کد خبر: ۲۶۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲ 27 July 2016
رضا رشید پور در برنامه صبحگاهی شبکه سه، با نمایش تقاضانامه‌ی وام سه میلیون تومانی یک بازنشسته تامین اجتماعی، تصویری از ماجرا روایت کرد دل بسیاری را به درد آورد. روایتی از یک بوروکراسی زجرآور ،‌پاراف های متعدد مدیران درخواستی که در انتها با ۵۰۰ هزار تومان آن موافقت شد،‌ آنهم زمانی که متقاضی فوت شده است. اما اینهمه ماجرا نبود. این ویدیو رو تماشا کنید.

تماشا

پس از آن بود که حمید رسایی نماینده سابق مجلس در واکنش به این ویدیو، با ذکر دلایلی نامه را جعلی خواند و آن را تلویحا نوعی سیاسی کاری خواند. وی در کانال تلگرامی خود نوشت: 

حتما در روزهای اخیر نامه درخواست وام ۳ میلیونی فرد بازنشسته ای به نامه صفرعلی ماندگاری خطاب به آقای سعید مرتضوی، رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی را در فضای مجازی دیده اید. بر اساس محتوای این نامه، فرد درخواست کننده خود را بازنشسته تامین اجتماعی و دلیل درخواست وامش را تهیه هزینه درمان ضروری اعلام می کند. وی در نامه خود می نویسد که به صندوق مراجعه کرده اما مسئولان امر به او اعلام کرده اند که به دلیل کمبود اعتبار، قادر به پرداخت وام نمی باشند مگر اینکه سعید مرتضوی دستور پرداخت دهد!

در ذیل این نامه، پی نوشت و امضای ۱۰ مدیر که هیچ یک نام خود را ثبت نکرده اند، قرار دارد که حکایت از سردواندن درخواست کننده دارد تا جایی که در یکی از پی نوشت ها اعلام شده که درخواست کننده فوت کرده و در نهایت تنها با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان وی با سود ۶ درصد موافقت می شود! 

با کمی تأمل به جعلی بودن این نامه می توان پی برد. از جمله نشانه های جعلی بودن آن:

۱. نامه مذکور با این که یک درخواست مردمی است، اما در سربرگ سازمان تامین اجتماعی تایپ شده است! 
۲. نویسنده نامه خود را امضا نکرده اما برای مکاتبات خود سیستم اداری داشته و این نامه را شماره گذاری کرده است!
۳. بر خلاف روال اداری، این نامه که ۱۰ پی نوشت هم دارد، در هیچ دبیرخانه ای ثبت نشده!
۴. کاملا مشخص است که پی نوشت ها و امضاهای ذیل آن، با یک دست خط است!
۵. هیچ یک از امضای های ذیل این نامه جعلی از قوام دست امضا کننده برخوردار نیست!
۶. پی نوشت ها، تاریخ و هویت ندارد و ادبیات بکار رفته در آن غیر اداری است!
۷. هر یک از پی نوشت های ذیل این نامه با یک رنگ نوشته شده است! کانُه مدیران مربوطه با هم قرار گذاشته اند تا هر کدام با یک رنگ خودکار بنویسند! 
۸. اساسا در تامین اجتماعی بابت هزینه درمان وام اعطا نمی شود بلکه در صورت ارائه مدارک پزشکی، هزینه درمان پرداخت می شود!
۹. جالب اینجاست که در پی نوشت شماره ۸ به شکل مضحکی نوشته شده که حسب اعلام روابط عمومی، درخواست کننده فوت کرده و جهت کمک هزینه کفن و دفن، ۲۰۰ هزار تومان با سود ۶ درصد پرداخت گردد، در حالی که چیزی به نام کمک هزینه کفن و دفن در تامین اجتماعی وجود ندارد.

اما آنچه سبب نوشتن این نامه شد، پرداختن به آن در یکی از برنامه های صداو سیما با اجرای آقای رشیدپور است. آقای رشیدپور در برنامه خود این نامه جعلی و مضحک را در منیتور بزرگی به نمایش می گذارد و با اشاره به پاراف های ذیل نامه، این روند اداری را نقد می کند. جالب این است که آقای رشیدپور وقتی متن برخی پی نوشت ها را می خواند، غیراداری بودن و انشای غلط آنها (که خود نشانه جعلی بودن نامه است) را به تمسخر می گیرد. فیلم برنامه رشیدپور طی چند روز گذشته در شبکه های مجازی به سرعت دست بدست می شود. بنده انگیزه آقای رشیدپور از پرداختن به این نامه در سیما را حمل بر صحت می کنم هر چند شاید برخی با توجه به سابقه سیاسی و گرایش های وی، این کار را با انگیزه سیاسی بدانند. البته فقط کمی تامل در این برگه، مشخص می کرد که چنین نامه ای وجود اداری ندارد. 

بدیهی است که وقتی به چنین نامه ای در یکی از برنامه های تلویزیونی پرداخته می شود، از نظر مخاطب، واقعی و حقیقی تلقی می شود. البته برای این برنامه تلویزیونی ممکن بود تا مسئولین سازمان تامین اجتماعی را پشت خط بیاورند و از آنها توضیح بخواهند، اما همه این اقدامات صورت نگرفته، چرا ؟ چون نامه خطاب به سعید مرتضوی است! چون این نامه مضحک، در گردباد فیش های حقوقی که چارچوب دولت یازدهم را به لرزه درآورده، می تواند منحرف کننده اذهان افکار عمومی باشد.

چرا سازمان تامین اجتماعی از حیثیت خود در برابر انتشار چنین نامه دروغی دفاع نکرده است؟ اگر تا قبل از این به دلیل انتشار این نامه در فضای مجازی، توجیهی برای پرداختن به آن وجود داشت، اما پس از اینکه در یک برنامه تلویزیونی این اقدام صورت گرفت، چرا سکوت شده است؟ سازمان تامین اجتاعی، معاونت درمان دارد و معاونین زمان سعید مرتضوی همچنان در این سازمان مسئولیت دارند، چرا از آنها توضیحی خواسته نشده؟ با مراجعه به سایت مربوط به متوفیان مشخص می گردد که اساسا متوفایی به نام صفرعلی ماندگاری وجود ندارد. فهمیدن اینکه چنین فرد بازنشسته ای وجود خارجی دارد یا نه و اینکه اساسا چنین شماره نامه ای در سیستم اداری سازمان تامین اجتماعی ثبت شده یا نه ، کار سختی نیست البته اگر موضوع نامه سعید مرتضوی نباشد!

رسانه ملی و آقای رشیدپور وظیفه اخلاقی و رسانه ای دارد با بررسی آنچه نوشتم و بعد از پی جویی از سازمان تامین اجتماعی، کذب بودن این نامه را اعلام و از مخاطبان خود عذرخواهی کند.

تامین اجتماعی: نامه خوانده شده جعلی است

به گزارش الف، درحالی که مخاطبان برنامه تحت تأثیر نامه سرنوشت دریافت وام ۳ میلیون تومانی یک بازنشسته قرار گرفته بودند، سازمان تأمین اجتماعی با صدور یک جوابیه کل این نامه را جعلی خوانده و با دلایل متعددی ادعای خود را نیز ثابت می کند.


تماشای ویدیو

نکته پایانی؛ بهره گیری از اطلاعات منتشره در فضای مجازی نیازمند پالایش،‌پیگیری و کشف صحت و سقم مطالب منتشره است و نباید آنتن زنده تلویزیون دچار چنین خطاهایی که می تواند تاثیری بسیار منفی بر ذهن مخاطبان میلیونی داشته باشد،‌گردد. 

"الف" آمادگی دارد توضیحات آقای رشیدپور درباره این موضوع را نیز منتشر نماید.
منبع : الف
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
اقای رسایی در تامین اجتماعی سمتی دارند؟!!ایشان نماینده مردم بوده اند یا تامین اجتماعی
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
الهی بمیرم . آقای رسایی راست میگه !آخه آنقدر این سعید مرتضوی پاکدست و راست کردار ه که برای خراب کردنش باید به جعل و دروغ متوسل شد !!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار