کد خبر: ۲۳۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷ 28 May 2016
شهر به عنوان بخشی از محیط زیست ،که دارای  سیستم های زنده ، ساخته شده ، تغییر شکل یافته و تجربه شده و توسط مردم تعریف می شود اگر شهر را مانند یک موجود زنده در نظر بگیریم برای ادامه زندگی به سر زندگی و نشاط نیازمند است ، نقش فضاهای شهری که در آن تعاملات اجتماعی شهروندان شکل می گیرد در این رابطه بسیار اهمیت دارد. جایی که فرهنگ مردم درآن بستر ارتقا می یابد. لازمه سرزندگی فضاهای شهری حضور مردم در ان شهر است اما مشکلی که وجود دارد این است که شهروندان فضای شهری را برای گذراندن اوقات فراغت مناسب نمی دانند اما اگر فضاهای شهری دارای سرزندگی و نشاط باشد حضور مردم و به تبع آن سرزندگی و زیست پذیری افزایش می یابد.   

فضاهای شهری باید طوری طراحی و برنامه ریزی شوند که ایمن و جذاب بوده و مردم برای انجام انواع فعالیت ها مثل اوقات فراغت و تفریح و یا حتی بسیاری از کارهای دیگر وقت خود را صرف گذراندن در این فضاها بکنند.

فرهنگ مردم و معماری شهر از الزامات شادابی و سرزندگی شهری محسوب می شود. نبود بار فرهنگی و اجتماعی در شهر ها باعث تشدید بحران هویت و عدم سر زندگی شهر می شود.
در ﻟﻐﺖﻧﺎﻣﻪ ﺷﻬﺮﺳﺎزي راﺑﺮتﻛﻮان سرزﻧﺪﮔﻲ و زﻳﺴﺖﭘﺬﻳﺮي در ﻛﻨﺎر ﻫﻢ آﻣﺪه و اﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﺷـﺪه اﺳـﺖ : "ﺳﺮزﻧﺪﮔﻲ ﺷﻬﺮ ﺑﺎزﺗﺎب ﺳﻄﺢ ﺷﻠﻮﻏﻲ آن در اوﻗﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ روز و در ﺑﺨﺶﻫـﺎي  ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺳﺖ؛ درﺻﻮرﺗﻲ  ﻛﻪ زﻳﺴﺖ ﭘﺬﻳﺮي ﻣﻴﺰاﻧﻲ ﺑﺮاي ﺳﻨﺠﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ آن ﺑﺮاي ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺑـﺮاي ﺑﻘـﺎ، ﺑﻬﺒـﻮد و ﺗﻄـﺎﺑﻖ ﻧﻴﺎزﻫـﺎي ﻣﺘﻐﻴﺮ اﺳﺖ."

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺎرﻳﻒ اراﺋﻪ ﺷـﺪه در راﺑﻄـﻪ ﺑـﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ و ﺳـﺮزﻧﺪﮔﻲ، ﻳـﻚ ﻓـﻀﺎي ﺷـﻬﺮي ﺳﺮزﻧﺪه ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻳﻚ ﻓﻀﺎي ﺷﻬﺮي ﻛﻪ در آن ﺣﻀﻮر ﺗﻌﺪاد ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ از اﻓﺮاد و ﺗﻨﻮع آن ﻫﺎ  ﺑـﻪ ﻟﺤـﺎظ ﺳـﻦ و ﺟـﻨﺲ درﮔﺴﺘﺮه زﻣﺎﻧﻲ وﺳﻴﻌﻲ از روز ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﻳﺸﺎن ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺑﻪ ﺷﻜﻞ اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ ﻳﺎ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺮوز ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ همچنین در این فضا امنیت و برابری و راحتی برای همه استفاده کنندگان وجود دارد.

با توجه به آنچه بیان شد از جمله معیارهای یک محیط سرزنده می توان به موارد زیر اشاره نمود :

 زیبایی شناسی ، خوانایی ، امنیت ، حس تعلق به یک مکان ، مشارکت دادن مردم ،آسایش و نشاط ،بهداشت و نظام منظر شهری 

متاسفانه اﻧﻘﻼب ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺶ ﺗﺮ ﺧﻮد را از زﻧﺪﮔﯽ و ﻓﻀﺎﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﺪا ﮐﻨﯿﻢ. ﻓﻀﺎﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﮐﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﻣﮑﺎن اﺣﺮاز ﻫﻮﯾﺖ و زﻧﺪﮔﯽ ﺟﻤﻌﯽ ﺑﻮده اﻧﺪ، در ﺣﺎل از ﺑﯿﻦ رﻓﺘﻦ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ و زﻧﺪﮔﯽ روزاﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي واﻗﻌﯽ ﺧﻮد روز ﺑﻪ روز ﺑﻪ درون ﻣﺴﺎﮐﻦ ﺷﺨﺼﯽ ﺗﺒﻌﯿﺪ ﻣﯽ ﮔﺮدد.

ﺷﻬﺮ زﻧﺠﺎن ﻧﯿﺰ از ﺗﻐﯿﯿﺮات اﺧﯿﺮ ﺑﺪور ﻧﺒﻮده اﺳﺖ. ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺷﻬﺮ زﻧﺠﺎن ﮐﻢ اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺮ از ﻫﺮ زﻣﺎﻧﯽ ﺟﻠﻮه ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و از ﻟﺤﺎظ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﮐﻤﯿﺖ دﭼﺎر ﮐﻢ ﺗﻮﺟﻬﯽ و ﺗﻨﺰل ﮔﺮدﯾﺪه اﻧﺪ اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﻬﺮ ﻃﯽ دﻫﻪ ﻫﺎي اﺧﯿﺮ، ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﻨﺎوراﻧﻪ و ﺟﺪي ﺗﺮ ﺷﺪن ﺑﺤﺚ ﻋﺪاﻟﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﮔﺮدﯾﺪه ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺣﻀﻮر ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﺷﻬﺮ زنجان افزوده گردد. در سطح شهر ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ در ﻃﻮل ﺷﺒﺎﻧﻪ روز ﺷﻬﺮوﻧﺪان را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﺬب ﮐﻨﺪ وﺟﻮد ﻧﺪارد و از ﺳﺎﻋﺎت آﺧﺮ ﺷﺐ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﻫﯿﭻ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﯽ ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور که اکثرا در بافت مرکزی شهرصورت می پذیرد در سایر محدوده ها اﻧﺠﺎم ﻧﻤﯽ ﮔﯿﺮد.

فضاهای شهری شهر زنجان نیازمند فضاهای سرزنده کردن شهر است، نیازمند ایجاد فضاهای باز شهری است. ﮐﻤﺒﻮد ﻓﻀﺎي ﺑﺎز ﺷﻬﺮي و ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ ﻧﺎﻣﺘﻌﺎدل آن در سطح شهر ، ﺧﺒﺮ از ﺗﻐﯿﯿﺮات وﺳﯿﻌﯽ در ﻓﻀﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻋﺮﺻﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﯽ هد. همچنین این شهر به رنگ مناسب نیاز دارد.یکی از غریب ترین پدیده های شهر زنجان رنگ نامناسب است رنگی که بتواند شهر را جذاب و شهروندو سرمایه گذار را جذب کند در این شهر وجود ندارد رنگ های مورد استفاده در این شهر بسیار نامناسب و غریب است.  

نمای داخلی هر خونه مربوط به مالک است ولی نمای بیرونی شهر متعلق  به شهرداری است و باید رنگ ان توسط شهرداری انتخاب شودکاری که در کشورهای پیشرفته مثل فرانسه انجام می شود و این شهرداری است که رنگ شهر را انتخاب می کند چون فضاهایی که در سطح شهر وجود دارد متعلق به یک نفر نیست که آن را با سلیقه خود طراحی و رنگ کند بلکه همه شهروندان آن را می بینند از این رو باید شهرداری رنگی که مناسب باشد و نشاط را برای مردم ایجاد کند انتخاب کند.


یادداشتی از: فریبا رضایی - کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین اقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
با سپاس از مطلب خوبتان..
یکی دیکر از علل افسردگی وعدم سرزندگی شهری در فضای شهری زنجان وجود هویت زبانی دوگانه ای است که به علت قرارگیری درمیان دواستان بزرگ فارس زبان وترک زبان یعنی تهران وتبریز می باشد بگونه ای که موجب شده این شهر از دوگانگی هویت زنج ببرد...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار