تابناک زنجان بررسی کرد;
بدون شک کشور ما از جمله کشورهایی است که میزان مرگ و میر در سوانح جاده یی آن بالاست اما غالب کارشناسان علل وقوع این مساله را پایین بودن سطح استانداردهای جاده های کشور و همچنین نبود فرهنگ مناسب رانندگی می دانند.
کد خبر: ۲۶۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶ 18 July 2016
عصر روز شنبه  برخلاف سایر ایام هفته روزی تلخ برای جمعی از والدین دانش آموزان زنجانی بود زیرا در این روز و  در محور ساوه-سلفچگان به واسطه برخورد یک کامیون متخلف به مینی بوس حامل دانش آموزان زنجانی چند تند از دانش آموزان مصدوم و یکی از آنها نیز فوت نمود.

براساس شواهد و مدارک مورد تایید پلیس راه استان مرکزی علت این حادثه تلخ انحراف به چپ کامیون خاطی بوده است که در طی آن مینی بوس حامل دانش آموزان برای جلوگیری از تصادف با کامیون به حاشیه جاده منحرف شده و در نهایت واژگون می شود.

تصادف دانش آموزان زنجانی

متاسفانه بر اثر این تصادف یک دانش آموز دختر ۱۵ساله به علت شدت جراحات واردشده در دم جان باخت اما حال دیگر دانش آموزان و مصدومان مناسب می باشد.

این حادثه بار دیگر این واقعیت را افشاء نمود که جاده ها و قوانین ناظر بر امنیت جاده های کشور نامناسب می باشد و در جاده ای که حجم بالایی از زائرین و مسافران از آن برای تردد به دومین قطب مذهبی کشور بهره می برند شرایط مناسب و ایمنی حکم فرما نیست.

باید بپذیریم که بدلیل بی برنامه گی ها و بی فرهنگی های رایج در کشور امروزه ایران به لحاظ تصادفات و سوانح جاده‌ای و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در شاخص های تصادف و مرگ و میر ناشی از آن معرفی می شود و متاسفانه آمار و اطلاعات تصادفات، در برخی ایام سال از جمله تعطیلات عید نوروز و تابستان همزمان با افزایش حجم ترافیک در جاده‌ها، تصادفات نیز افزایش می‌یابد.
در حادثه اخیر نیز مشخص است که راننده کامیون عامل حادثه ساز برای دانش آموزان زنجانی بوده است که حتی از محل حادثه نیز متواری می شود لذا باید بپذیریم که فاکتور انسانی نه تنها در این حادثه و بلکه در بخش عمده ای از حوادث جاده ای کشور نقش اصلی را ایفا می کند.

بدون شک انسان، وسیله نقلیه و جاده مهمترین اجزای سیستم حمل و نقل جاده ای را تشکیل می دهند اما پژوهش ها و نمونه های متعدد تاریخی و آماری اثبات نموده است که در این بین سهم انسان و خطاهای انسانی عامل غالب تصادفات و سوانح جاده ای است.

اگر به آمارهای جهانی نگاهی بیندازیم در خواهیم یافت که بیش از 80 درصد سوانح و تصادفات جاده ای ناشی از عامل انسانی است.

متاسفانه در حادثه اخیر بی کفایتی و بی دقتی راننده خودرو سنگین در کنار عوامل دیگری از جمله نامناسب بودن جاده و همچنین عدم ممنوعیت و محدودیت برای تردد خودروهای سنگین موجب خلق این حادثه تلخ شد.

لذا در این حادثه و صدها حادثه مشابه باید نهادهای مسئول بر امنیت جاده ها را مقصر دانست که به اندازه کافی قوانین و مقررات محدود کننده ای را برای خودروهای حادثه ساز در نظر نمی گیرند.

بطور مثال چرا خودروهای سنگین باید در ساعات اوج ترافیک جاده های یک بانده مجوز تردد داشته باشند ؟

طبعا این سوال سالهاست که از سوی خانواده های قربانیان حوادث جاده ای مطرح می شود اما متاسفانه تاکنون پاسخی برای آن ارائه نشده است لذا امیدواریم این حادثه پایانی بر برنامه گی های نهادهای مسئول در حوزه حفظ و امنیت جاده های پر خطر کشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار