دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه با د‌ستور رئیس‌جمهور، «ارد‌وگاه اضطراریِ» ٥٠ هکتاری برای شرایط بحران در پایتخت د‌ر نظر گرفته شد‌ه است. رئیس جمعیت هلال‌احمر در این‌باره می‌گوید: تهران کلانشهری است که نیاز د‌ارد‌ د‌ر زمان‌های بحران، «شهرهای سایه» د‌اشته باشد‌.
کد خبر: ۲۸۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲ 23 August 2016
با دستور رئیس‌جمهور، زمینی به مساحت ٥٠ هکتار در فیروزکوه برای استفاده به‌عنوان اردوگاه اضطراری در نظر گرفته شده است. بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت که اخیراً مورد تأیید رئیس‌جمهور قرار گرفته، مقرر شده ٥٠ هکتار از اراضی شهرستان فیروزکوه استان تهران، از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گرفته شود و در اختیار جمعیت هلال‌احمر برای احداث اردوگاه اسکان اضطراری به مدت ٣٠ سال قرار بگیرد.

همچنین در این ابلاغیه تأکید شده که سازمان جنگل‌ها موظف به نظارت بر نحوه استفاده از این اراضی بوده و در صورت تغییر موضوع فعالیت، حق استفاده مزبور ساقط می‌شود. این زمین در جاده روستایی نام‌آور و در انتهای شهرک ولیعصر، شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است.

شهرهای سایه جهت اسکان اضطراری تهرانی‌ها استفاده می‌شود

سیدامیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران در این زمینه گفت: «تهران کلانشهری است که نیاز دارد در زمان‌های بحران، شهرهای سایه داشته باشد.»

ضیایی با بیان این‌که این شهرهای سایه جهت اسکان اضطراری جمعیت چند میلیونی تهران استفاده می‌شود، ادامه داد: «پیش‌بینی ما این است که حداقل ٩ مرکز در اطراف تهران باید آماده اسکان اضطراری باشند.»

وی در مورد زمان احداث اردوگاه اسکان اضطراری گفت: «هنوز زمین تحویل ما نشده و این هفته به ما ابلاغ شده است که زمین به هلال‌احمر واگذار شده، طبیعتا با توجه به خصوصیات زمین، آن را آماده احداث اردوگاه خواهیم کرد. مقرر شده تا ظرف ٣ ماه آینده مکان‌های دیگری به دولت پیشنهاد دهیم تا نسبت به واگذاری آنها نیز اقدام شود.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین در مورد استفاده از این زمین‌ها در مواقع عادی گفت: «در کنار اردوگاهی که بنا می‌شود، ما می‌توانیم استفاده آموزشی جهت آموزش همگانی از این زمین‌ها داشته باشیم».

او در مورد مدت زمان تملیک این زمین گفت: «طبیعتاً دولت نمی‌تواند زمین را به صورت قطعی واگذار کند و برای آن مدت زمان تعیین می‌کند اما با توجه به نیاز تهران و همین‌طور زیرساخت‌های موجود در این زمین‌ها، انتظار این است که تملک زمین‌ها تمدید شود.»

اردوگاه اسکان اضطراری فیروزکوه مختص تهران است

مرتضی سلیمی، قائم‌مقام سازمان امدادونجات در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به واگذاری زمین ٥٠ هکتاری از سوی دولت به هلال‌احمر جهت ساخت اردوگاه اسکان اضطراری در فیروزکوه، گفت: «اردوگاه اسکان اضطراری فیروزکوه مختص تهران است و با دستور رئیس‌جمهوري، این زمین به مساحت ٥٠ هکتار برای استفاده به‌عنوان اردوگاه اضطراری در نظر گرفته شده است.»

او اضافه کرد: «این زمین از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گرفته شده و برای مدت ٣٠‌سال در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار خواهد گرفت. در گام نخست ٢٠ درصد این زمین‌ها تبدیل به فضای سبز خواهد شد، سپس زیرساخت‌های اردوگاه اسکان اضطراری مدنظر خواهد گرفت و در نهایت به اردوگاهی در جهت جذب و نگهداری داوطلبان و جوانان مبدل خواهد شد تا ضمن این‌که ما را در جذب و نگهداری آنها کوشاتر خواهد کرد، ما می‌توانیم از این اردوگاه با این رویکرد هم بهره ببریم.»

سلیمی با اشاره به تعبیر «شهرهای سایه» از سوی رئیس جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: «هدف اردوگاه، اسکان اضطراری است تا زیرساخت‌های شهری نظیر آب، برق، تلفن، گاز، طراحی اردوگاه و همه موارد اینچنینی را در شرایط اضطراری تأمین کنیم تا در صورت وقوع حادثه و نیاز به اسکان اضطراری از این شهرهای سایه استفاده شود.»

قائم مقام سازمان امدادونجات در ادامه خاطرنشان کرد: «براساس این‌که این شهر در حوزه تهران است، مسئولیت این اردوگاه به رئیس جمعیت هلال‌احمر تهران سپرده شده است.»

ویژگی اردوگاه اضطراری چیست؟

در ایجاد یک اردوگاه اضطراری ما در پی یافتن فرصتی هستیم که بازماندگان بحران حادث شده، زندگی خود را با دیگران در توازن یابند. در این ترکیب با لحاظ کردن اصول بهداشتی (روان و جسم)، نه‌تنها زندگی خصوصی و جسمی افراد، فرصت بروز و ظهور می‌یابد بلکه در هماهنگی فرد و سازگاری و تطابق وی در یک تعامل جمعی، گام بزرگی نیز برداشته می‌شود.

برای رساندن کمک‌های انسانی به مصیبت‌زدگان اول از همه باید محل اسکان آنها مشخص شود. در شهرهای سایه ویژگی‌های متعددی وجود دارد. از جمله:

- اجرای نسبتا ساده آن

- نظم کلی حاکم بر شهر

- رعایت سلسله مراتب خیابان‌ها و سهولت در انتخاب مسیرها

- امکان گسترش طرح

- تقسیم چادرها به بلوک‌های مساوی و با شرایط یکسان

- اشغال کمتر زمین.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار