وزیر جهاد کشاورزی:
وزیر جهاد کشاورزی از شناسایی هزار و ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در کشور خبر داد.
کد خبر: ۲۳۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۰ 21 May 2016
محمود حجتی شامگاه جمعه در حاشیه بهره برداری از دو هزار و ۳۰۰ هکتار شبکه پایاب سد گلابر در گفتگو با خبرنگاران در محل این سد، با اشاره اینکه گیاهان دارویی در انحصار ایران نیست، افزود: ایران به علت موقعیت خاصی که خداوند داده تنوع اقلیم گسترده‌ای دارد.

وی از ثبت هزار و ۴۵۰ نوع گیاه دارویی شناخته در سطح کشور خبر داد و اظهار کرد: این گیاهان دارویی به‌صورت سنتی وفله ای از مراتع به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: درصدد ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع هستیم و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد چراکه وجود نعمت گیاهان دارویی در کشور ایران یک ظرفیت فوق‌العاده است.

حجتی به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی بر ترویج گیاهان دارویی در مزارع و مراتع تأکید جدی دارد.

وی بابیان اینکه زعفران، باریجه، زرشک و عناب از گیاهان دارویی منحصربه‌فرد است، تأکید کرد: این گیاهان دارویی ظرفیت فوق‌العاده‌ای هستند که باید از این فرصت استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بعد از تحقق برجام نشست‌های اقتصادی با طرف‌های خارجی انجام‌شده و ما درصدد هستیم که کشورهای اروپایی را دعوت کنیم تا در بحث فرآوری گیاهان دارویی سرمایه‌گذاری کنند.

حجتی گفت: امیدواریم در این نشست‌های اقتصادی بتوانیم با بازاریابی مشترک گیاهان دارویی را عرضه کنیم و از این نعمت خدادادی نهایت استفاده را داشته باشیم چراکه دستور کاری وزارت جهاد کشاورزی توسعه و توجه بیشتر به حوزه گیاهان دارویی است.

با حضور وزیر جهاد کشاورزی از مجموع هشت‌هزار هکتار اراضی تحت پوشش سد گلابر، ۲۳۰۰ هکتار از شبکه پایاب این سد به بهره‌برداری رسید.

تامین آب کشاورزی هشت‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت زرین‌آباد، کنترل سیلاب‌های فصلی، توسعه کشاورزی، ایجاد اشتغال و تامین ۱۰ میلیون مترمکعب آب شهرک صنعتی ایجرود، از اهداف احداث این سد به‌شمار می‌رود.

شبکه آبیاری و زه‌کشی سد گلابر، اراضی ۱۱ روستای منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد. امتداد شبکه تا دو سوی جاده زنجان ـ بیجار کشیده شده و برخی تاسیسات شبکه از کنار جاده قابل مشاهده است. البته به خاطر کاهش آورد سالانه رودخانه سجاس‌رود، اهداف طرح برای تامین ۲۷۰۰ هکتار در ناحیه ۲ عمرانی گلابر و تامین آب‌شرب و صنایع منطقه تغییر یافته است.

سد گلابر در فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر زنجان و در ۱۷ کیلومتری جنوب شهر زرین‌آباد شهرستان ایجرود قرار دارد.

این سد از نوع خاکی سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع ۸۲ متر از پی و حجم مخزن ۱۱۶ میلیون مترمکعب است. این در حالی است که با احداث سد مذکور، سالیانه ۴۶ میلیون مترمکعب آب تنظیم شده، آب زراعی هشت‌هزار هکتار از اراضی روستاهای منطقه ایجرود تامین می‌شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار