تابناک زنجان گزارش می دهد;
در طول دهه های گذشته ذائقه مردم و خانواده های به سمت رشته های مهندسی بود اما رشد مشکلات اقتصادی و در ماندگی صنایع در کارآفرینی موجب شد تا نه تنها نرخ بیکاران در رشته های مهندسی افزایش یابد بلکه از متقاضیان این گونه رشته نیز کاسته شود.
کد خبر: ۲۷۵۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶ 11 August 2016
نتایج کنکور ورودی دانشگاههای سراسری سال 1395 برای همه برنامه ریزان و صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی دارای پیامی واضح و روشن مبنی بر تاثیر بی چون و چرای بیکاری و ضعف صنایع کشور بر سلایق علمی جامعه و خصوصا جوانان بود.

جلب اینکه جتی برگزیده گروه تجربه فردی است که چهار سال در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف درس خوانده است  گرچه دلیل دلیل خود را از ترک شریف و انتخاب رشته پزشکی صرفا علاقه بیان می کند اما بر تمام اهل فن واضح و مبرهن است که در سالهای اخیر حتی کار مناسب نیز برای دانشجویان مهندسی شریف یافت نمی شود و لذا همه چشم ها به سوی رشته های پزشکی دوخته شده است.

البته ما فراموش نکرده این که در طول دهه های 50 ، 60 ، 70 و 80 ذائقه مردم و خانواده های به سمت رشته های مهندسی بود اما رشد مشکلات اقتصادی و در ماندگی صنایع در کارآفرینی موجب شد تا نه تنها نرخ بیکاران در رشته های مهندسی افزایش یابد بلکه از متقاضیان این گونه رشته نیز کاسته شود.

اما شیب علاقه افراد به سمت و سوی رشته تجربی آنهم هم با هدف قبولی در رشته های پزشکی دارای پیامدهای خطرناکی برای جمعه ماست زیرا زمانی صرفا کسانی وارد رشته پزشکی می شدند که هم دارای استعداد بالایی بودند و هم قلبا به این حوزه علاقه داشتند اما اکنون با افزایش مشتریان این نوع رشته ها نه تنها دانشگاهها بصورت غیر معقولی پذیرش خود را بالا خواهند برد بلکه درد کسب درآمد بالا نمکی خواهد شد بر روی بیماران آینده این نوع پزشکان که نمونه آن را در ماههای اخیر به وفور دیده ایم مانند کشیده شدن بخیه کودک اصفهانی !

بدون شک درآمد یکی از دغدغه های هر خانواده و فردی است اما وقتی برای کسب درآمد بیشتر فرد حاضر باشد و ارد عرصه ای شود که با جان و زندگی مردم معامله می کند طبعا نه تنها اخلاق حرفه ای پزشکی از بین می رود بلکه آمار فساد و خیانت در این نوع رشته ها و کسب و کارها نیز افزایش خواهد یافت بطور مثال شاهد بودیم که در سالهای گذشته در یکی از مراکز درمانی کلیه های افراد از سوی پزشکان به سرقت می رفت!

البته باید این واقعیت را هم در نظر داشت که با رشد بی سابقه تعداد متقاضیان رشته پزشکی در دهه آینده بازار این کسب و کار نیز حال روز این روزهای رشته های مهندسی را خواهد داشت دقیقا مانند همان ایامی که بدلیل وفور پزشکان هندی آنها به سایر کشورهای محروم سرازیر می شدند.

حال باید دید که سران و سیاست گذاران حوزه آموزش کشور چه خواهند کرد و چگونه این موج عم انگیز علاقمندان به رشته تجربی و گروه پزشکی را مدیریت خواهند نمود! 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
وضعیت اشتغال این مملکت و جوانان آن وقتی به فنا رفت که سردار سازندگی! با افتخار دانشگاه آزاد را پایه ریزی کرد و از آن به بعد شروع به پرورش بی حساب کتاب تحصیلکرده خصوصا در رشته های مهندسی شد اگر به همین جا ختم میشد خوب بود ولی متاسفانه سایرین از قافله دانشگاه آزاد عقب نماندند و با افتتاح انواع مراکز آموزش عالی(غیرانتفاعی، شبانه؛ نیمه متمرکز،پیام نور،عملی کاربردی و...) پرورش قشر تحصیلکرده بدون توجه به نیاز جامعه رشد پیدا کرد.
در این شرایط هم شغل نصیب کسانی میشود که متاسفانه به غیر از ابزار دانش از سایر ابزارها برای اشتغال استفاده میکنند.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
باید خودمان فرهنگمان را درست کنیم به زور که کسی را به دانشگاه آزاد نفرستاده اند اگر به در نمی خورد نرو
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
پزشکان محترم امروزی جای شما تنگ نمیشه ، شاید چندتا جون اومدن یکم با انصاف تر از پزشکای حال حاضر کشور باشند.
بهجتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
دقیقا درست میگید. ما تجربیا چه گناهی کردیم که باید با کسانی که تو شریف و تهران مهندسی میخوندن حالا امدن تجربی کنکور بدن، باید رقابت کنیم . نباید چنین حقی به اونا بدن که با درصد بالای ریاضی و فیزیک به سبب توانایی بالا اونها در این دروس، حق داوطلبان تجربی که با عشق و علاقه از اول به سراغ رشته تجربی رفتن ،پایمال بشه . این عین حق الناسه که بر گردن سازمان سنجشه و من نمیگذرم از حقم
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
خواب ***** که اون بالا تو وزارت علوم نشستید تو رشته های مهندسی پذیرش نکنید این همه هزینه رو دوش مردم نزارید،یارو نون شب نداره بخوره میره مدرک میگیره با امیدی نه اینکه آخری با یه مکافاتی مدرک بگیره بعد بگن مدرکت آقا دو پولم نمی ارزه ،بیا برو عملگی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
واقعا لپ مطلب همینی هست که اشاره شد. بیکاری و تورم و رکود عامل اصلی گرایش دانش اموزان به سمت رشته تجربی بوده است.
ضمنا فاجعه بزرگتر اینکه علاوه از اینکه نخبگان رشته های مهندسی از ایران مهاجرت می کنند بلکه بالفرض با رشد اقتصاد و رفع تورم و رکود اقایان سیاست گذار مملکت مجبور به وارد کردن مهندس خواهند بود
083
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
بدبخت به این مملکتی که داریم. مملکتی که اینهمه استعداد و مهارت و دانش حاضر و آماده برای تولید و اشتغالزایی داره اما از بیکاری داره می گنده و نابود میشه. این تماما نتیجه اقتصاد دولتی و غیررقابتی و انحصاری است که انگیزه خلاقیت و پشتکار و از جوانان ایرانی گرفته.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
به اونایی که فکرمیکنن پزشکی درآمدش خوبه بگم که باورکنیدسبزی فروشی وآرایشگری زنانه هم بیشتردرآمدداره وهم راحتتربدست میاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
البته وقتی یک پزشک متخصص ماهیانه میلیاردی درامد داره هر کس بتونه پزشکی بخونه و ادامه نده از ....... بهترین مدیران بانکی کشور با حقوق 50 میلیونی را اواره و بی ابرو کردند ولی کارانه یک پزشک 1 میلیارد تومان هست هیچ کجا هم پیدا نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار