مدیرکل امور کتابخانه‌های استان زنجان خبرداد
مدیرکل امور کتابخانه‌های استان زنجان با بیان اینکه90 باب کتابخانه در استان زنجان دایر است، تصریح کرد: بیش از یک میلیون و 450 هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد که به ازای هر شهروند زنجانی یک کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد.
کد خبر: ۲۳۴۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳ 24 May 2016
 امیرعلی نیکبخش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: طرح ایجاد کتابخانه‌های کوچک در سراسر استان زنجان و به ویژه مناطق محروم و روستایی امسال با جدیت بیشتری دنبال می‎شود که در این راستا گسترش کتابخانه های روستایی با استفاده از فضاهای فیزیکی غیر قابل استفاده که راکد هستند مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های کوچک در مدت زمان کمتری به بهر‌ه‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: با مشارکت و حمایت‎های مردمی می‎توان در تعداد محلات بیشتری اقدام به تاسیس کتابخانه‎های محلی برای ساکنان این مناطق کرد که خوشبختانه تا کنون بیش از 6 کتابخانه از محل کمک خیران در استان راه‎اندازی شده است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان زنجان به اهمیت توسعه کتابخانه‌ها در راستای دسترسی آسان به کتاب و نیز اشاعه فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: با ایجاد کتابخانه‌های کوچک در استان می توان دسترسی شهروندان به کتاب را بیشتر کرد که در این راستا می‎توان از ظرفیت دستگاه‎ها و مشارکت‎های مردمی بهره برد.

وی با اشاره به استقبال خوب روستاییان از ایجاد کتابخانه‎های روستایی گفت: امسال بدنبال افزایش تعداد کتابخانه های روستایی با همکاری سایر ارگان ها و سازمانها هستیم چرا که رصد فعالیت کتابخانه‎های روستایی نشاندهنده استقبال اهالی این روستاها است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان زنجان با اشاره به اینکه سمت و سوی اجرای طرح ایجاد کتابخانه‌های کوچک بیشتر در مناطق روستایی است، ابراز کرد: هریک از مردم می‌توانند با کمک‌های خود و با اهدای کتاب با تبدیل منازل مسکونی به کتابخانه در راستای ایجاد کتابخانه‌های کوچک در مناطق روستایی و شهری اقدام کنند که انجام این کار علاوه بر اقدام فرهنگی می تواند در توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان نیز بسیار کار با ارزشی باشد.

*فضاهای فیزیکی غیر قابل استفاده در روستاها به کتابخانه تبدیل می شود

وی تاکید کرد: در طول سال گذشته و امسال ایجاد چنین کتابخانه‎هایی در اولویت قرار داشته و سعی می‎شود تا با توجه به هزینه های کم در راه اندازی آنها این کتابخانه‎ها گسترش داده شود که فضاهای فیزیکی غیر قابل استفاده مانند حمام ، مدارس در روستاها تبدیل به کتابخانه شده است که این امر در زمینه اقدام و عمل در سال مقاومتی نیز اقدام موثری است.

نیک بخش با بیان اینکه ترویج و تعمیق فرهنگ کتابخوانی در راستای ارتقاء فرهنگ عمومی از وظایف ذاتی کتابخانه‎ها است، گفت: بستر سازی در راستای تحقق اهداف و سیاست‎های نظام فرهنگی کشور، ارتقاء تعاملات فکری و عملی در راستای تولید علم و تقویت خلاقیت اجتماعی عموم افراد ، تحقق عدالت اجتماعی در عرصه فرهنگ از طریق توزیع عادلانه امکانات و برنامه ریزی فرهنگی از جمله اهدافی است که این نهاد بدنبال تحقق آنها در جامعه استان است.

وی ابراز کرد: بر اساس آخرین مطالعه انجام شده توسط شورای فرهنگ عمومی کشور میانگین مطالعه روزانه در کشور 75 دقیقه در روز است که استان زنجان با 93.23 دقیقه در روز پس از تهران رتبه دوم سرانه مطالعه در کشور را دارد که ارائه این گزارش بر اساس مطالعه آماری بر روی پنج تا 70 هزار نفر در کشور بوده است و این مرجع تنها مرجع رسمی استناد آمار مطالعه در کشور است.

وی افزود: جمعیت استان نبست به جمعیت کشور 1.35 درصد است در حالی که نسبت کتابخانه‎های استان به کتابخانه‎های کشور 2.72 درصد است که این آمار نشاندهنده وضعیت مطلوب تعداد کتابخانه های استان است.

*ماهانه 200 هزار مراجعه به کتابخانه‎های استان انجام می‎شود

نیک بخش با بیان اینکه 70 هزار نفر از جمعیت استان عضو ثابت کتابخانه‎های استان هستند گفت: استان زنجان در این رابطه نیز رتبه سوم کشوری را دارد و ماهانه 200 هزار مراجعه به کتابخانه‎های استان انجام می‎شود.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت های مطلوب موجود در سایر دستگاه‎ها برای پیشبرد و ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی از سال گذشته تا کنون 15 تفاهم نامه همکاری بین دستگاه‎های استان به امضا رسیده است که بتئوان با استفاده از ظرفیت این دستگاهها اقدام به گسترش مطالعه کتاب در بین کارکنان کرد.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان زنجان با بیان اینکه طرح کتابت را جا بگذار با همکاری شورای شهر و شهرداری زنجان در حال اجرا است، تصریح کرد: در این طرح همچون دیوار مهربانی شهروندان کتابهای خود را به سایر شهروندان اهدا می‎کنند.

 

*ایجاد 15 نقطه در شهر برای اجرای طرح کتابت را جا بگذار

وی افزود: طرح کتابت را جا بگذار در 15 نقطه از شهر زنجان اجرایی شده است که هر شهروندی بخواهد می‎تواند از این کتاب‎ها به صورت رایگان استفاده کند و یا کتابی را به این مکان‎ها اهدا کند.

نیک بخش خاطرنشان کرد: توسعه ایستگاه‎های مطالعه و پیک کتاب کتابخوانی، طرح کتاب گردی، برگزاری نشست‎های کتابخوانی و ایجاد کتابخانه مجازی از جمله مهمترین برنامه‎های در حال اجرا در استان است که امیداوریم نتایج این طرح‎ها سبب افزایش میزان مطالعه شهروندان و افزایش آگاهی بخشی به افراد شود.

وی با اشاره به جزئیات طرح کتابگردی در زنجان عنوان کرد: این طرح با همکاری اتاق اصناف زنجان اجرا می‎شود که در آن کتاب به همه مغازه‎های سطح شهر توزیع شده و در هفته بعد با جمع‎آوری کتاب‎ها کتاب دیگری در اختیار شهروندان قرار داده می‎شود.

*نشست‎های کتابخوانی در دستگاه های اجرایی استان برگزار می شود

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان زنجان یکی از گروه های هدف مورد توجه در ترویج فرهنگ کتابخوانی را دانش آموزان دانست و افزود: سال گذشته 150 نشست کتابخوان با همکاری آموزش و پرورش در مدارس استان به اجرا گذاشته شد که اجرای این نشست‎ها با استقبال خوب معلمان و دانش آموزان مدارس همراه بوده است که امیدواریم در طول امسال برگزاری چنین نشست‎هایی علاوه بر مدارس در سایر دستگاه‎ها نیز برگزار شود.

وی با بیان اینکه امروزه دسترسی به اینترنت و فضای مجازی به سرعت در حال گسترش است گفت: باید از این فرصت برای توسعه و افزایش مطالعه افراد بهره برد چرا که امروزه بسیاری از جوانان تمایل دارند تا از طریق فضای مجازی به کتاب دسترسی داشته باشند.

نیک بخش اضافه کرد: کتاب های الکترونیکی نیز باید متناسب با ذائقه مردم تولید شوند اما با اشاعه تولید این کتب نباید در انتشار کتاب نیز کوتاهی شود چرا که هر یک جای خود را باید حفظ کند.

*طرح پویش مجازی کتاب برای نخستین بار در استان به اجرا گذاشته می‎شود

وی گفت: طرح پویش مجازی کتاب برای نخستین بار در استان به اجرا گذاشته می‎شود که در این طرح کتابها خوانده شده توسط افراد تاثیرگذار جامعه از طریق فضای مجازی در اختیار مخاطبان در هر رده سنی قرار داده می‎شود.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان زنجان تاکید کرد: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در قالب گروه‎های 9 گانه با همکاری علاقه‎مندان فرهنگی و هنری در سال گذشته کلید خورده است که امسال نیز ادامه پیدا می‎کند.

وی بیان کرد: امسال جشنواره کتابخوانی رضوی با همکاری آستان قدس رضوی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان برگزار می‎شود که امیدواریم شاهد استقبال خوب شهروندان استان در این زمینه باشیم.

نیک‎بخش با اشاره به ظرفیت مساجد برای ایجاد قفسه‌های کتاب در راستای اشاعه فرهنگ مطالعه عنوان کرد: با همکاری اوقاف و امور خیریه در تلاشیم در تمامی مساجد استان شرایط دسترسی به کتاب را برای عموم مردم فراهم کنیم.

وی بیان کرد: پایگاههای فرهنگی، بسیج، مساجد و امامزادگان نیز مکان‎های خوبی برای ایجاد کتابخانه‌های کوچک برای استفاده عموم است که می توان متناسب با این فضاها کتابها را تهیه کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار