رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی تاکید کرد توافق کشورش با اتحادیه اروپا بر سر مقابله با موج پناهجویان در صورتی که اتحادیه اروپا به تعهداتش براساس این توافقنامه بر لغو روادید شهروندان ترکیه عمل نکند، ملغی می‌شود.
کد خبر: ۲۷۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲ 09 August 2016
 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با نشریه فرانسوی لوموند ضمن اعلام این موضع که نسبت به موضع قبلی ترکیه تغییر پیدا کرده همچنین رهبران کشورهای غربی را به دلیل موضع‌شان در قبال کودتای 15 ژوئیه ترکیه مورد انتقاد قرار داد.

اردوغان در تاریخ 26 ژوئیه متعهد شده بود که همچنان به تعهدات کشورش در قبال توافق مقابله با ورود پناهجویان عمل کند.

با این حال وی در مصاحبه با لوموند که امروز (دوشنبه) منتشر شد گفت: اتحادیه اروپا به نحو صادقانه‌ای با ترکیه رفتار نمی‌کند.

وی تاکید کرد که قرار بوده مساله لغو روادید برای شهروندان ترکیه از اول ژوئن اجرایی شود.

اردوغان گفت: اگر مطالبات‌ ما در ارتباط با این توافق برآورده نشود طرح پذیرش مجدد پناهجویان نیز دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

آنکارا در ماه مارس توافق کرده بود که در ازای احیای کمک‌های مالی و وعده لغو روادید برای شهروندان ترکیه از سوی اتحادیه اروپا و همچنین تصریح مذاکرات عضویت کشورش در این اتحادیه جلوی ورود پناهجویان به خاک یونان را بگیرد.

با این حال مناقشه بر سر قوانین مبارزه با تروریسم ترکیه و همچنین نگرانی از بابت سرکوب‌های پس از کودتا در این کشور همچنان سبب به تاخیر افتادن لغو روادید برای شهروندان ترکیه شده است.

اردوغان در این مصاحبه از پاسخ واشنگتن و رهبران اروپایی به کودتای نافرجام ترکیه انتقاد کرد و گفت: مردم ترکیه از جانب غربی‌ها به حال خود رها شدند.

وی گفت: همه جهان در قبال حمله تروریستی به نشریه شارلی ابدو در فرانسه واکنش نشان دادند حتی نخست وزیر کشور ما به تجمع محکومیت این حمله در خیابان‌های پاریس ملحق شد. من امیدوار بودم که رهبران جهان غرب به همین شکل نیز در قبال کودتای نافرجام ترکیه واکنش نشان دادند و صرفا به یکسری کلیشه‌های معدود بسنده نکنند.

اردوغان همچنین در ادامه این مصاحبه احتمال بازگشت مجازات اعدام در ترکیه را رد نکرد و در عین حال به رغم آشتی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که قرار است در نشست دو جانبه فردا 9 اوت رخ دهد همچنان خواهان برکنار شدن بشار اسد از ریاست جمهوری در سوریه شد.

وی همچنین غربی‌ها را به دلیل تکیه بر نیروهای شبه نظامی کرد در جنگ با گروه تروریستی داعش در سوریه سرزنش کرد و گفت: جهان غرب برخلاف ارزش‌هایی که از آن دفاع می‌کند عمل کرده است. جهان غرب باید با ترکیه که ارزش‌های دموکراتیک خودش را در پیش گرفته بود همبستگی می‌کرد متاسفانه آنها تصمیم گرفتند که مردم ترکیه را تنها بگذارند. غربی‌ها نباید نگران تعداد کسانی که در قبال کودتا در ترکیه  اخراج یا دستگیر می‌شوند باشند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در ارتباط با اتحادیه اروپا گفت: 53 سال است که ما در دروازه‌های اروپا هستیم این اتحادیه اروپا است که تنها مسئول و مقصر این اتفاق است. هیچ کس از جانب اتحادیه اروپا رفتاری را که ترکیه تجربه کرد تجربه نکرده است. اتحادیه اروپا صادقانه با ترکیه رفتار نمی‌کند ما پذیرای سه میلیون پناهجو در حال حاضر هستیم در حالی که تنها مشغله اتحادیه اروپا این است که این پناهجویان به خاک این اتحادیه نیایند.

اردوغان درباره سوریه نیز مدعی شد: تا حال حاضر 600 هزار نفر در سوریه کشته شدند. چه کسی مسئول این اتفاق است؟ بشار اسد. کسی که مسئول کشته شدن 600 هزار نفر از شهروندان کشورش است نباید از حمایت ما بهره‌مند شود. با این حال برخی او را پشتیبانی می‌کنند اگر ما به دموکراسی باور داشته باشیم نباید بازیگر این بازی باشیم. ما باید به سمت یک چیز دیگر برویم. آنها به ما می‌گویند که اگر بشار اسد کنار برود داعش روی کار خواهد آمد. به هیچ وجه این اتفاق نخواهد  افتاد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین درباره مجازات اعدام در کشورش گفت: در باره مجازات اعدام من فکر می‌کنم که اگر کسی کشته شده باشد تنها خانواده او می‌توانند درباره سرنوشت مقصران قتل او تصمیم بگیرند. اگر خانواده او تصمیم به عفو بگیرند این شخص می‌تواند عفو شود اما ما به عنوان دولت نمی‌توانیم این کار را بکنیم. مطمئنا قوه قضائیه می‌تواند چنین تصمیمی بگیرد اما اگر میلیون‌ها نفر در کل کشور خواهان مجازات اعدام باشند این درخواست توسط پارلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و پارلمان درباره بازگشت این مجازات تصمیم خواهد گرفت.
برچسب ها: اردوغان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار