خطر جدی است;
بنا بر برآوردهای مسئولین دامپزشکی استان زنجان بیش از 1 میلیون راس دام موجود در سطح استان در خطر ابتلا و تلف شدن بدلیل شیوع بیماری تب برفکی هستند.
کد خبر: ۲۲۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 07 May 2016
هنوز خبرهای پایان شیوع طاعون نشخوار کنندگان در حوزه محیط زیست استان زنجان و شمال غرب کشور به فراموشی سپرده نشده بود که این بار یک بیماری به مراتب کشنده تر موسوم به تب برفکی به سراغ بخش دیگری از حیوانات این خطه آمد.

آنگونه که در منابع علمی عنوان شده است تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود. 

تب برفکی در کمین 1 میلیون دام زنجانی/ 32 کانون خطر در زنجان شناسایی شده است

این ویروس در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پای دام ظاهر می کند که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. 
متاسفانه این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند. 

باید توجه داشت این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود وکنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.

در این رابطه مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به شناسایی 32 نقطه کانونی در خطر شیوع این بیماری اظهار داشت: از ابتدای سال 95 تا کنون بیش از 550 هزار دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

محمد رشید کرمی افزود: تب برفکی فعلی از گونه ای جدید می باشد لذا واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند موجب سلامت دامها در مقابل این بیماری شود.

در ادامه یکی از دامداران زنجانی که در گذشته سابقه گرفتار شدن دامهایش به این بیماری را داشته در گفتگو با خبرنگار تابناک زنجان اظهار داشت: متاسفانه غفلت در مواجهه با این بیماری درگذشته موجب تلف شدن بیش از 100 راس دام بنده شده است و لذا از همان ابتدای اطلاع رسانی ها در رسانه ها، بنده از خرید دام جدید منصرف شده ام و در کنار بیمه کردن دامها در حال پیگیری افزایش تمهیدات بهداشتی دامداری خود هستم.

در پایان لازم به ذکر است که تا کنون شهرستان های خدابنده و زنجان در صدر آسیب های ناشی از این بیماری واگیر دار بوده اند لذا دامداران محترم در صورت مشاهده علائم بیماری تب برفکی مانند زخم در دهان، زبان، پستان و سم بلافاصله به مراکز دام پزشکی اطلاع دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار