یادداشت مخاطبین تابناک زنجان;
یک محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی در یادداشتی با اشاره به کمپین اینترنتی روزه خواری در فضای مجازی نوشت: امروز که بیش از 70 درصد کاربران شبکه های اجتماعی کشور از جوانان و نوجوانان شکل گرفته است، می توان به راحتی دریافت که هدف از تهاجم فرهنگی و اعتقادی در قالب کمپین های اینترنتی چیزی جز ادراک سازی و باور سازی اشتباه در جامعه اسلامی ما نیست
کد خبر: ۲۴۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵ 13 June 2016
رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) در دیدارهای اخیر خود با انتقاد از رواج ولنگاری فرهنگی در کشور خواستار برخورد قاطع با این مساله و رفع آن شده اند، البته اگر به مجموعه سخنرانی های ایشان دقت نماییم در می یابیم که این تذکر اولین تذکر ایشان در حوزه معظلات فرهنگی نبود و ایشان بارها پیش از آن نیز نسبت به آسیب های فرهنگی و اجتماعی موجود کشور تذکر و هشدار داده اند که یک نمونه آن نیز در ابتدای سال جاری و اشاره به اهمیت موضون سازی فرهنگی جامعه به عنوان یکی از اولویت های نظام قالب مشاهده است.

متاسفانه این هشدارهای مقام معظم رهبری ناشی از درک و اطلاع عمیق ایشان از رگه های انحراف و انحطاط فرهنگی و اجتماعی در کشور است که بخش عمده ای از آن با پشتوانه ضد انقلاب و دول معاند در حال شکل گیری و توسعه می باشند.
 
اما نباید فراموش کرد که تهاجم دشمن در جبهه فرهنگی سابقه دیرینه ای دارد و رهبر معظم انقلاب در دهه 70 خورشیدی نیز از آن با نام ناتوی فرهنگی بارها نام برده بودند اما امروزه به مدد افزایش ضریب نفوذ فضای مجازی تهاجمات دشمن با تاثیر گذاری بیشتری در حال انجام هستند زیرا عمده کاربران فضای مجازی کشور که میزان آنها بیش از 50 میلیون برآورد می شود آشنایی چندانی با ماهیت تهاجم فرهنگی و رسانه ای دشمن ندارند.

بطور مثال با شروع ماه مبارک رمضان یک کمپین اینترنتی در شبکه های اجتماعی  با موضوع روزه خواری و ترویج آن آغاز شده است که برخی از کاربران نیز ناآگاهانه به آن پیوسته و از آن حمایت می کنند لذا در اینجا قصد دارم به صورت مختصر به دلایل شکل گیری این کمپین انحرافی و دلایل پشت پرده آن اشاره نمایم.

این کمپین که با هدف انتشار محتواهای مرتبط با روزه خواری شکل گرفته است کاربران ناآگاه را در معرض بمباران اطلاعاتی با محوریت مضرات فریضه روزه می گذارد اما هدف از این اقدام چیست؟ برای پاسخ به این سوال می توان اظهار داشت که این اقدام در حوزه علوم ارتباطات به عنوان عملیات روانی شناخته می شود و بر اساس این شاخه از علم ارتباطات در صورت نا آگاهی مخاطبین یک رسانه خاص نسبت به یک موضوع ، آن رسانه می تواند به راحتی با استمرار انتشار اطلاعات غلط باوری اشتباه را در مخاطبین خود ایجاد نماید.

 لذا امروز که بیش از 70 درصد کاربران شبکه های اجتماعی کشور از جوانان و نوجوانان شکل گرفته است، می توان به راحتی دریافت که هدف از تهاجم فرهنگی و اعتقادی در قالب کمپین های اینترنتی چیزی جز ادراک سازی و باور سازی اشتباه در جامعه اسلامی ما نیست تا به واسطه آن باورهای آحاد جامعه نسبت به اسلام و ارزش های گرانقدر آن سست گردد.

لذا در پایان باید به خانواده ها و کاربران فضای مجازی صادقانه هشدار داد که بدون آگاهی نسبت به آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی از فعالیت در این فضای پر خطر اجتناب نمایند تا که ناخواسته قربانی اهداف شوم دشمنان اسلام و انقلاب نشوند.

یادداشتی از : نوید کمالی - محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
اگر روزه داری یا خواری میکنند یک تصمیم فردی است و به زور نباید روزه خوار و خوار افراد را کرد و زور گفت که باید روزه نگاه داری و بهشت بروی شاید تصور فرد مبنی بر روزه نداشتن و جهنم رفتن و بدون ازار و اذیت و شکایت شخصی افراد باشد ولی نباید علنی باشد. فضای مجازی هم چون دسترسی همه نیست نمیشود علنی محسوب کرد ممکنه غیر واقعی باشد و برای مزاح و جلب نظر و رای افراد باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار