رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از امروزحمل هرگونه دام سبک و سنگین زنده در این استان ممنوع شد و پایان این ممنوعیت اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱ 16 May 2016
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از امروز/یکشنبه/ حمل هرگونه دام سبک و سنگین زنده در این استان ممنوع شد و پایان این ممنوعیت اعلام خواهد شد.

منصور صمصامی در گفت و گو با ایرنا افزود: از فردا/ دوشنبه 27 اردیبهشت / طرح واکسیناسیون علیه بیماری دامی ' تب برفکی ' در سطح استان زنجان آغاز می شود و با آغاز اجرای این طرح، حمل هرگونه دام سبک و سنگین ممنوع شد مگر دام‌هایی که برای کشتار به کشتارگاه‌ حمل می شود. 

وی یادآورشد: عملیات واکسیناسیون در بین دام‌های سبک و سنگین دامداری‌ها و گاوداری‌های صنعتی و سنتی این استان با همکاری 24 اکیپ آغاز می شود. 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: 13 اکیپ دولتی، جمعیت دامی گوسفند و بز استان را علیه بیماری دامی ' تب برفکی' به صورت رایگان واکسینه خواهند کرد. 

صمصامی اظهارکرد: 11 اکیپ خصوصی نیز دام‌های سنگین استان زنجان را به صورت واکسن بهادار علیه این بیماری واکسینه می کنند. 

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود 49 هزار راس دام سنگین' گاو و گوساله ' و 380 هزار دام سبک ' گوسفند و بز' در سطح استان زنجان به مدت 40 روز کاری علیه بیماری ' تب برفکی ' واکسینه شود. 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه این بیماری از اواخر دی سال گذشته در این استان شیوع پیدا کرده است و از سال گذشته و ابتدای امسال واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری در حال انجام است این دام‌ها نیز در عملیات واکسیناسیون مجدد واکسینه خواهند شد. 

صمصامی تاکید کرد: تا پایان سال 94، 128 هزارو 266 راس دام سنگین و 386 هزار و 511 راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند. 

بیماری دامی 'تب برفکی' به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست. 

این بیماری یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارت های اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود. 

تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی همچون گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند همچنین نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز نیز به بیماری ' تب برفکی' مبتلا می شوند. 

در کشور ما بیماری ' تب برفکی' مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد. 

استان زنجان یک میلیون و هشت هزار راس دام سبک 'بز و گوسفند' و 186 هزار راس دام سنگین' گاو و گوساله' دارد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار