تابناک زنجان گزارش می دهد;
رئیس فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به طرح خدایت تحصیلی اظهار داشت: ۴۵ درصد از دانش‌آموزان زنجانی به سمت آموزش‌های فنی و مهارتی هدایت می‌شوند.
کد خبر: ۲۷۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴ 07 August 2016
پروژه هدایت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یکی از نوآوری های پر حاشیه نظام آموزش و پرورش کشور شناخته می شود که در هفته های اخیر جنجال های مختلفی در مورد ان شکل گرفت است.

دانش آموزان و خانواده های آنها مدعی اند که آموزش و پرورش بدون توجه به علایق و بازار کار آینده رشته های تحصیلی و صرفا بصورت بخشنامه ای دانش آموزان را از ادامه تحصیل در رشته های مورد علاقه خود باز می دارد و ان ها را الزام به تحصیل در رشته های کار و دانش و فنی  و حرفه ای می کند و هر کسی مایل به مقاومت باشد بایستی با مدارس دولتی خداحافظی کرده و برای ادامه تحصیل به مدارس غیر انتفاعی برود.

اما در سوی دیگر ماجرا آموزش و پرورش از این سیاست ابلاغی خود دفاع می کند و آن را در راستای ایجاد توازن در بین رشته های تحصیلی و بازار کار آینده می داند.

البته بدون شک بر کسی پوشیده نیست که نظام آموزشی کشور بطور طبیعی قربانی سیاست گذاری های دوره ای است و در طول دهه های گذشته بارها نظام آموزشی کشور دستخوش تحولات بعضا کارشناسی شده و غیر کارشناسی شده بوده است که نتیجه آن در شرایط کنونی و بحران های کاری و مهارتی مشخص است.


درباره این طرح رئیس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به سیاست هدایت تحصیلی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های بالادستی آموزش و پرورش توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی بر اساس نیاز بازار کار و ظرفیت‌های موجود در استانها است.

حمید اخوان افزود: به منظور اجرای سیاست‌های بالادستی در استان زنجان با مناطق 14گانه آموزش و پرورش قراردادی منعقد شده تا 45 درصد دانش‌آموزان پایه دهم به تحصیل در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت و تشویق شوند.

وی ادامه داد: سهم آموزش‌های فنی و مهارتی در دو حوزه هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و هنرستانهای کار و دانش گنجانده شده است که دارای سه زمینه شامل صنعت، کشاورزی و خدمات بود.

با این اوصاف باید اذعان داشت که 45 درصد از دانش آموزان پایه دهم زنجانی باید در سال جاری اجبارا تحصیل در مدارس فنی و حرفه ای و یا کار و دانش را انتخاب نمایند و در این بین این سوال بی پاسخ می ماند که چه کسی پاسخگوی از بین رفتن علایق و توانمندی های آنها به رشته های دیگر خواهد شد.

نظر شما چیست؟ دیدگاههای خود را جها انتشار در تابناک زنجان برای ما ارسال نمایید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار