گزارش تابناک زنجان از یک اتهام زنی غیر منصفانه به رسانه ها;
معاون سازمان محیط زیست در مراسم تودیع مدیرکل جدید استان زنجان با انتقاد از انعکاس رسانه ای انتقادات به کشتار حیوانات اظهار داشت: «تعداد شکارچیان متخلف زیاد نیست» و انتشار اینگونه تصاویر و فیلم‌ها از سوی افراد در فضای مجازی به قصد «تشویش اذهان عمومی» ، انتقام جویی و حتی «جوسازی علیه مسئولان» و با هدف «سیاسی» انجام می‌شود!
کد خبر: ۲۳۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷ 31 May 2016
به گزارش تابناک زنجان; روز گذشته پس از ماهها اداره حوزه حفاظت محیط زیست استان با سرپرست بالاخره پرونده تعیین یک مدیرکل برای این سازمان بسته شد و با تودیع ناصر جعفری از پست سرپرستی، سید رضا موسوی به عنوان مدیرکل محیط زیست استان زنجان معارفه شد.

اما آنچه در حاشیه این مراسم بیش از متن ماجرا مورد توجه واقع شد انتقاد معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از انعکاس رسانه ای رسمی و غیر رسمی تصاویر شکار و کشتار غیر مجاز گونه های جانوری کشور است.

فرهاد دبیری با اشاره به انتشار فیلم و تصاویر دلخراش از قطعه قطعه کردن بدن حیوانات و حیوان‌آزاری در فضای مجازی اظهار داشت : تعداد شکارچیان متخلف زیاد نیست و انتشار اینگونه تصاویر و فیلم‌ها از سوی افراد در فضای مجازی به قصد «تشویش اذهان عمومی» ، «انتقام جویی» و حتی جوسازی علیه مسئولان و با هدف «سیاسی» انجام می‌شود.

متاسفانه این انتقاد معاون سازمان حفاظت محیط زیست از زوایای مختلفی قابل نقد است که در اینجا تنها به یکی از آنها اشازه می شود که اولین آن هم عدم آشنایی این مقام مسئول با رسانه و فضای نوین رسانه ای جهان و کشور است.

در فضای نوین رسانه که از آن با لفظ جامعه اطلاعاتی یا Information Society نام برده می شود امروز کمتر کسی را می توان یافت که به رسانه و ابزارهای رسانه ای دسترسی نداشته باشد.

بطور مثال اگر زمانی در کشور ما رسانه ها آنهم در قالب چند روزنامه و تلویزیون در انحصار دولت و حاکمیت بودند امروز تنها به یمن وجود بیش از 40 میلیون تلفن همراه هوشمند بخش بزرگی از جامعه ایران با بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی به شهروند خبرنگارانی بالقوه بدل شده اند.

البته بدون شک این ظرفیت عظیم رسانه صرفا دارای ابعاد مثبت و سازنده نیست و بعضا جلوه های منفی و ناخوشایندی نیز  از آن مشاهده می شود اما باید پذیرفت که این ظرفیت باعث شده است تا از بسیاری از جلوه های پنهان و ناگفته اجتماعی کشور پرده برداری شود و مردم آنچه را که سالها در رسانه های رسمی مجالیبیان نمی یافت، در رسانه های غیر رسمی مشاهده و قضاوت کنند.

بدون شک در کنار آسیب های ناشی از این ویژگی رسانه های نوین اجتماعی که از آنها می توان با عتوان رسانه های شهروندی و مردمی یاد کرد مواهبی هم نهفته است که یکی از نمونه های آن برچیده شدن فاجعه اجتماعی فستیوال سگهاست که دستگاه عریض و طویل محیط زیست زنجان تا قبل از رسانه ای شدن آن از کم و کیف آن بی خبر بود!

معاون حفاظت محیط زیست به جاده خاکی زد! / مدیرکل محیط زیست زنجان مشخص شد

متاسفانه معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اظهار نظر غیر کارشناسانه خود و سیاسی خواندن این گونه اطلاع رسانی ها به نوعی جلوه ای از نگاه مدیریتی حاکم بر دهه های گذشته را به نمایش گذاشت و به نوعی اعلام نمود که در نگاه مدیریتی وی و احتمالا سازمان مطبوعش تنها ضرب المثل "حود گوییم و خود خندیم" پذیرفته است!

باید پذیرفت که چه در گذشته و چه در حال و آینده کار کرد رسانه یکسان بوده و یکسان باقی خواهد ماند اما آنچه در این بین تغییر پیدا می کند مساله ضریب نقوذ و دسترس پذیری رسانه هاست لذا اگر امروز رسانه ها تصاویر دلخراش کشتار گونه های جانوری را منتشر می نمایند این مساله را نباید خبط و خطای رسانه دانست بلکه تنها امروز رسانه بدلیل گستردگی و دسترس پذیری عمومی توانسته اند آن واقعیتی را که قبلا مجال دیده شدن توسط عموم را نداشت به نمایش عمومی گذارند و طبعا این روند با رشد تکنولوژی های رسانه ای بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

لذا در پایان به مسئولین تلاشگر سازمان حفاظت محیط زیست توصیه می شود که با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به وقایع تلخی که به هر دلیل در حوزه محیط زیست کشور رخ می دهد با دقت و مجاهدت بیشتری به انجام مسئولیت های خطیر خود بپردازند و رسانه ها را یاور خود بدانند و از اتهام زنی و برچسب زدن های غیر هوشمندانه و تاریخ مصرف گذشته به رسانه ها و افکار عمومی اجتناب کنند!  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار