بيماري ' تب برفكي ' در ميان دام‌هاي سبك و سنگين استان زنجان همچنان مي تازد و قرباني مي گيرد.
کد خبر: ۲۱۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 13 April 2016
نوع جديدي از بيماري دامي' تب برفكي' از اواخر دي سال گذشته از طريق استان‌هاي همجوار زنجان در ميان دام‌هاي سبك و سنگين شهرستان‌هاي خدابنده، زنجان، ايجرود، ماهنشان و ابهر شيوع پيدا كرده است.
بيماري دامي ' تب برفكي' از تهديدهاي اصلي صنعت دامپروري در خصوص بهداشت، توليد دام و فرآورده هاي دامي به شمار مي رود و اين بيماري يكي از بيماري هاي ويروسي و به شدت واگير دار گاو، گوسفند، بز و ساير نشخواركنندگان است.
بيماري دامي ' تب برفكي' به وسيله هفت گونه و تعدادي ويروس تب برفكي ايجاد مي شود كه دام مي تواند همزمان به وسيله يك يا چند ويروس آلوده شود.
اين بيماري مي تواند با نقل و انتقال دام هاي سالم به مناطق عاري از بيماري و يا تماس دام بيمار با دام هاي سالم، بزاق، شير، ادرار، ترشحات و مايعات حاصل از پاره شدن تاول هاي دام مبتلا، لباس، كفش و لوازم آلوده افرادي كه به مكان هاي آلوده رفت و آمد كرده اند و همچنين هوا، آب، علوفه و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعيت دام هاي حساس را مورد تهديد قرار دهد.
با توجه به باقي ماندن ويروس تب برفكي در دام هاي آلوده ي بهبود يافته و نيز محيط و قدرت انتشار بالاي آن، كنترل بيماري بسيار مشكل است.
*** كانون‌هاي تب برفكي در زنجان به 73 كانون رسيد
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: سال گذشته تعداد كانون‌هاي بيماري دامي تب برفكي در اين استان 44 كانون بود كه از ابتداي امسال تاكنون 29 كانون جديد به اين تعداد اضافه شده است.
محمدرشيد كرمي تاكيد كرد: با شيوع اين بيماري دامي در استان زنجان بلافاصله اكيپ‌هاي واكسيناسيون دست به كار شده و اقدام به واكسيناسيون دام‌هاي سبك و سنگين براي پيشگيري از شيوع بيماري كرده اند.
وي تاكيد كرد: براي پيشگيري و مهار اين بيماري دامي از اواخر دي سال 94 تا پايان همين سال 128 هزار و 266 راس دام سنگين' گاو و گوساله ' و 386 هزار و 511 راس دام سبك ' بز و گوسفند' عليه اين بيماري واكسينه شده اند.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: از ابتداي امسال تاكنون نيز 284 هزار و 697 راس دام سبك و 16هزار و 324 راس دام سنگين عليه اين بيماري واكسينه شده اند.
كرمي افزود: اكيپ‌هاي بخش خصوصي و دولتي دامپزشكي دركنار واكسيناسيون دام‌ها، آموزش‌ راه‌هاي پيشگيري از بيماري 'تب برفكي'، مراقبت، پايش، نمونه برداري و ضد عفوني محوطه و محل نگهداري دام‌هاي سبك و سنگين را نيز انجام مي دهند.

***دامداران در خريد و فروش دام دست نگه دارند
رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي اداره كل دامپزشكي استان زنجان نيز ميدان احشام را منشا اصلي انتقال انواع بيماري‌هاي دامي بيان كرد.
منصور صمصامي افزود: درزمان حاضر تب برفكي حاد شده است، خريد و فروش دام توسط دامداران و دلالان دام اين استان با استان‌هاي كردستان، آذربايجان غربي، قزوين، همدان و آذربايجان شرقي در ميدان احشام و از طريق ورودي هاي فرعي غيرقابل كنترل انجام مي شود.
وي ادامه داد: اين تبادل دام از راه‌ها و ورودي هاي فرعي غيرقابل كنترل براي مهار بيماري دامي ' تب برفكي' مي تواند مشكل ساز شود.
رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي اداره كل دامپزشكي استان زنجان گفت: متاسفانه تلفات در بين دام‌هاي جوان بيشتر است و دامداران بايد از خريد و فروش دام‌هاي سبك و سنگين تا ريشه كني بيماري ' تب برفكي' خودداري كنند.
*** ميدان دام روزانه ضد عفوني مي شود
مسئول ميدان هاي دام شهرداري زنجان گفت: به دليل شيوع بيماري دامي ' تب برفكي' ميدان احشام اين شهر به مدت 10 روز تعطيل شد.
هاشم نجفي افزود: سم پاشي، آهك پاشي و ضد عفوني اين ميدان روزانه در دستور كار قرار دارد و تعداد نيرو‌هاي ميدان احشام در خصوص نظافت اين مركز و پيشگيري از بيماري دامي ' تب برفكي' افزايش يافته است.
*** دلالان دام به شيوع بيماري تب برفكي دامن مي زنند
يكي از كاردان‌هاي با سابقه 34 سال در بخش خصوصي اكيپ دامپزشكي زنجان نيز گفت: اين بخش نيز به محض شيوع اين بيماري در استان زنجان با انسجام هرچه بيشتر اقدام به واكسيناسيون دام‌هاي سبك و سنگين در كانون‌ها و فراكانون‌ها با همكاري بخش دولتي كرده است.
حسين انصاري اظهاركرد: همه دامداران و گاوداران در بخش صنعتي و سنتي نسبت به بيماري دامي تب برفكي آگاهي كاملي دارند چرا كه در گذشته اين بيماري در بين دام‌ها شيوع داشته است.
وي تاكيد كرد: دامداران و گاوداران در بخش صنعتي و سنتي علاقه مند به واكسيناسيون دام‌هاي خود عليه اين بيماري هستند و با اكيپ‌هاي دامپزشكي همكاري مورد نياز را دارند.
اين كاردان‌هاي دامپزشكي در بخش خصوصي اكيپ دامپزشكي زنجان گفت: دلالان خريد و فروش دام‌هاي سبك و سنگين براي حفظ منافع خود و بدون نظارت دامپزشكي اقدام به خريد و فروش دامن مي كنند و اين مساله به شيوع بيماري دامي ' تب برفكي ' دامن مي زنند.
انصاري اظهاركرد: برخي از مبادي خريد و فروش دام خارج از كنترل و نظارت دامپزشكي است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار