خانم اصل اینها تو مغازه‌های بالاشهر ۶۰۰،۷۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد. اینها فیک خوب هستند. ماندگاری بالایی دارند. می­‌گویم از کجا می‌آوری؟ می‌گوید همه را از دوبی آوردم...
کد خبر: ۲۴۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲ 17 June 2016
تعدادشان کم نیست. کالایی می‌فروشند که خریدش وسوسه‎انگیز است. ارزا‌نتر هم که باشد دستمان راحت‌تر به جیب می­‌رود. عده‌ای از صنعتی پول در می­‌آورند که همه ما بساطش را در کوچه و خیابان هم دیده‌ایم. فروش عطر و ادکلن زنجیره بزرگی از مشاغل را می­‌سازد و خیلی‌ها از این راه زندگی می­‌کنند. اما همه این عطر و ادکلن‌ها واقعی نیستند. فیک­‌فروشان هم بخشی از این معادله هستند. فروشندگان بوهای مشابه با ماندگاری کمتر و البته بسیار ارزان­تر. برای پیداکردن منشأ این بوهای غیر واقعی لازم نیست، خیلی بگردید.

ادکلن اصل - مد آنلاین
از دستفروشان تا مغازه‌دارها همه در این صنعت شریکند. این صنعت آنقدر سود دارد که خیلی‌ها درگیر آن هستند. از تولیدکنندگان، از واردکنندگان و از قاچاقچی‌ها که بگذریم به عرضه‌کنندگان عطرها و ادکلن­‌های فیک می‌رسیم. چه آنهایی که در بالاترین نقطه شهر این عطر و ادکلن‌ها را به قیمتی قابل توجه می‌فروشند، چه آنهایی که در خیابان‌ها می‌چرخند و این کالاهای خوشبو را عرضه می‌کنند و با کمی چانه‌زدن حتی به نیمی از بهای ابتدایی به توافق می‌رسند. البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نباید از قلم انداخت. همه آنها را دیده‌ایم و گاهی با بوکردن یک کاغذ باریک کنجکاو شده‌ایم که چه می‌فروشند. در چند سال اخیر فیک‌فروشی نان در سفره خیلی­‌ها گذاشته. خیلی­‌ها که شامل زنجیره طولانی از خرده‌کاسب‌هایی که اصل کارشان این است که جنس اصل نفروشند تا دستفروشانی که حتی بساطشان متحرک است و در خیابان‌های شهر می‌چرخند. همه و همه در این تجارت سهیم هستند.

اجاره، بدون مالیات
در خیابان انقلاب بساط می‌کند. ادکلن‌هایی که روی زمین ردیف کرده جعبه دارند. قیمت می‌پرسم. معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان هستند. همه مارک‌های معروف از «کوکو شنل» و «بولگاری» گرفته تا «وود» و «دیور» در بساطش پیدا می‌شود. می‌پرسم اینها که اصل نیستند؟ مثل همه فیک­فروشان با تمسخر نگاهی می‌کند، می‌گوید خانم اصل اینها تو مغازه‌های بالاشهر ۶۰۰،۷۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد. اینها فیک خوب هستند. ماندگاری بالایی دارند. می­‌گویم از کجا می‌آوری؟ می‌گوید همه را از دوبی آوردم. سماجت می‌کنم قیمت خریدش را بپرسم، با لحن و نگاهش می‌فهماند تمایلی به پاسخ‌دادن ندارد.

آنهایی که کنار خیابان بساط عطرفروشی راه انداخته‌اند، اصلی‌ترین دلیل این موضوع را اجاره‌بهای بالای مغازه‌ها می‌دانند. همین نپرداختن هزینه‌های اجاره‌بها و مالیات باعث می‌شود که سود تجارت کوچکشان بیشتر و از طرفی دستشان برای تخفیف بازتر شود. البته اینکه آنها مغازه ندارند دلیل بر نداشتن مشتری ثابت نیست. برخی از آنها همواره در مکانی مشخص حضور دارند و حتی برای عطرها و ادکلن‌های خاص سفارش هم می‌گیرند اما اغلب کسانی که بساطشان روی زمین است، از نظر کیفیت قابل اطمینان نیستند و کالایشان چنگی به دل نمی‌زند. اغلب این دسته از دستفروشان می­‌گویند کار اصلیشان این نیست و شغل دومشان بساط کنار خیابان است.


فروشگاهی در صندوق‌عقب
بساطش پشت وانتی حوالی خیابان ستارخان است. ادکلن‎هایش از ۱۰ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان قیمت دارند. می‌گوید در کرج هم مغازه دارد. اینها را در مغازه ۳۰درصد گرانتر می‌فروشند. با تأکید خاصی می‌گوید قیمت ادکلن در تهران ۲۰درصد گرانتر از کرج است. در هر نقطه‌ای از شهر ادکلن به یک قیمت فروش می‌رود. بسته به اجاره مغازه است. شماره تلفن پخش‌کننده ادکلن‌هایش را که می‌پرسم، می‌گوید چند واسطه قبل از پخش‌کننده هستند که او با آنها در تماس است. تلاش‌هایم برای گرفتن شماره پخش‌کننده بی‌نتیجه می­‌ماند و دست آخر یک ادکلن فیک بولگاری را که ماندگاری‌اش یک‌ساعت هم نیست، می­‌خرم.

بساط‌ها می‌تواند قابلیت انتقال داشته باشد. گاهی صندوق‌عقب یک اتومبیل یا حتی قسمت بار یک وانت می‌تواند، نقش دکور ویترین یک مغازه عطر و ادکلن‌فروشی را بازی کند. فیک­‌فروشان اتومبیل­‌دار هنوز آنقدر سرمایه ندارند که یک مغازه داشته باشند ولی از اتومبیل خود به‌عنوان یک فروشگاه متحرک استفاده می‌کنند. کیفیت عطر این فروشندگان به‌مراتب بهتر است تا آنجایی که می‌توانند تبدیل به برند شوند و مشتریان خاص و همیشگی داشته باشند.


از استوک تا قاچاق
بساطش پشت پژویی در خیابان گیشاست. از پرمشتری­ترین‌­های تهران است. مردم یکی‌یکی عطرها را برمی­‌دارند و تست می­‌کنند. نادر طاهری برعکس موارد دیگر، بسیار خوش‌برخورد است و سؤالاتم را بی­‌پاسخ نمی­‌گذارد. ۱۲ سال است کارش همین است و در همین منطقه کار می­‌کند. انگار به جنس خودش مطمئن است. به همه می­‌گوید «بزن تست کن، راضی بودی بیا ببر.» می­‌پرسم اینها از کجا می­‌آیند. می­گوید: «خودم می­‌روم از دوبی می­‌آورم. بیشتر اینها قاچاقی­‌اند و جعبه ندارند. به خاطر همین ارزان­‌تر هستند.» ادامه می­‌دهد که برخی دیگر کالای استوک هستند؛ یعنی ادکلن­‌های نویی که به دلایلی در انبار شرکت­‌ها مانده و مثلاً سری ساختش تمام‌شده و شرکت دیگر تولید نمی­کند؛ بنابراین شرکت تمام کالاهای درانبارمانده را به قیمتی ارزانتر می­‌فروشد. ما هم از همین شرکت­‌ها خرید می­‌کنیم. در جواب سؤالم که آیا این عطرها تاریخ انقضا دارند، می­‌گوید: «تاریخ انقضا روی جعبه عطر است. بعضی عطرها هم بارکد دارند که با واردکردن آن به گوشی تاریخ تولید و انقضای عطر را می­‌توان فهمید. معمولاً هم ادکلن تا پنج‌سال تاریخ انقضا دارد.» بین ادکلن‌هایش قیمتهای ۳۰۰،۴۰۰ هزارتومانی هم یافت می‌­شود. مارکی از ادکلن را که خودم می­‌خرم، ۱۰۰ هزار تومان از کوچه مروی ارزان­تر می­‌فروشد.

می­‌پرسم از چه راهی ادکلن فیک و اصل را تشخیص می­‌دهی؟ می­‌گوید: «تشخیصش اصولاً کار سختی است؛ مثلاً از وزن در. از شکل در و گاهی از وزن و شکل شیشه. تفاوتها خیلی ظریف هستند و تشخیص برای همه ممکن نیست. حتی بوی ادکلن­‌های فیک و اصل تا ۹۹درصد به هم شبیه هستند؛ اما ماندگاری­شان زمین تا آسمان فرق می­‌کند. الکلی که در ادکلن اصل به کار می­‌رود الکل تصفیه‌شده است؛ و ادکلن‌های فیک با الکل تصفیه‌نشده ترکیب می­‌شوند که در پوست ایجاد حساسیت می­‌کند.»
از سودش می­‌پرسم. می‌گوید: «بسته به جنسی است که می‌آورم گاهی ۵۰درصد گاهی هم بیشتر.»
طاهری شغل دومش فروش ادکلن پشت ماشین است و کار اولش پخش ادکلن به مغازه‌هاست. می­‌گوید مغازه‌داشتن صرف ندارد و اجاره مغازه­‌ها خصوصاً در محل کسبش بالاست.

فیک نداریم
ویترین مغازه‌اش با یک حساب سرانگشتی میلیونها تومان می­‌ارزد. وارد مغازه می­‌شوم. از خانم فروشنده درباره اصل‌بودن ادکلن­‌ها می­‌پرسم. می­‌گوید: «شما در وزرا خرید می‌کنید. اینجا هیچکس جنس تقلبی نمی­‌فروشد.» درباره ملاک تشخیص جنس اصل و قلابی که می­‌پرسم فوری می­‌گوید: «همه جنس­‌های ما دارای برچسب هستند و از شرکت­های معتبر خرید می­‌کنیم.» گفت‌وگوی ما به‌جایی نمی­‌رسد. تا می­‌فهمد خریدار نیستم، دیگر جوابم را نمی­‌دهد. قیمت‌ها سرسام‌آور است. ادکلن ارزان اینجا پیدا نمی‌شود. برخی تا یک‌ونیم میلیون تومان هم قیمت دارند.

بوی چرم، بوی قهوه
فروشگاه­‌های زنجیره‌ای هایلند، مدعی فروش ادکلن­‌های اصل هستند. در داخل فروشگاه عکس‌گرفتن ممنوع است. تسترهای زیادی با نظم و زیبایی خاص کنار هم ردیف شده‌اند. چندتایی را تست می­‌کنم. قیمت‌ها از صدهزار تومان هستند تا ۷۰۰،۸۰۰ هزار تومان. از فروشنده می­‌پرسم ادکلن‌ها از کجا می­‌آیند؟ می­‌گوید: «تمام ادکلن‌ها شرکتی هستند. از چند شرکت مختلف خرید می­‌کنیم.» از فروشنده که خانم جوان خوش‌رویی است می­‌پرسم ملاک خاصی هست که با توضیح آن مشتری را از اصل بودن عطرتان مطمئن کنید؟ می­‌گوید هایلند این تضمین را به همه مشتری­‌ها می­‌دهد که عطر فیک اینجا فروخته نمی­‌شود. محصولات از شرکت­‌های معتبر خریداری می­‌شود و تشخیص عطر اصل هم معیارهایی دارد که خودش دقیق نمی­‌داند. از عطرهایی صحبت می­‌کند که جدیداً به بازار جهانی وارد شده‌اند و قیمت­‌های بالایی دارند. اصطلاحاً به آنها عطرهای دست‌ساز می­‌گویند. ظاهراً این ادکلن­‌ها از مواد کاملاً طبیعی ساخته می‌شوند و اغلب بوهای بسیار تندی دارند؛ مثلاً رایحه چرم، قهوه یا عطر گل‌های طبیعی دارند. از ادکلنی ایتالیایی به نام Xerjoff می­‌گوید که قیمت بسیار بالایی در بازار دارد و داخل جعبه‌اش هم یک‌تکه شهاب‌سنگ واقعی وجود دارد. گشتی در قیمت‌های فروشگاه نشان می­‌دهد از خیلی مغازه­‌های ادکلن‌فروشی بالای شهر قیمت‌های مناسب‌تری دارد اما کماکان سنت اجاره بالاتر قیمت بالاتر در اینجا هم صدق می‌کند.

اسانس‌های تقلبی، ارزان و پرسود
در خیابان کارگر قسمتی از یک مغازه که کاربری نامعلومی دارد را اجاره کرده است. در مغازه از کتاب تا لباس و لوازم‌آرایش به فروش می­‌رود. اول فکر می­‌کند مشتری هستم. می­‌پرسم این اسانس‌ها را که با آنها شیشه پر می­‌کنی از کجا می‌آوری؟ فوری می­‌گوید فرانسه. می­‌گویم من برای پایان‌نامه‌ام تحقیق می­‌کنم. در جمله بعدی می­‌گوید: «اینها از چین می­‌آید. این شیشه‌ها الکل ندارد و همه‌اش اسانس است. در هر شیشه ۲۰ میلی، دوهزار تومان سود می­‌کنم. شیشه‌ها را از بازار به شکل جینی می­‌خرم و یک شیشه ۲۰ میلی حدوداً دوهزار تومان برایم هزینه دارد.» درباره قیمت اسانس‌ها پاسخ دقیقی نمی­‌دهد.



به یکی دیگر از مغازه‎هایی که عطر در شیشه پر می­‌کند در خیابان جمهوری می­‌رسم. فروشنده طبق روال معمول این سبک عطرفروشها، گوشه خیابان ایستاده کاغذهای آغشته به عطر را به سمتم تعارف می­‌کند. به‌شرط خریدن یک شیشه عطر به سؤالاتم جواب می­‌دهد. از سود و کاسبی که می­‌پرسم، براق می­‌شود. می­‌گوید سود یک موضوع شخصی است، نمی­‌گویم. در مقابل اصرارم کلی‌گویی می­‌کند. می­‌گوید ۶۰درصد مشتری سود می­‌کند ۴۰درصد ما. می­‌گوید شیشه‌ها را از بازار دانه‌ای دوهزار تومان می‌خرم. اسانس‌ها را هم از فرانسه و ایتالیا می­‌آورند من از بازار می­‌خرم. می­‌پرسم این اسانس‌ها برای پوست ضرر ندارند؟ می­‌گوید: «من به مشتری‌های خودم هم می­‌گویم اسانس را باید به لباس زد نه به پوست.» از رقیق‌کننده‌ای به اسم فلوز نام می­‌برد که کمی از آن را به عطر اضافه می­‌کند تا بهتر پخش شود روی لباس و اسانس را رقیق­‌تر کند.

ناصرخسرو، معدن شیشه و اسانس
حوالی بازار، خیابان ناصرخسرو، چندین مغازه کنار هم هستند که مرکز فروش شیشه و اسانس است. آدرسی که از یکی از عطرفروشها گرفتم. مغازه نسبتاً شلوغی است. دورتادور، بطری‌های فلزی حاوی اسانس چیده شده‌اند. یک‌طرف مغازه هم شیشه­‌های عطر که در سایزها و شکل­‌های مختلف است به چشم می­‌خورد. آنقدری محل کسبش شلوغ هست که به سؤالات یک خبرنگار جواب ندهد. می­‌گویم: «قصد دارم عطرفروشی باز کنم. می­‌خواهم قیمت اسانس و شیشه را بدانم.» می­‌گوید: «قیمت شیشه‌ها که بزرگ‌ترینشان ۱۶ میل هستند حدوداً از ۱۵۰۰ تا دوهزار تومان است.» شیشه ۱۸۰۰ تومانی ۱۶ میل را نشانم می­‌دهد که بیشتر از همه در عطرفروشی‌ها به چشمم خورده. می­‌گوید از همه بهتر و پرفروشتر است. مدعی است همه اسانس‌ها را از فرانسه و ایتالیا آورده است. یکی از بطری‌های یک‌کیلویی را پایین آورده، نشانم می­‌دهد. قیمت این بطری حدوداً ۴۰۰ هزار تومان است. می­‌گوید بسته به نوع اسانس قیمت‌ها فرق می­‌کند اما اگر بخواهد میانگین بگوید بطری‌های یک‌کیلویی­‌اش قیمتی بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دارند. هر یک کیلو، ۳۳ شیشه عطر ۱۰۰ میل می­‌شود. برایم به‌طور واضح مثال می­‌زند که اگر از مغازه‌اش خرید کنم و بخواهم یک شیشه ۱۶ میلی را از اسانس و الکل پر کنم ۱۰ میل عطر می­‌ریزم و شش‌میل الکل. یک میل عطر برایم ۴۵۰ تومان خرج برمی‌دارد و شش‌میلش می­‌شود ۲۷۰۰ تومان، شیشه هم که ۱۸۰۰ تومان، الکل هم که قیمت ناچیزی دارد.. پرکردن کل این شیشه ۱۶ میلی حدود ۴۵۰۰ تومان برایم آب می­‌خورد. قیمتی که مغازه‌دار می­‌فروشد بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است. این یک عطر برایم در بدبینانه‌ترین حالت ۱۵ هزار تومان سود خالص دارد.

نتیجه گشت چند هفتهای‌ام در بازار عطر و اسانس و ادکلن، فهمیدن تفاوت فاحش قیمت ادکلنی بود که خودم استفاده می­‌کنم؛ در بالا و پایین‌شهر قیمت ادکلن‌های مشابه، تفاوت چشم‌گیری دارد. این تفاوت گاهی به مرز ۱۰۰ هزار تومان هم می­‌رسید. برای ادکلن‌های ناشناخته وضع از این هم بدتر است. چون مردم معمولاً قیمت منصفانه این ادکلن‌ها دستشان نیست و دست فروشنده برای گرانفروشی بازتر است. گاهی دست‌فروشان همان جنس مغازه­‌ها را با قیمتی بسیار کمتر عرضه می­‌کنند.


توافق بر سر فیک
حوالی بازار روی یک میز بزرگ ادکلن چیده. دور بساطش خیلی شلوغ است. به دو خانمی که تازه از او خرید کرده‌اند، نزدیک می­‌شوم. می­‌پرسم: قبلاً هم از او خرید کرده­اید؟ می­‌گویند چند بار دیگر از همین ادکلن برده‌اند و راضی بودند. یکی که انگار بیشتر از آن یکی حوصله معاشرت‌کردن دارد، می­‌گوید بویش شاید خیلی زیاد نماند اما نسبت به قیمت پایینش می‌ارزد و چون ارزان‌تر است، معمولاً چند تا می­‌برند. با این حساب با پول کمتر بوهای متنوعی هم تجربه می­‌کنند. فروشنده که حواسش جمع است فوری چند ادکلن به من پیشنهاد می­‌کند و می­‌گوید یکی ببری مثل اینها مشتری دائم می­‌شوی. تست می­‌کنم، کارتش را می­‌دهد اگر سفارشی دارم تلفنی هماهنگ کنم. انگار واقعاً مشتری‌هایش راضی‌اند. می­‌دانند فیک می­‌خرند اما به تناسب جیبشان از رایحه خوش عطر لذت می­‌برند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار