مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای آغاز طرح تب برفکی در جمعیت دام سبک شهرستان بیش از ۱۰۰ هزار دام علیه این بیماری واکسینه شدند.
کد خبر: ۱۸۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 17 February 2016

 علیرضا رفیعی پور  در جمع مسئولان دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: در راستای انجام مبارزه با این بیماری واگیردار و خطرناک 4 اکیپ فنی دامپزشکی شهرستان طبس فعالیت داشتند.

وی بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیردار است و این بیماری به لحاظ شدت خسارات اقتصادی و تبعات اجتماعی یکی از موانع در تأمین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به هم مرز بودن شهرستان طبس با 5 استان کشور و شیوع سویه جدید و وحشی در استان‌های مجاور و در راستای پیشگیری از سرایت این بیماری از ابتدای شروع طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گوسفند و بز بیش از 100 هزار دام با برنامه ریزی منظم ایمن سازی شدند و این عملیات با هدف افزایش پوشش ایمنی دام‌ها همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌ها و رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای در واحدهای دامداری موثرترین راه برای پیشگیری از این بیماری واگیر است.

رفیعی پور همچنین با بیان اینکه شهرستان سربیشه با داشتن 110 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان عاری از بیماری‌های خطرناک است، اظهار داشت: بیماری‌های فرامرزی (اگزوتیک) که همواره به عنوان خطری بالقوه مرزهای کشورهای مختلف را تهدید کرده و می‌کند در حال حاضر در این شهرستان گزارش نشده است.

وی افزود: خطر تحت تاثیر قرار گرفتن دام‌های کشور به انواع بیماری‌ها در اثر نقل و انتقالات دام‌های غیرمجاز از مرزهای بالا است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند نیز گفت: برای مقابله با کشتار غیرمجاز که یکی از اصلی‌ترین عوامل انتقال بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان به همکاری جدی‌تر دستگاه قضایی شهرستان نیاز داریم.

فردین حسین زاده اظهار داشت: در خصوص کشتار غیرمجاز، شبکه دامپزشکی بیرجند راهکارهای مختلفی را مورد بررسی قرار داده است و چندین نشست با مسئولان قضائی به منظور همکاری بیشتر برگزار کرده است که منجر به صدور مجوز ورود به اماکن و محل‌هایی که اقدام به کشتار غیر مجاز می‌کنند شده است.

وی با اشاره به اینکه این افراد حیاط منازل خود را به کشتارگاه‌های غیرمجاز و خانگی تبدیل کرده اند و این فروشندگان با اطمینان از اینکه بازرسان دامپزشکی حق ورود به منزل آنها را بدون حکم  از دادستانی ندارند در این راستا با خیال راحت به کشتار غیر مجاز مبادرت می‌کنند، گفت: این شبکه در برنامه‌های کوتاه مدت خود به تجهیز اکیپ‌های بازرسی پرداخته که این اکیپ‌ها در سطح شهر اقدام به جمع‌آوری کشتار غیرمجاز می‌کنند.

وی از فرهنگ‌سازی در قالب بیلبورد، پیامک و آگهی‌های مختلف خبر داد که مردم را تشویق به سپردن دام خود به کشتارگاه می‌کند و از مردم خواست، برای حفظ سلامت خود و خانواده از خرید گوشت‌های فاقد مهر و برچسب که خارج از کشتارگاه‌ها ذبح می‌شوند خودداری کنند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار