جاده ابریشم فرصتی برای ساکنین محلی محسوب می‎شود تا فرهنگ ملل مختلف را بدون صرف هزینه‎ای شناخته و تجربه کنند.
کد خبر: ۳۰۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 27 September 2016
خلیل ابراهیم آکچا شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره بین‎المللی غذاهای اکو - جاده ابریشم اظهار کرد: از اینکه شاهد برگزاری جشنواره غذاهای اکو در شهر تاریخی زنجان هستم، بسیار خرسند شده‎ام.

وی با اشاره به اینکه برگزاری دوباره جشنواره غذاهای اکو به صورت مستقل از جشنواره سراسری آش ایرانی، نشان از موفقیت این اقدام و حرکت است، تصریح کرد: امروز به منظور احیای میراث تاریخی و ارج گذاشتن به آئین‎های دیگر رشادت و عزم چشمگیری در میان مردم و مسؤولان زنجان، یکی از تاریخی‎ترین شهرهای واقع در مسیر جاده ابریشم مشاهده می‎شود.

دبیر کل سازمان اکو با بیان اینکه شهر زنجان با میزبانی این رویداد مهم نقش بالایی در توسعه گردشگری در ایران و منطقه اکو خواهد داشت، اضافه کرد: سازمان همکاری‎های اقتصادی به عنوان یک ساز و کار میان دولتی و با تقویت همکاری‌ها و اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی و اجتماعی با استفاده از توانمندی‌های منطقه‎ای و بین‎المللی در تلاش است تا توسعه پایدار را در کشورهای عضو خود فراهم سازد.

وی با بیان اینکه سازمان اکو، تنها ساختار غیر قابل جایگزینی به شمار می‎رود که کشورهای عضو آن می‎توانند برای توسعه بیشتر جوامع خود به آن اتکا کنند، افزود: از این طریق از منافع تلاش‎های مشترک نیز بهره‎مند می‎شوند.

*گردشگری مهم‎ترین بخش اقتصادی جهان است

ابراهیم آکچا با بیان اینکه گردشگری به عنوان یکی از مهم‎ترین و رو به رشدترین بخش اقتصادی در جهان، در موقعیت مناسبی از نظر رشد قرار دارد، ادامه داد: نقش روز افزون گردشگری در اقتصاد جهان و داشتن ملزومات سرمایه‎گذاری و تاثیرات زیست محیطی اندک، سبب شده برنامه‎ریزی و اتخاذ راهبردهای مناسب برای توسعه این بخش در سطوح ملی و بین‎المللی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه منطقه اکو با مساحتی بیش از 8 میلیون کیلومتر مربع از آسیای مرکزی تا جنوب و جنوب شرقی آسیا را شامل می‎شود، یادآور شد: این منطقه با داشتن جمعیتی بالغ بر 450 میلیون نفر و داشتن زیبایی‎های منحصر به فرد طبیعی و تنوع میراث فرهنگی و تاریخی در جهان شهرت دارد.

*منطقه اکو باید مقصد عمده گردشگری باشد

دبیر کل سازمان اکو با بیان اینکه منطقه اکو دارای توانمندی‎هایی است که باید به مقصد عمده گردشگری در جهان تبدیل شود، افزود: دبیرخانه سازمان اکو نیز موظف است تا با اتخاذ سیاست‎ها و راهکارهای مناسب به ارتقای صنعت گردشگری در منطقه بپردازد.

وی با بیان اینکه در راستای توسعه گردشگری، سند چشم‌انداز سازمان اکو برای سال‌های 2015 و 2025 تدوین شده است، اظهار کرد: در این سندها گردشگری به عنوان یکی از چهار حوزه حائز اهمیت در دستور کار و برنامه سازمان اکو قرار گرفته است.

ابراهیم آکچا با بیان اینکه تبدیل منطقه اکو به مقصدی سبز، آرام، با محصولاتی متنوع و خدماتی با کیفیت یکی از مهم‎ترین اهداف ترسیم شده در سند چشم‎انداز این سازمان است، اضافه کرد: در امتداد این فرایند مهم، توسعه پایدار و پاسخگو به ویژه در حوزه گردشگری و ارتقاء وضع زندگی ساکنان تضمین خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دبیرخانه اکو دست در دست کشورهای عضو این سازمان، پروژه‎های مختلفی را با هدف ارتقای گردشگری در منطقه انجام داده است، تصریح کرد: این سازمان عزم خود را به روش‎های مختلف به منظور کمک به توسعه منطقه به نمایش گذاشته است.

*شناخت فرهنگ ملل مختلف در جشنواره غذاهای اکوی زنجان

دبیر کل سازمان اکو افزود: برگزاری سالانه جشنواره غذاهای اکو تجلی اراده ما به منظور قرار گرفتن در کنار نهادهای محلی و ارتقای توانایی و کمک به شکوفایی جذابیت‎های گردشگری و معرفی این جذابیت‎های به جوامع منطقه‎ای و بین‏‌المللی است.

وی مصادف شدن دومین جشنواره بین‏‌المللی غذاهای کشورهای عضو اکو-جاده ابریشم را با روز جهانی گردشگری رویداد مهمی قلمداد کرد و گفت: شعار گردشگری برای همه محقق شده است.

ابراهیم آکچا با تاکید بر اینکه جشنواره غذاهای اکو - جاده ابریشم فرصتی برای ساکنین محلی محسوب می‎شود تا فرهنگ ملل مختلف را بدون صرف هزینه‎ای شناخته و تجربه کنند، یادآور شد: این جشنواره مهم، فرصتی برای ملل شرکت کننده فراهم ساخته تا آشپزی خود را به نمایش گذاشته و برای کشور خود گردشگر جذب کنند.

* افزایش شرکت‌کنندگان از 5 کشور به 15 کشور جهان در اکو

وی افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در دومین جشنواره بین‎المللی غذاهای کشورهای عضو اکو را در سال جاری از پنج کشور به 15 کشور باعث دلگرمی برشمرد و خاطر نشان کرد: با هماهنگی‎ دقیق‎تر و بیشتر، تعداد شرکت کنندگان در سال‎های آتی افزایش پیدا می‎کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار