کد خبر: ۲۰۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷ 04 April 2016


مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: به رغم شیوع تب برفکی در برخی از استان های کشور، البرز از لحاظ شیوع و اپیدمی این بیماری کاملا پاک است .

به گزارش ایرنا، علی اصغر شریفی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: برخی از استان های همجوار و مرزی کشورمان سال گذشته درگیر بیماری تب برفکی شدند ولی در استان ما با مدیریت و برنامه ریزی مناسب، این بیماری کنترل و هم اکنون شرایطی پاک را می گذرانیم.

وی در خصوص بیماری تب برفکی اظهار داشت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی که زوج سم ها همچون گاو، گوساله، گوسفند و بز را درگیر می کند و متاسفانه بیماری است که به صورت مرتب ویروس آن تغییرات وسیعی می یابد و تغییر سویه می دهد.

شریفی گفت: این بیماری بر خلاف تصور بعضی از افراد یک بیماری مشترک نیست ولی یک بیماری اقتصادی مضر و مهلک در صنعت دامپروری است که اگر کشوری درگیر آن شود دیگر کشورها در بحث وارادات فراورده های دامی، آن کشور را تحریم می کنند.

وی با اشاره به اینکه تب برفکی یک بیماری است که تلفات ندارد ولی طول درمان طولانی دارد، بیان داشت: در صورت مشاهده کانون بیماری، بلافاصله واحد مربوطه قرنطینه و واکسینه می شود و مبارزه بر علیه بیماری انجام می شود.

وی ادامه داد: در سال 94 علیرغم اینکه واکسن تب برفکی در کشور ما تولید مناسبی نداشت و با تحریم ها نیز مواجه بودیم ولی واکسیناسیون تب برفکی در استان البرز به لحاظ حساسیتی که نسبت به این استان وجود دارد به صورت کامل پوشش داده شد.

شریفی گفت: صنعت دامداری البرز بسیار پیشرفته بوده و بزرگترین دامداری های کشور در این استان مستقر هستند و به لحاظ همجواری با پایتخت، سازمان دامپزشکی نگاه ویژه ای نسبت به البرز دارد و به همین دلیل با تامین به موقع واکسن توانستیم تمامی جمعیت دامی استان را پوشش دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: سال گذشته سه مرحله واکسیناسیون دام های سنگین شامل گاو و گوساله به تعداد 321 هزار و 621 راس و یک مرحله برای دام های سبک شامل گوسفند و بز به تعداد 388 هزار و 425 راس انجام شد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 25 کانون بیماری تب برفکی در استان دیده شد که با اقدام به موقع کنترل و ریشه کن شد و همچنین حدود پنج راس دام سنگین نیز برای جلوگیری از شیوع بیماری توسط صاحبان دامداری کشتار شدند.

*** تامین اعتبار به موقع توسط مسئولان برای جلوگیری از هرگونه ضربه ای به صنعت کشور

وی در خصوص حساس بودن این بیماری در صنعت دام کشور، گفت: علیرغم اینکه واکسیناسیون دام ها به موقع انجام می شود ولی به دلیل تغییر مداوم سویه های این بیماری امکان بروز مجدد آن در واحدهای دامی وجود دارد.

شریفی اضافه کرد: آخرین اپیدمی این بیماری در کشور ما در سال 89 با یک سویه بود که شاهد خساراتی به صنعت دامداری کشورمان بودیم ولی در سال گذشته به دلیل مدیریت مناسب و وجود دو سویه از این بیماری خسارت خیلی کم بود.

وی یکی از دلایل اصلی کنترل این بیماری در کشور را آموزش های به موقع به دامداران و توزیع بنر و آموزش های چهره به چهره و برگزاری جلسات متعدد با اتحادیه های دامداران دانست و افزود: با حضور و واکنش به موقع می توانیم از صنعت دامداری خود حفاظت کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در ادامه به وجهه سیاسی صنعت دامداری کشورمان اشاره کرد و بیان داشت: کشورهای اطراف از نظام سیاسی پایداری برخوردار نیستند و بعید نیست که سویه های جدید را تحت عنوان بیوتروریسم وارد کشور ما کنند.

وی از مسئولان کشور خواست تا با تامین به موقع اعتبار برای تامین واکسن بتوانند در بحث مبارزه با بیماری های دامی بخصوص تب برفکی، این صنعت را یاری نمایند.

***13 مرحله سمپاشی و کنترل بیماری دام ها توسط بخش دولتی

شریفی در ادامه به ارائه عملکرد در دیگر حوزه های فعالیتی اداره کل دامپزشکی استان پرداخت و افزود: در طی سال گذشته سمپاشی و کنترل بیماری های دامی برای هر راس دام 13 بار توسط بخش دولتی انجام شد به طوریکه برای جمعیت دامی سنگین 6.5 بار و دام سبک نیز 6.5 بار از جمله سمپاشی، واکسیناسیون، ویزیت رایگان و... بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته جمعیت دامی سنگین استان که حدود 120 هزار راس هستند بر علیه بیماری های مختلف و به خصوص بیماری های مشترک به تعداد 672 هزار نوبت سر واکسیناسیون شدند.

وی همچنین میزان واکسیناسیون جمعیت دامی سبک استان که به تعداد حدود 350 هزار راس هستند را یک میلیون و 894 هزار نوبت سر عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری های دامی را شامل شاربن، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی، تب برفکی، آبله، ppr و لمی اسکین دانست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته 121 میلیون دز واکسن طیور توزیع و عملیات انجام شد، افزود: خوشبختانه در سال گذشته با اقدام به موقع دامپزشکی و همکاری جهاد کشاورزی و بخش های ذیربط، استان البرز در خصوص بیماری آنفولانزای حاد پرندگان کاملا پاک بود.

***تولید 38 درصد دارو و واکسن های دامی و طیور در البرز

شریفی یکی از عوامل موفقیت استان البرز در کنترل و مبارزه به موقع با بیماری ها را تولید 38 درصد دارو و واکسن های جمعیت دامی و طیور در این استان دانست و گفت: به همین دلیل مراقبت های خاص استان را در این صنعت داریم و آزمایشات به صورت مکرر انجام می شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا 171 مورد بازدید در سال گذشته از آزمایشگاه های مراکز تولید دارو و واکسن و دامپزشکی ها انجام شد و 60 هزار آزمایش نیز در آزمایشگاه های این اداره کل انجام شده است.

وی گفت: همچنین در سال گذشته از بیش از 2500 مرکز عرضه فراورده های خام دام بیش از 45 هزار نوبت بازدید انجام شد و از کشتارگاه ها و کارخانجات بسته بندی نیز 1389 بازدید انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز به استقرار 34 مرکز بسته بندی فراورده های خام دامی که بعضا برندهای معتبر کشوری هستند اشاره کرد و افزود: در این مدت 282 تن فراورده خام دامی ضبط که 135تن از آن معدوم سازی و 251 پرونده نیز به مراجع قضائی ارجاع شد و 124 واحد نیز پلمپ شدند.

***معدوم سازی بیش از دو هزار کیلوگرم فراورده خام دامی در ایام نوروز

شریفی در ادامه به اجرای نظارت بهداشتی در ایام نوروز هرسال اشاره کرد و بیان داشت: نظارت های بهداشتی به صورت غیررسمی از 10 اسفند ماه سال گذشته آغاز کردیم ولی از 20 اسفند ماه به صورت رسمی با همکاری تعزیرات آغاز شد که تا پایان روز 15 فروردین ماه ادامه داشت.

وی با اشاره به اینکه این گشت های نوروزی توسط 15 اکیپ دو نفره انجام شد، گفت: در این مدت بیش از 900 نفر روز نظارت در دو شیفت کاری انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: در این مدت دو هزار و 432 مورد بازدید از مراکز عرضه، قصابی ها و رستوران ها انجام شد که از این تعداد شش مورد به دادگاه مواد غذایی ارجاع داده شدند و 40 مورد نیز به تعزیرات معرفی شدند.

وی اظهار داشت: همچنین 19 واحد پلمپ و دو هزار و 598 کیلوگرم فراورده خام دامی معدوم سازی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار