به بهانه روز فناوري و جایگاه زنان در جامعه اطلاعاتی/
با توجه به رویکردهای دولت یازدهم در توسعه فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات این پديده‌ می تواند روند توانمندسازی زنان را شتاب داده و راهگشای عبور آنان از جاده جامعه سنتی به مدرن است.
کد خبر: ۲۳۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۷ 25 April 2014
به گزارش تابناک زنجان; در بیشتر جوامع جهان سوم سنت ها، مسائل فرهنگی و عدم دسترسی زنان به منابع دانش، عوامل محدودکننده در توانمندسازی زنان برای مشارکت در امور اقتصادی و اجتماعی محسوب می شوند و طبعا وجود این محدودیت ها مانع از رقابت زنان با مردان در عرصه اقتصاد می شود در حالی که تجربیات جهانی اثبات نموده است که دانش، نو‌آوري و خلاقيت از دستمایه های كاهش فقر و توانمندسازي اقتصادی است و علاوه بر آن با تکیه بر ظرفیت زنان که بیش از 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند می توان گامهای موثر را در راستای شکوفایی اقتصادی کشور برداشت.

عصر اطلاعات عصر برابری اندیشه هاست/توانمند سازی زنان با بهره گیری از ظرفیتهای رسانه های دیجیتال امکان پذیر است

روز جهانی زنان و ارتباطات و فناوری

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران  با اشاره به اهمیت توانمند سازی بانوان با بهره گیری از ظرفیتهای فناوری اطلاعات در هزاره جدید گفت: امروزه جهان با جمعیتی بیش از 7 میلیارد نفر بیش از پیش نیاز به توسعه سرمایه های انسانی دارد به عبارتی هدف اصلی توسعه انسانی، خدمت به انسان و پرورش قابلیت‌ها و توانایی و استعدادهاست و  بهبود کیفیت زندگی، برخورداری از زندگی سالم و افزایش درآمد از شاخص‌های توانمندسازی است.

نوید کمالی اظهار مي كند: تجربیات جهانی اثبات  كرده که جوامعی که به توانمندسازی زنان تاکید دارند، از نظر رشد اقتصادی، اشتغال، کاهش فقر و توزیع درآمد، عملکرد بهتری دارند.

+ نوید کمالی عصر اطلاعات عصر برابری اندیشه هاست/توانمند سازی زنان با بهره گیری از ظرفیتهای رسانه های دیجیتال امکان پذیر است

عضو انجمن بین المللی ISOC  می افزاید: با ابتکار و خلاقیت اتحاديه بين‌المللي مخابرات روز 5 اردیبهشت ماه برابر با 25 آوریل امسال به عنوان روز جهاني زنان و ارتباطات و فناوری اطلاعات نامگذاري شده است .

كمالي می افزاید: در حالی ‌که پیشرفت زنان در کشور ما در سال‌های اخیر قابل توجه بوده است، میزان مشارکت آنان در اجتماع و برنامه‌های توسعه اجتماعی بسیار پایین است.

وي توضیح می دهد: بطور مثال اگرچه زنان روستایی بخش عمده‌ای از چرخه و نیروی کار را تشکیل می‌دهند، اما به دلیل دسترسی محدود آنان به آموزش و پرورش مناسب، مشارکت و نقش آنان در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی چندان ضروری تلقی نمی شود بنابراین در میان زنان کمبود اعتماد به نفس و اثر بخشی در جامعه دیده می‌شود.

وي یادآور می شود: انقلاب اسلامی ایران با آرمانهای والای خود توانست جایگاه و کرامت زنان و دختران در جامعه را افزایش دهد ولی همچنان برای توانمند سازی زنان به عنوان پایه های اساسی خانواده های ایرانی باید بیش از پیش کوشید.

وي بیان می کند: زنان و دختران ایرانی با توجه به اينكه در عرصه‌های اجتماعی فعاليت‌های اقتصادی مختلفی انجام می‌دهند، اما یک از اولویتهای اساسی آنان نقش و رسالت فرهنگ‌سازی در خانواده است، رسالتی كه به عنوان يك مادر، يك همسر و در قالب كسی كه می‌تواند تاثيرگذار بر فرهنگ يك جامعه باشد، مطرح می‌شود.

ميزان فعاليت اقتصادي زنان

محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان می کند: آمار جهانی بیانگر آن است که میزان فعالیت اقتصادی زنان تنها 14.3 درصد است، اما ارزیابی صحیح میزان اشتغال زنان در مشاغل سنتی، خانه و تولیدات کشاورزی و صنایع دستی به دلیل عدم وجود آمار دقیق، دشوار است.

وی ادامه می دهد: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ابزارها و راهکارهای خود امروزه بستری مناسب برای افزایش آگاهی و دانش زنان نسبت به مسائلی چون سلامت، مشارکت اجتماعی و فرصت‌های اقتصادی است.

کمالی می افزاید: با به‌ کارگیری استراتژی‌هایی نوآورانه و خلاقانه مبتنی بر ارزشهای اصیل اسلامی چون تقویت عزت نفس و کرامت زنان در تصمیم‌گیری‌ها و مذاکره با دیگران، تشویق آنان به ایفای نقش هدایت کننده در خانواده و اجتماع، بالا ببرد.

لزوم افزایش آگاهی تصمیم سازان به نقش زنان

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران می گوید: تلاش برای افزایش میزان آگاهی میان سیاست‌گذاران و تصمیم سازان محلی و ملی نسبت به نقش محوری زنان در اجتماع از اولویتهای روز جهانی زنان و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وي توضیح می دهد: با مشارکت دادن زنان و دختران در مدیریت اجتماع و به کار‌گیری آنان به عنوان ناظر در مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زنان قادر خواهند بود ظرفیت‌های خود را در ارزیابی، بررسی و ایفای نقش برای ایجاد تغییراتی در اجتماع بالا ببرند.

مشارکت زنان در انتخابات شوراها

وي تصریح می کند: انتخابات شوراهای اسلامی فرصتی مناسب برای افزایش مشارکت زنان در شوراهای اسلامی شهر و روستا و بهره گیری از توانمندیهای آنان در ایجاد تحول و پیشرفت مبتنی بر توان داخلی است .

كمالي بیان می کند: روز جهانی زنان و فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنبال  ايجاد محيطي است كه در آن به زنان جوان و بانوان، انگيزه و قدرت رشد آگاهي و اثربخشی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع با بهره گیری از بستر ارتباطات و فناوري اطلاعات است.

کمالی می افزاید: جدیدترین تحقیقات بانک جهانی نشان می‌دهد، 65 درصد ثروت یک کشور را سرمایه های انسانی آن تشکیل می‌دهند.

وی می گوید: باید توجه داشت زنان و مادران به عنوان موثرترین عضو خانواده می‌توانند بزرگ‌ترین منبع آرامش ، حمایت و عشق‌آفرینی در بین افراد خانواده باشند و بنابراین هویت فردی و اجتماعی زنان قبل از سایر هویت‌ها رشد می‌کند و پایداری بیشتری دارند.

هماهنگ کننده دفتر توسعه اتحادیه جهانی مخابرات در ایران تاکید می کند: متاسفانه تلاش برای ایجاد نگرش منفی در جامعه نسبت به خانه‌داری زنان رو به افزایش است.

نگرش منفی نسبت به خانه داری

وی توضیح می دهد: تحقیقات جهانی صورت گرفته نشان می‌دهد، ۶۳ درصد مردان و ۸۰ درصد زنان مخالف خانه‌دار بودن هستند و نگرش جامعه نسبت به اشتغال بانوان مثبت است.

کمالی ادامه می دهد: افزایش سطح سواد زنان باعث گسترش حضور بانوان در جامعه شده است و موج شهرنشینی و فرهنگ شهرنشینی مدرن فرا رسیده است.

وی یادآور می شود: مدیریت صحیح و کارآمد در حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در بالا بردن میزان آگاهی فردی و اجتماعی زنان و کاهش مشکلات روانی و جسمی و به تبع آن، سلامت جامعه شهری موثر واقع شود.

کمالی بیان می کند: اسلام به همان اندازه که ما مسلمانان را به شناخت از گذشته توصیه كرده، آینده‌نگری را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

آموزش توام با پرورش راهی برای توانمندسازی

عضو انجمن بین المللی ISOC  می افزاید: مدیران و تصمیم سازان آینده‌ نگر همیشه از زمان جلوتر حرکت می‌کنند و به بررسی نیازها و مشکلات کار می‌پردازند و امکانات لازم را از پیش تدارک می‌بینند.

وی می گوید: توانمندسازی یعنی آموزش آنچه به دیگران که باعث می شود تا آنها کمتر به دیگران متکی باشند و زنان و دختران به مدد آموزش توام با پرورش می‌توانند توانایی خود را بیش از پیش به ظهور برسانند.

کمالی یادآور می شود: امروزه خوشبختانه ارتباطات و فناوری اطلاعات زمینه ساز و بستر ساز مناسبی جهت توانمند سازی زنان در حوزه های مختلف آموزشی و فرهنگی و اجتماعی گشته است .

وی تاکید می کند: امکان بهره گیری زنان خانه دار از جدیدترین دوره های اموزشی و تحصیلی در خانه مانند ادامه تحصیل حتی در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی از موهبتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

توانمند سازی زنان راهی به سوی توسعه

زنان براي حضور در شبكهء دانش نيازمند آموزش‌هاي لازم براي ارتباط با دنياي خارج هستند كه اين كار باعث مي‌شود تا به فكر كار و مشاركت در فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي باشند و آنان در ارتباط با شبكهء دانش خواهند آموخت كه چگونه مي‌توان از راه دور كار كرد و ياد مي‌گيرند كه بر روي شبكه مي‌توانند بازرگاني كنند و اطلاعات روي شبكه كالاي ارزشمندي است كه بايد به دنبال استفاده از آن براي توسعه اقتصادي باشند.

همه افراد جامعه مي‌توانند بدون تبعيض به اندازه ي ظرفيت و دانش خود از فناوری ارتباطات بهره‌مند شوند، اين فن‌آوري الزاماً محدوديتي براي خانواده شهري و روستايي، زنان و يا مردان، سياه و سفيد قايل نيست و البته در اين گذر مشكلاتي مانند گراني تجهيزات مانند رايانه، چاپگر و اسكنر‌و هزينهء اتصال به اينترنت، هزينه آموزش و وجود اطلاعات وسيع به زبان‌هاي مختلف به‌ويژه انگليسي را بايد در نظر گرفت.

از یاد نبریم که دانش و مشتقات آن مانند نو‌آوري و خلاقيت از پارامترهاي مهم كاهش فقر و توانمندسازي است و عاملي است تا زمينه حضور زنان را در فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي در کشور گسترش دهد.

گزارش: نوید کمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار