با حضور وزیر جهادکشاورزی
مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشار 5 هزار راسی شرکت آساره با حضور وزیر جهادکشاورزی در شهرستان زنجان افتتاح شد.
کد خبر: ۲۳۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵ 21 May 2016
در سفر وزیر جهاد کشاورزی به زنجان و با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی عملیات ساختمانی مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری که اولین واحد صنعتی پرورش گوسفند داشتی بزرگ مقیاس استان است که از اردیبهشت سال گذشته آغاز و فاز اول آن به ظرفیت 2500 راس مولد ( 5000 راس کل گله) با سرمایه گذاری بالغ بر 75 میلیارد ریال به بهره برداری رسید. 


مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشار در زمینی به مساحت 25 هکتار و شامل  چهار سوله بنا شده است.

با اجرای طرح پرورش داشتی گوسفند نژاد افشار و براساس پیش‌بینی‌ها قرار است از سال آینده سالیانه 18 هزار رأس قوچ و میش اصلاح نژادشده به دامداران متقاضی در استان و سراسرکشور واگذار شود.

ارزش ریالی هر قوچ ومیش ژن دار بین 8 تا 30 میلیون تومان است که با افتتاح و راه‌اندازی شرکت پرورش داشتی نژاد افشار زنجان، این هزینه برای دامدار بین 1.5  تا 3 میلیون تومان خواهد بود.

طرح پژوهشی اصلاح نژاد قوچ افشار و چندقلوزایی این نژاد از 10 سال پیش در دانشگاه زنجان و با همکاری جهادکشاورزی زنجان آغاز شد .

ژن‌های چندقلوزا که پس از بررسی‌های مختلف از گوسفند نژاد "برولامرینو" نیوزلند به زنجان برای ترکیب با نژاد گوسفند افشار به ایران آورده شده بود پس از حدود یک دهه ثمره داده است.

توان دوقلوزایی گوسفند نژاد افشار به طور متوسط برای هر 100 گوسفند 110 است اما با اجرای طرح انتقال ژن چند قلوزایی این توان به ازای هر 110 گوسفند به 240 رسیده است که در نسل های بعدی به سه برابر هم خواهد رسید.

سرعت رشد بالا، تولید شیر مطلوب، سازگاری سریع با محیط، عادت‌پذیری با شرایط آب‌وهوای مناطق سرد، قدرت راهپیمایی مناسب، توان چندقلوزایی و مقاومت بالا درمقابل امراض، ویژگی‌های ژن گوسفندی افشار است.


رحمان رستم خانی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت و گو با سایت زنجانم، اظهار کرد: پروژه پرورش گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده در فاز اول با ۵هزار راس گوسفند شروع و افتتاح می شود.
وی افزود: برای انجام این طرح هیچ گونه تسهیلاتی ارائه نشده و کل طرح با هزینه شخصی حدودا ۷۵میلیارد ریال گوسفند داشتی سرمایه گذاری شده است.


کارشناس اصلاح نژاد دامی بیان کرد: در طرح اصلاح نژاد گوسفندی که داشتیم گله حاضر از دام های آن  گله ای بود که در طرح تحقیقاتی دکتر مععصومی، دکتر شهیر، دکتر حنفی نژاد ، دکتر سلیمی، دکتر رستمی، دکتر اسکندری نسب  از اساتید دانشگاه های هستند که در طرحمان با یکدیگر همکاری داشتیم.
رستم خانی با ابراز اینکه مشکلات خاصی در طول پروژه نداشتیم ، افزود:در فاز اول از حضور ۲۰نفر متخصص که متشکل از کارشناسان امور دامی و دامپزشک بهره مند خواهیم شد.


وی تصریح کرد: اگر فاز دوم به همت سرمایه گذار راه اندازی شود طبیعتا موجب اشتغالزایی ۲ برابری نیروی کنونی می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان رمز موفقیت این طرح را در همکاری چند نهاد دولتی دانست و یادآور شد: ما به صورت کار گروهی به این موفقیت دست یافتیم.


مدیر پروژه پرورش گوسفند افشاری اصلاح شده اذعان داشت: تولید همیشه مشکلاتی دارد منتهی لذتی که پس از بهره برداری از محصول حاصل می شود تمام مشکلات به فراموشی سپرده می شود.
رستم خانی عنوان کرد: انجام این طرح را می توان الگویی برای فارغ التحصیلان رشته علوم دامی دانست.


وی اظهار کرد: این طرح دقیقا منطبق بر مباحث اقتصاد مقاومتی است، با توجه به اینکه فقر منابع طبیعی را در عرصه های مرتعی داریم، این طرح کمک به رفع فقر مرتعی می کند به طوری که می توانیم گوسفندان را در سیستم کاملا بسته پرورش دهیم .
کارشناس اصلاح نژاد دامی خاطر نشان کرد: در صورت تثبت سری ژن های Fecb موجب افزایش برّه ها در هر زایمان می شود.


رستم خانی با بیان اینکه کاری که انجام داده ایم یکی از موثرترین ژن های شناخته شده در دنیاست بر گوسفند افشاری طرح تثبیت شده بنابراین گوسفندی که این ژن را داشته باشد در هر زایمان برّه ۳الی ۴ قلو به دنیا می آورد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به علت انتخاب گوسفند افشاری برای این طرح گفت: گوسفند افشار یکی از پتانسیل های گوسفندی کشور است که توان دو قلو زایی را به طور طبیعی داشت و با استقرار این ژن اثرات  چندقلو زایی خودش را بارزتر نشان داد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
باسلام‌ خداقوت به تلاشگران عرصه دامداری ازاین پیشرفت وابتکارگروه شمابسیارخوشحالم من علاقمندبه فعالیت دربخش دامداری هستم اگرامکان دارد بنده رابرای تهیه این نژادازشرکتتان راهنمایی کنیدتبریک وسپاسگذاری مجددمراپذیراباشیدبه امید موفقیتهای پیش رویتان خدانگهدار
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
باعرض سلام
برای خرید قوچ ومیش اصلاح نژاد شده بایدازکجاتهیه کنم؟لطفاآدرس شرکت آساره رابرام ایمیل کنید،ممنون
محمد خاندوزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
با سلامو خسته نباشید میشه آدرس و شماره تماس از شرکت آساره بزارید لطفا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار