یادداشت اختصاصی مخاطبین تابناک زنجان/
یک دانشجو و پژوهشگر حوزه علوم سیاسی در یادداشتی اختصاصی برای تابناک زنجان نوشت: در زمانی کارگار و کارمند معمولی در جامعه ماسقف دریافتی هفتصد هزار و حداکثر یک میلیون دارند و یا شاید عده ای تنها راه گذران زندگیشان همان دریافتی رایانه است آیا حقوق های بالای سی میلیون را می توان فقط نجومی خواند؟
کد خبر: ۲۵۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷ 12 July 2016
مدتی است که در صحنه  اقتصادی کشور شاهد پدیده ای هستیم بنام فیش های نجومی، فیش هایی که پس از سه سال و در سال انتهایی دولت یازدهم از صندوق خانه های محرمانه بیرون آمده و مردم از آن مطلع شده اند! این مسئله را می توان به مانند شمیری دولبه تعبیر کرد که می توانند باعث سلب اعتماد عمومی به دولت مردان شود و همچنین عدم رای آوری ایشان در سال آینده هم منجر شود و هم می توانند با برخورد قاطع دولت با این مسئله تدبیر و امیدی ها را به یک قهرمان ملی در برخورد با مفاسد اقتصادی و سو استفاده گران از قانون تبدیل کند و اعتماد عمومی به جریان فکری اعتدال که حامی قشر کمتر توسعه یاقته جامعه است بدل شود! اما سوال اینجاست که آیا این انتشار سیاسی است؟

آیا عده ای برای تخریب دولت دست به انتشار این فیش ها زده اند؟ حال بیایم و بپذیریم که آری این فیشها بابت تخریب دولت تدبیر و امید رسانه ای شده است، اما یک سوال آیا این پاسخ اصل صورت مسئله را پاک می کند؟ یعنی چرایی و چگونگی دریافتی این فیش ها توسط عده ای؟

شاید در مرحله اول باید مفهوم حقوق نجومی را مورد بررسی قرار داد؟ آیا ده میلیون حقوق نجومی است یا پنجاه و هفت میلیون یا سه میلیون؟ در زمانی کارگار و کارمند معمولی در جامعه ماسقف دریافتی هفتصد هزار و حداکثر یک میلیون دارند و یا شاید عده ای تنها راه گذران زندگیشان همان دریافتی رایانه است آیا حقوق های بالای سی میلیون را می توان فقط نجومی خواند؟

در مرحله اول باید گفت این دریافتی ها هرتعداد باشد باعث سلب اعتماد عمومی به مدیران می شود چرا که مردم عادی می گوند فلان مدیر به علت حقوق بالا درد من روستایی یا انکه در شهر کمتر توسعه یافته زندگی می کند را متوجه نمی شود و البته زمانی که سازده زیستی و زندگی بدور از اشرافیت در کشور ما یک ارزش مثبت است و در دین اسلام نیز پرهیز از اشرافیت را اصل دانسته است این را باید سرلوحه مدیران باشد،زندگی شهیدانی همچون رجایی،باهنر،بهشتی در زمانی که مسئولیت های عالیه هم داشتند اما در اوج سادگی زندگی می کردند این یک ارزش و اصل در جامعه ما است که امروز حلقه گم شده در بین برخی از مدیران شده است.

البته اقدامات دولت تدبیر و امید در باره مقابله با دریافت کنندگان حقوق نجومی قابل تحسین است اما این اقدام مسکن است و نوشداروی دائمی نیست!

زیرا  اولا حقوق های نجومی  برگرفته از سو استفاده از قانون است! زیرا طبق اظهارات مقام های دولت بر اساس بخشنامه سال ۹۰دولت دهم چنین اجازه ای به برخی هیات مدیره شرکت ها داده شده است برای پرداخت های قانونی اما غیر ارزشی،اما سوال اینجاست حال با برکناری آن مدیر و برگشت مازاد تفاوت دریافتی عادی به خزانه مشکل حل می شود؟

به دید حقیر  باید شرایطی مصوب گردد که مجال سواستفاده از قانون به این ترتیب  دیگر داده نشود،مجلس شورای اسلامی باید در این راستا به کمک دولت بیاید و با شرایط قانونی مقابل این معظل بیستند.

دومین مسئله ای که در این مورد میشه یادآور شد این است که باید اندیشید که اصلا دست من مدیر باز باشد و چطور به خود اجازه دهم حقوقی را برای خود مصوب کنم که می دانم حقم نیست؟واقعا چرا دریافت کنیم؟این را شاید اخطاری باید دانست که باعث دور شدن معنویت در بین برخی مدیران است...

سومین اصل باید اصل نظارتی باشد و برخورد جامع با تمام بخش ها نه تنها فقط بخش مدیران بانکی،در اینجا هم نقش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و هم دولت مشهود تر است و سوال اساسی تر آیا فقط مدیران چند بانک حقوق نجومی می گیرند؟ آیا برخی شهرداران حقوق های نجومی نمی گیرند؟ آیا برخی اعضای شورای های شهر و برخی اساتید دانشگاه ها کارانه های میلیونی نمی گیرند؟ یا به اصطلاح سو استفاده از قانون فقط برای قانون حقوق  است؟ آیا برخی با ایجاد تبصره و ماده از قانون برای واگذاری سهام ها و یا فعالیت های پیمانکاری اعم کوچک و بزرگ به شرکت های فرزندان خود و یا پسرعمو و پسرخاله استفاده نمی کنند؟ یقینا اگر با تعابیر لازم جلوی سو استفاده از قانون گرفته شود و نظارت دوچندان شود یقینا دیگر شاهد این موارد نخواهیم بود اما اگر دست ها باز باشد و این مدیر عزل و آن مدیر سرکار آید باز هم همین روند ادامه خواهد داشت.

دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی را آغاز کرده اما آنچه شاهد آن هستیم فقط منحصر شده است به چند مدیر بانکی و از جاهای دیگر دارد غفلت می شود،یادمان باشد که تمام دولت ها،دولت جمهوری اسلامی شناخته میشوند و بخشی از کارنامه نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و انشا الله آنگونه عمل کنند که باعث سربلندی نظام شوند نه باعث سرافکندگی....

در یک مبحث دیگر هم میتوان این نکته را یاداوری کرد اکثر این فیش های حقوق نجومی به افرادی تعلق دارد که در سن میان سالی هستند و مدتی در شبکه های مجازی به مزاح خبر از پرداختی میلیونی برای اوقات فراغت فرزند جوان این افراد دست به دست می چرخید،امیدوارم دولت محترم تدبیر و امید که به حمایت و رای جوانان پیروز انتخابات 92 شده است تدبیری نیز بی اندیشد که حضور مدیران جوان متخصص و متعهد در بدنه مدیریتی دولت بیشتر شود تا امید جوانان و خانواده ها به دولت تدبیر و امید بیشتر شود.


یادداشتی از: محسن قدیمی باقرآباد - فعال دانشجویی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مصطفی نصیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
تحلیلی تقریبا درست ولی سوال اینجاست این پرداختهای نجومی از چه تاریخی شروع شده و این افراد به چه مدت چنین دریافتهایی داشته اند.کسانی که اینگونه دریافتها داشته اند نمیتوانند با حساب سازی و فاکتور های جعلی علاوه بر خوردن از توبره از آخور هم خورده باشند و در آخر نباید با اسمهای قشنگ مثل حقوق های نا متعارف عمل خلاف شرع آنها را از بزرگ بودنش بکاهیم زیرا اینها حقیقتا مصداق دزدانی هستند که بدون اینکه نیازمند باشند و فاقد شغل پس قطع ید آنها کاری کاملا بجاست.
به امید روزهای ایران بدون فساد
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
سلام
یادداشت خوبی بود و بزنگاه های خوبی را به دولت متذکر شده است
اما یادمان باشد رقم این تعداد حقوق نجومی به اختلاس ها نمیرسه و نباید منبع فساد را از یاد برد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار