کد خبر: ۲۳۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸ 24 May 2016
آیا درآمد شهرداری های کشور و سپس شهر زنجان پایدار است؟

ﻛﺴــﺐ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺩﺭ ﺷــﻬﺮﺩﺍﺭﻯ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭﻯ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻋﻤﺪﻩ ﺍﻯ ﺩﺭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺷــﻬﺮﻯ ﺑﻪ ﺷــﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﺷــﻬﺮﺩﺍﺭﻯ ﻫﺎ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨــﺪ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻛﺎﻓﻰ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺑﻪ ﺩﺳــﺖ ﺁﻭﺭﻧﺪ،ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺗﺎﺳﻴﺴﺎﺕ ﺿﺮﻭﺭﻯ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺭﺍ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻛﻨﻨﺪ. هر چند که منابع مالی شهرداری ها از راه های گوناگونی به دست می آید اما همه آن ها  جزء منابع درآمدی پایدار محسوب نمی شوند. 
کسب در آمد از منابع پایدار در طول زمان موجب تقویت شهرداری می شود که این خود سبب می گردد شهرداری نقش فعال تر و مفید تری در محیط شهری ایفا نماید و پاسخگویی مناسبی به نیاز های شهروندان در محیط شهری داشته باشد.

ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺩﺭﺁﻣﺪﻯ ﺷــﻬﺮﺩﺍﺭﻯ ﻫﺎ از راه های زیر به دست می آید:

 ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻫﺎﻯ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻛﺸﻮﺭ،ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺗﻮﺍﻡ ﺑﺎ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﻭﺻﻮﻟﻰ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ،ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺑﺮ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺭﺍﺿــﻰ،ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺑﺮ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻭﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ،ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻛﺴــﺐ،ﻓﺮﻭﺵ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﺤﺎﺕ،ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎﻯ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ،ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎﻯ ﺗﺎﺳﻴﺴــﺎﺕ ﺷــﻬﺮﺩﺍﺭﻯ ﻭ ﺟﺮﺍﻳــﻢ ﻭ ﺗﺨﻠﻔــﺎﺕ،ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎﻯ ﺣﺎﺻــﻞ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﻩ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺷــﻬﺮﺩﺍﺭﻯ ﻭ ﻛﻤﻚ ﻫﺎﻯ ﺑﻼﻋﻮﺽ، ﻫﺪﺍﻳﺎ، ﻭﺍﻡ ﻭ ﺍﺳــﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺟﻮﺩﻳﻬــﺎﻯ ﺩﻭﺭﻩ ﻯ ﻗﺒــﻞ می باشد.ساده ترین راهی که پیش روی شهرداران وجود داشته، ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺣﺎﺻــﻞ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺭﺍﺿﻰ(ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻧﻮﺳﺎﺯﻯ، ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺍﺭﺍﺿﻰ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺷﻬﺮ، ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻰ، ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺑﺮ ﺗﺮﺍﻛﻢ ﻭ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﺍﺭﺍﺿﻰ، ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺣــﺬﻑ ﭘﺎﺭﻛﻴﻨــﮓ، ﻋــﻮﺍﺭﺽ ﺑــﺮ ﺑﺎﻟﻜﻦ ﻭ ﭘﻴــﺶ ﺁﻣﺪﮔﻰ،ﻋــﻮﺍﺭﺽ ﺑﺮ ﻣﻌﺎﻣــﻼﺕ ﻏﻴﺮﻣﻨﻘﻮﻝ، ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻗﻄﻊ ﺍﺷــﺠﺎﺭ،ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻭ ﺩﺭﺁﻣﺪﻫــﺎﻯ ﻭﺻﻮﻟﻰ ﻭ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺣﻖ ﺗﺸــﺮﻑ)است. 

هرچند درآمد شهرداریها در سالهای اخیر از طریق اخذ عوارض گوناگون و دیگر منابع از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است اما متقابلاً هزینه های آن نیز افزایش یافته وامروزه دستیابی به روشهای جدید و پیش بینی منابع درآمدی مطمئن و پایدار و تعدیل هزینه های شهرداری دغدغه اصلی مدیران و برنامه ریزان امور شهری از جمله شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران می باشد.

 مشکل درآمد های پایدار در شهرداری زنجان نیز وجود دارد زیرا ۸۰ درصد منبع وصول درآمدی از کمیسیون ماده ۱۰۰حاصل می شود که جزء درآمدهای ناپایدار محسوب می گردد و تاکنون شهرداری زنجان برای ایجاد درآمد های پایدار اقدامی انجام نداده است، شهرداری برای ایجاد درآمد مستمر و افزایش درآمدهای پایدار باید منابع جدید را پیش بینی و اجرا نماید،از جمله راهکارهایی که می توان به ایجاد درآمد پایدار اقدام نمود موارد زیر است:

باید افراد خلاق و کارآفرین در شهرداری به کار گرفته شوند که از راههای مختلف برای شهرداری ها کسب درآمد بکنند اگر شهرداری از این ایده ها استقبال کرده و حتی آنها را خریداری نماید و اگر سالی حتی یکی از این ایده ها عملیاتی شود، در طی چند سال، تحولی بزرگ و سرمایه عظیمی برای شهرداری زنجان ایجاد خواهد شد،یا با ایجاد سامانه های انرژی های نو بازیافت فاضلاب شهری و تبدیل آن به بیوگاز به شهرداری ها کمک خواهد کرد، تبدیل خدمات فنی شهرداری از حالت انحصاری به عمومی، تعمیر گاه های شهرداری که شامل تعمیرات مکانیکی تعویض روغنی، پنجر گیری وکارواش فقط ویژه ماشین الات شهرداری می باشد ،اگر این خدمات از حالت انحصاری خارج و ضمن تخفیف به عموم مردم خدمات بدهد می تواند به درامدزایی شهرداری نیز بینجامد. 

احداث مجتمع توریستی  تفریحی در مناطق دارای استعداد و پتانسیل طبیعی که منجر به ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﺗﻮﺭﻳﺴﻢ ﻭ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﻯ می گردد، استقراض یکی از شیوه های درآمدی است که می توان از طریق آن به درآمد های پایدار رسید به شرطی که پرسنل شهرداری بدانند که چگونه باید این پول ها را خرج کنند. 

شهرداری زنجان می تواند از طریق سرمایه گذاری مناسب در زمینه های عام المنفعه هم به درآمد و هم به اشتغالزایی شهر کمک کند. فروش اوراق مشارکت روش اثر بخشی است که به وسیله آن پولهای مردم جمع آوری و صرف کارهای مهم و پروژه های عمرانی شهرداریها میشود. 


یادداشتی از : فاطمه شامی - کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
بسیارعالی....از دیگر راههای ایجاد درامد پایدار بازیافت زباله ها می باشد که درسطح جهان به طلای کثیف شهرت یافته است.باتشکر از مطلب خوبتان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار