شهر زیبا و باستانی میبد همه ساله در این ایام، خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی داخلی و خارجی آماده می کند.
کد خبر: ۱۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶ 15 March 2015
به گزارش تابناک یزد، آن طور که مسوولان این شهرستان اعلام کرده اند همه شرایط و امکانات لازم برای میزبانی شایسته از مسافران و گردشگران در این منطقه آماده شده است.
شهر باستانی میبد یکی از کانون های کهن سکونت و زندگی در کرانه بیابانهای مرکزی ایران است.
میبد در 50 کیلومتری شمال یزد در کنار بزرگراه جنوبی و شرقی کشور، تهران ـ بندرعباس ـ کرمان واقع است و راه آهن جنوب نیز از غرب آن می گذرد.
***پیشینه تاریخی میبد
پیدایش اولیه میبد را به مربوط به دوره های بسیار دور تاریخی و بر کنار یک دریاچه خشک شده کویری در کنار دریای ساوه می دانند .
آثار تاریخ محلی، بنای شهر میبد را مربوط به دوره ساسانیان قباد و انوشیروان دانسته اند و نام میبد برگرفته از نام یکی از سپهبدان سلسله ساسانی به نام مهبد است.
اهمیت تاریخی میبد و دوران آبادانی آن بیشتر مربوط به عهد آل مظفر است که در قرن هشتم از میان شهر برخاسته و یزد و کرمان و فارس و اصفهان را به تصرف درآورده و تشکیل حکومت داده اند .
شهر میبد از دیرباز یکی از مراکز مهم صنایع دستی سفال،سرامیک و زیلوبافی بوده است که آوازه جهانی دارد .
***دیدنی ها و جاذبه های میبد
بافت تاریخی، نارین قلعه، کاروانسرا، چاپارخانه، یخچال خشتی،برج کبوترخانه،خانه سالار،کارگاههای سفالگری(دستی و ماشینی)،موزه زیلو، مساجد جامع میبد، فیروزآباد، بفروئیه،برج محمودآباد، قلعه های بارجین و مهرجرد بخشی از دیدنی ها و آثار تاریخی میبد است.
** اتوبوس قدیمی در مسیر گردشگری میبد
فرماندار میبد با اشاره به برنامه های ستاد هماهنگی سفر شهرستان میبد گفت:23 مدرسه برای خدمات رسانی و اسکان مسافران نوروزی آماده شده است.
حسین فلاح اظهار کرد: یک دستگاه اتوبوس قدیمی در مسیر گردشگری میبد از فرودگاه آلمان ها به سمت مسیرهای تاریخی مسافران با همکاری آموزش و پرورش و شرکت تعاونی دهیاریها باسازی و تعمیر شده است.
وی افزود: اداره صنعت معدن و تجارت برای نظارت بر قیمت ها،صنوف مرتبط با مسافران مثل تعمیرکاران و تنظیم بازار کار می کند.
فلاح خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به هماهنگی بین شهرداری، هلال احمر،آموزش و پرورش نیروی انتظامی و سایر ارگانها شاهد خدمات رسانی خوب و مطلوب به مسافران باشیم.
فرماندار میبد با اشاره به اینکه تنوع میراثی میبد در هیچکدام از شهرهای کشور نیست افزود: هفت هکتار بافت قدیم، تک بناهای قدیمی و جاذبه های خوبی در ندوشن و بفروئیه وجود دارد ضمن آنکه صنایع دستی،زیلو، موتابی، کار کرباس و پلاس بافی شاخص هایی است که با این تنوع کمترشهری در کشور آن را داراست.
فلاح افزود: این شاخص ها یک ویژگی خوب برای شهر ایجاد می کند که امیدواریم مردم ایران از این فرصت بتوانند استفاده کنند و مسافرانی که از میبد می خواهند بازدید کنند خاطره خوبی داشته باشند.
**آماده باش شهرداری
شهردار میبد با اشاره به برنامه های عید 94 گفت:ستادی تشکیل دادیم و یک نفر به عنوان مسوول معرفی کردیم تا پایان روز 13 مسوولیت برنامه های عید را بر عهده داشته باشد.
محمد حسین هدایی اظهار کرد: زیباسازی شهر،رنگ آمیزی تیر برق و محوطه پارکها ،رنگ سنگ جدول، بهسازی معابر شهری،جمع آوری سد معبر در خیابانهای اصلی مرکز شهر از جمله فعالیت هایی است که برای ایام عید انجام شده است.
وی افزود: مهمترین برنامه ای که امسال داشتیم سنگ فرش کوچه بافت قدیم اطراف نارین قلعه و نصب چراغهای آن بود که امسال یک مسیری برای مسافران نوروزی باز شد.
هدایی تصریح کرد: امسال علاوه بر مشارکت با هلال احمر با شرکت تعاونی دهیاریها و خانه زیلو و یک شرکت خصوصی تفاهم نامه ای مبنی بر تاسیس بازاچه های محلی کنار 4 ایستگاه از ورودی های میبد برای پذیرش مهمان ها داشتیم .
شهردار میبد گفت: از ورودی اردکان به سمت میبد، ورودی یزد به میبد، از تهران به سمت یزد و یک ایستگاه بعد از جاده ندوشن که دائمی خواهد بود برای راهنمایی مسافران تجهیز شده است.
وی افزود:ایجاد بازارچه کنار 3 ایستگاه راهنمای مسافرین ،در پارک غدیر محصولات محلی و در پارک بهاران با همکاری سپاه غرفه های فرهنگی برای ایام عید برپا می شود.
شهردار میبد اظهار کرد:قبل از ایام عید پارک غدیر زیر سازی و آسفالت می شود، محل صنایع دستی ساماندهی و برای پارکینگ در ایام عید استفاده و همان محل در آینده برای بازارچه صنایع دستی آماده می شود.
وی در خصوص نظافت آثارتاریخی گفت: نظافت نارین قلعه و جاهای تاریخی و باستانی محوطه های بیرون را شهرداری انجام می دهد و محوطه درونی بر عهده ما نیست.
شهردار میبد خاطر نشان کرد: نیروهای شهرداری دو شیفته و گاها سه شیفت برای نظافت و فضای سبز در ایام عید در مسیرهای گردشگری کار می کنند.
هدایی از مردم خواست نخاله های ساختمانی که واقعا چهره شهر را زشت می کند سریعتر جمع آوری و در کنار خیابان رها نکنند.
وی در خصوص جمع آوری سد معبر اظهار کرد:برای جمع آوری سد معبر از مغازه داران می خواهیم رعایت حال مردم در پیاده رو را داشته باشند.
شهردار تاکید کرد: دستگاههای حفار و خدمات رسان از 15 به بعد دست به حفاری نزنند و اصول شهرسازی را رعایت کنند.
** 95درصد گردشگران میبد داخلی هستند
معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میبد گفت: مجموعه 800 اثر تاریخی، معنوی و طبیعی در شهرستان میبد وجود دارد که 300 اثر آن ثبت شده است.
رسول مشتاقیان  اظهار کرد:سال گذشته آمار بازدید اعلام نشد ولی آمار اسکان استان حدود 600 هزار نفر اعلام شده است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان میبد از شهرستانهای مهم گردشگری است افزود: 95 درصد بازدید کنندگان داخلی هستند و شهرستان میبد بیشترین آمار بازدید کننده خارجی را دارد.
مشتاقیان با اشاره به خصوصیات آثار تاریخی شهرستان میبد گفت:شهر باستانی میبد از چندین آبادی به هم پیوسته تشکیل شده است و به همین دلیل دارای آثار تاریخی مهمی شامل قلعه های تاریخی،آسیابها ،مساجد و آب انبارهای زیادی است.
معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد خاطرنشان کرد:به دلیل وجود ادوار تاریخی، سبک های معماری مختلفی در شهرستان میبد وجود دارد که از مهمترین آن نارین قلعه،مجموعه کاروانسرای شاه عباسی،چاپارخانه،یخچال، دروازه کثنوا، شارستان میبد می باشد.
وی با اشاره به صنایع دستی میبد افزود: صنایع دستی میبد شامل زیلو، سفال و سرامیک است که در موزه زیلو واقع در شاه عباسی،شهرک صنایع دستی و چند بازارچه محلی در شهرستان میبد به مسافران نوروزی ارائه می شود.
میبد حدود 700 هکتار بافت تاریخی دارد و قدمت آن هفت هزار سال تخمین زده می شود.
به گزارش ایرنا،میبد با بیش از 90 هزار نفر جمعیت در 50 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار