تابناک زنجان گزارش می دهد;
عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده در سال 93 حدود 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان و 37 هزار مورد فوت ناشی از آن در کشور ثبت شده است و این در حالی است که آمار مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای تنها 26 هزار نفر گزارش شده است.
کد خبر: ۲۴۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵ 11 June 2016
چند سالی است که ریزگردها آرام و پیوسته در حال تبدیل شدن به میهمان دائمی کشور ما هستند و هنوز بخش عمده ای جمعیت کشور با تهدیدات این معضل محیط زیستی آشنا نیستند.
متاسفانه مساله ریزگردها که در ابتدا محدود به استانهای جنوب غربی کشور بود امروز بیش از 22 استان کشور را در 6 ماهه اول سال تحت تاثیر قرار داده است و بدلیل اوضاع نابسامان منطقه خاورمیانه و همچنین نبود همت جدی در دولت احتمالا باید هر ساله آماده شدت یافتن این پدیده باشیم.

متاسفانه در کشور ما و بنا بر یک سیاست غلط آمار مربوط به مرگ و میرهای نشای از آلودگی هوا محرمانه تلقی می شود اما بنا بر برخی آمارهای منتشر شده در شهری مانند تهران حداقل فوتی در اثر ذرات معلق در سال 2658 نفر، منوکسید کربن15 نفر، ازون 72 نفر و دی اکسید گوگرد 896 نفر است.

البته آمارهای دیگری نیز در رسانه های مختلف منتشر شده که با ارتباط دادن مرگهای ناگهانی ناشی از آلودگی هوا از جمله سکته قلبی و مغزی آماری حداقل فوتی ناشی از آلودگی هوا را بیش 18 تا 20 هزار نفر در سال برآورد نموده اند.

اما ریزگردها و یا همین گرد و عبارهای موجود در هوا چگونه می توانند موجب سرطان در شهروندان شوند ؟

عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی در این رابطه با اشاره انواع آلودگی های موجود در هوا اظهار داشت: آلودگی هوا صرفا ناشی از سوخت‌های هیدروکربنی نیست زیرا در سال‌های اخیر شاهد افرادی هستیم که مبتلا به سرطان ریه می‌شوند اما نه مصرف کننده دخانیات هستند و نه سابقه بیماری سرطان در خانواده‌های آنها گزارش شده است.

دکتر حسین فودازی افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده در سال 93 حدود 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان و 37 هزار مورد فوت ناشی از سرطان گزارش شده و این در حالی است که  آمار مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای 26 هزار نفر گزارش شده است.

وی با بیان این که در کشور آمار تعداد افراد مبتلا به سرطان ریه بدون آن که از دخانیات استفاده کرده باشند، افزایش یافته است اظهار داشت: حدس ما این است که آلودگی هوا و ورود ریزگردها منجر به ابتلا این افراد به سرطان ریه شده است؛ چراکه این ریزگردها به تدریج تغییراتی در کیسه‌های هوایی ایجاد می‌کند که با تکرار این تغییرات، تشکیل توده‌های بدخیم در ریه‌ها را در پی دارد.

با توجه به گفته های این متخصص باید توجه داشت که بیش از 35 میلیون نفر از جمعیت کشور در خطر قرار گرفتن در معرض سرطانهای ناشی از ریزگردها و خصوصا ریزگردهای ایجاد شده در کشور جنگ زده عراق هستند لذا باید توجه داشت که در شرایط نا سالم آب و هوایی حتما از رفت و آمدهای غیر ضروری در هوای آزاد اجتناب نمایید و در منزل نیز از سیستم های تهویه مطبوع  و فیلتر دار بهره ببرید.

در پایان لازم به ذکر است که مقابله با زمینه های شکل دهنده پدیده ریزگردها یکی از مسئولیت های دولت بوده اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است لذا تابناک زنجان آماده انتشار دیدگاهها و مطالب شما مخاطبین عزیز می باشد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
حال که بحران ریزگردها اینقدر اهمیت دارد چرا از تنها وسیله مبارزه کامل با پدیده آلودگی هوا که اختراع من است و در اداره ثبت اختراعات نیز ثبت گردیده استفاده نمی شود .
لازم به توضیح است از سال 90 تاکنون بارها به اداره محیط زیست مراجعه کرده ام ولی تاکنون جواب درستی به من نداده اند .
لازم به توضیح است این مالچ را در سال 61 ساخته ام . آن موقع در جبهه به محض نشستن هلی کوپتر ها و برخاستن گرد و خاک بلا فاصله عراق رمپ هلی کوپتر ها را با توپ و خمپاره زیر آتش میگرفت . من پس از مدتی گونه ای مالچ آبی درست کردم و در رمپ (فرودگاه هلیکوپتر ) پاشیدم بعد تا پایان چنگ هر هلیکوپتری که می نشست مطلقأ گرد و غبار بلند نمی شد . البته در سال 90 هم آنرا ثبت کردم . این مالچ هیچ ضرر یا مشکلی برای محیط زیست ندارد . و بارها پیشنهاد کرده ام بعنوان نمونه (پایلوت) در زمینی مانند سیستان یا خوزستان یا سواحل دریاچه ارومیه یا عراق پاشیده شود اگر جواب داد بگویند تا تولید کنم و اگر جواب نداد . تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار