رئیس اداره دامپزشکی میناب از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی این شهرستان به صورت رایگان طی 15 آذر ماه تا پایان دی ماه سال‌جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷ 07 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، جواد معصومی با بیان اینکه تب برفکی نوعی بیماری عفونی است و در صورت شدت این بیماری، دام مبتلا تلف می‌شود، اظهار کرد: این بیماری ‌به بیماری دهان و پا نیز معروف است و دهان و پای دام‌ها اصلی‌ترین بخش‌هایی است که در این بیماری آسیب جدی می‌بیند.
 
وی گفت: تب برفکی بیماری ویروسی است و در صورت ابتلای یکی از دام‌ها، سایر دام‌ها نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.
 
رئیس اداره دامپزشکی میناب از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در میناب خبر داد و گفت: این طرح از 15 آذرماه تا پایان دی‌ماه در شهرستان میناب اجرا می‌شود.
 
معصومی با بیان اینکه در این طرح از حداکثر توان بخش خصوصی و دولتی استفاده می‌شود، گفت: طرح واکسیناسیون تب برفکی به صورت رایگان و با هدف ایجاد ایمنی در دام‌ها و پیشگیری از بیماری و خسارت ناشی از آن اجرا می‌شود.
 
وی افزود: در این مرحله از واکسیناسیون تمامی جمعیت دامی گاو، گوساله، بز و گوسفند علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند.
 
این مسئول بیان کرد: تمامی دام‌هایی که شرایط واکسینه شدن را داشته باشند، زیر پوشش این طرح قرار گرفته و علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل غیر بهداشتی دام و تامین دام از مناطق آلوده به بیماری موجب گسترش بیماری می‌شود، خواستار توجه دامداران به توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها شد و افزود: کاهش تولید شیر، کاهش وزن و تلفات در دام‌های جوان از شایع‌ترین خسارات ناشی از بیماری تب برفکی است.
 
وی گفت: انتقال بیماری تب برفکی از طریق تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی انجام می‌شود.
 
معصومی همچنین تعامل و همکاری دامداران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی را لازمه اجرای صحیح و کامل طرح عنوان کرد و افزود: با تلاش‌ها و اقدامات بهداشتی صورت گرفته، واکسیناسیون منظم دام‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی به منظور ارتقای سطح آگاهی دامداران، طی سال‌جاری هیچ موردی از بیماری تب برفکی در شهرستان میناب مشاهده نشده است.
 
وی اظهار داشت: پایبندی دامداران نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحدهای دامی مهمترین عامل پیشگیری از ابتلا دام به هرگونه بیماری است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار