زنان و مردان تقریباً به‌طور مساوی به کمردرد مبتلا می‌شوند که این درد می‌تواند از حالت گنگ و ثابت تا حالت ناگهانی و تیرکشنده باشد و فرد را ناتوان می‌کند.
کد خبر: ۱۲۷۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳ 11 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، اگر کمردرد دارید تنها نیستید، به‌دلیل اینکه حدود 80 درصد بزرگ‌سالان زمانی در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند.

کمردرد از شایع‌ترین دلایل ناتوانی شغلی است که منجر به غیبت از محل کار می‌شود که در یک مطالعه بزرگ بیشتر از یک‌چهارم بزرگ‌سالان در طی سه ماه اخیر کمردرد را گزارش کرده‌اند.

زنان و مردان تقریباً به‌طور مساوی به کمردرد مبتلا می‌شوند که این درد می‌تواند از حالت گنگ و ثابت تا حالت ناگهانی و تیرکشنده باشد و فرد را ناتوان می‌کند.

درد می‌تواند به‌صورت ناگهانی در اثر یک تصادف یا بلند کردن چیزی سنگین ایجاد شود یا اینکه در طی زمان به‌علت تغییرات مربوط به سن در ستون فقرات ایجاد شود.

همچنین روش زندگی بی‌تحرک نیز می‌تواند موجب کمردرد شود، به‌ویژه اگر فردی که فعالیت روزانه کمی دارد، به‌طور ناگهانی فعالیت شدیدی انجام دهد.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه بیشتر کمردردها به‌صورت حاد و کوتاه‌مدت هستند که از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد، اظهار کرد: این کمردردها معمولاً به‌صورت خود‌به‌خود خوب می‌شود و اختلالی در عملکرد فرد ایجاد نمی‌کند.

آرزو صدیق‌تنکابنی اضافه کرد: اغلب کمردردهای حاد طبیعت مکانیکال دارند،یعنی اختلالی در طریقه‌ای که اجزای سازنده کنار هم قرار می‌گیرند و حرکت می‌کنند وجود دارد.

وی افزود: همچنین کمردردهای تحت حاد به دردهایی گفته می‌شود که بین چهار تا 12 هفته طول می‌کشد.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی با اشاره به اینکه کمردردهای مزمن دردهایی هستند که 12 هفته یا بیشتر طول می‌کشد، گفت: حدود 20 درصد افرادی که به کمردرد حاد مبتلا شده‎اند، دچار کمردرد مزمن می‌شوند.

صدیق‌تنکابنی بیان کرد: در برخی موارد کمردرد مزمن درمان می‌شود ولی در مواردی نیز درد با وجود درمان پزشکی و جراحی از بین نمی‌رود و مشکل‌ساز می‌شود.

وی یادآور شد: در سال 2010 در آمریکا، کمردرد به‌عنوان سومین عامل ناتوان‌کننده معرفی شد.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی با اشاره به اینکه کمر شامل پنج مهره است که وزن بدن را تحمل می‌کند، اظهار کرد: فضای بین مهره‌ها به‌وسیله پدهای گرد و لاستیک مانند اشغال می‌شود که به آنها دیسک‌های بین‌مهره‌ای گفته می‌شود و نقش جذب شوک را به‌عهده دارد.

صدیق‌تنکابنی ادامه داد: ساختارهایی به‌نام لیگامان نیز در این قسمت وجود دارد که مسئول اتصال استخوان‌ها به یکدیگر بوده و تاندون‌های این ناحیه هم عضلات را به استخوان‌ها می‌چسباند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اجزا، 31 جفت عصب نیز در این ناحیه از نخاع خارج شده که مسئول کنترل حرکات و انتقال سیگنال‌ها از بدن به مغز است.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی با اعلام اینکه بیشتر کمردردها ماهیت مکانیکال دارد، گفت: اسپرین و استرین جز حادترین کمردردها بوده؛ اسپرین کشش بیش از حد و پارگی لیگامان‌ها و استرین پارگی در تاندون یا عضلات است که این مشکلات در اثر چرخش شدید و ناگهانی، بلند کردن اجسام به‌طور نادرست و بلند کردن اجسام سنگین ایجاد شده و منجر به اسپاسم تیرکشنده در عضلات پشت می‌شود.

صدیق‌تنکابنی یادآور شد: وقتی که دیسک تمامیت خود را در اثر افزایش سن از دست می‌دهد، پروسه تخریب یا دژنراسیون دیسک بین مهره‌ای اتفاق می‌افتد و زمانی‌که دیسک تخریب می‌شود، توانایی ضربه‌گیری آن کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که دیسک‌ها فشرده شده دچار بیرون‌زدگی می‌شوند که این حالت باعث کمردرد می‌شود.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی تصریح کرد: رادیکولوپاتی، وضعیتی که در اثر فشرده شدن، التهاب و آسیب به ریشه عصبی ایجاد شده که فشار روی ریشه عصبی منجر به درد، بی‌حسی یا گزگز و مورمور در کمر یا سایر قسمت‌های بدن که وظیفه تغذیه عصب را عهده‌دار هستند، می‌شود این حالت ممکن است در اثر تنگ شدن کانال نخاع یا بیرون زدن دیسک ایجاد شود و در این شرایط به ریشه عصبی فشار وارد می‌کند.

‎صدیق‌تنکابنی با بیان اینکه سیاتیک شکلی از رادیکولوپاتی است که در اثر فشار عصب سیاتیک ایجاد می‌شود، گفت: این عصب قطورترین عصب بدن بوده که از ریشه‌های عصبی کمر شروع شده، از باسن عبور کرده و تا پشت ساق پا را عصب‌دهی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه درد سیاتیک دردی شوک‌مانند و سوزشی در کمر، باسن و پا است که معمولاً به‌صورت یک‌طرفه است، اضافه کرد: در موارد شدیدتر علائم به درد محدود نشده و بی‌حسی و ضعف عضلات اندام تحتانی نیز ایجاد می‌شود که این شرایط ممکن است در اثر وجود یک تومور یا کیست که روی عصب فشار می‌آورد نیز ایجاد شود.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی اظهار کرد: در حالت اسپوندیلولیستزیس مهره کمر سر جای خود سر می‌خورد که ممکن است منجر به فشرده شدن نخاع و عصب هنگام خارج شدن از ستون مهره‌ها شود.

صدیق‌تنکابنی با بیان اینکه آسیب‌های ضربه‌ای اتفاقات ناشی از ورزش کردن، تصادف یا افتادن که منجر به آسیب تاندون، لیگامان، عضلات و اعصاب ناحیه کمر می‌شود، گفت: تنگ شدن کانال نخاعی نیز فشار روی نخاع و ریشه‌های عصبی آن است که موجب ایجاد درد و بی‌حسی هنگام راه رفتن شده و با گذشت زمان موجب بی‌حسی و ضعف اندام تحتانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بی‌نظمی‌های اسکلتی از جمله اسکولیوز که کج شدن ستون فقرات در صفحه افقی است و معمولاً تا میان‌سالی مشکلی ایجاد نمی‌کند، افزود: از دیگر بی‌نظمی‌های اسکلتی هایپرلوردوزیس (افزایش قوس کمر) بوده که بسیار شایع است که دلیل آن می‌تواند پاسچر بد، افزایش وزن و ضعف عضلات باشد.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی تصریح کرد: برای اینکه بدانید قوس کمر شما بیش از حد معمول است یا نه، روی یک سطح سخت بخوابید و دست خود را در فضای بین کمر خود و زمین قرار دهید، اگر قوس کمر شما نرمال باشد، بعد از گذاشتن دست، فضای زیادی باقی نمی‌ماند.

صدیق‌تنکابنی با اعلام اینکه افزایش قوس کمر به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: تنها در صورتی که منجر به درد اسپاسم و بی‌حسی شود، باید پیگیری شود.

وی افزود: درمان افزایش قوس کمر بستگی به شدت آن دارد که از جمله این درمان‌ها می‌توان به فیزیوتراپی، یوگا، کاهش وزن، کمربند طبی و جراحی اشاره کرد.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی با اشاره به اینکه استئوپروز یا پوکی استخوان کاهش پیش‌رونده در تراکم استخوان است که منجر به شکستگی دردناک مهره می‌شود، گفت: فیبرو میالژیا سندرم درد مزمن که موجب درد و خستگی گسترده عضلانی می‌شود.

صدیق‌تنکابنی خاطرنشان کرد: در هر صورت کمردرد به‌ندرت یک مشکل اورژانسی محسوب می‌شود ولی در مواردی از جمله عفونت، تومور، سندرم کوادا اکواینا، آنوریسم آئورت شکمی و سنگ کلیه نیاز به توجه پزشکی سریع و فوری است.

وی یادآور شد: عوامل دیگری که موجب کمردرد می‌شود، شامل بیماری‌های التهابی مفاصل از جمله استئوآرتروز و روماتوئید آرتریتیس هستند.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی یادآور شد: سن، سطح، حاملگی، افزایش وزن، ژنتیک، آسیب‌های ایجادشده در محیط کار و فاکتور عوامل روحی و روانی از جمله عوامل ریسک فاکتورهای کمردرد محسوب می‌شود.

صدیق‌تنکابنی در مورد کمردرد در کودکان، گفت: این موضوع نادر است، از جمله دلایلی که ممکن است منجر به ایجاد درد در کودکان شود، استفاده از کوله‌ها و کیف‌های بزرگ است که موجب استرین و خستگی عضلانی می‌شود که آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا پیشنهاد داده، وزن کیف و کوله بچه‌ها نباید بیشتر از 15 تا 20 درصد وزن آنها باشد.

وی در ارتباط با تشخیص علت کمردرد، اظهار کرد: این امر به‌عهده متخصصان و با استفاده از عکس رادیوگرافی، سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی، میلوگرام، دیسکوگرافی، EMG و NCV است.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی بیان کرد: درمان‌های معمول کمردرد شامل کیسه آب گرم یا سرد بوده، استفاده از آن در بهبود سریع کمردرد ثابت نشده است، هرچند ممکن است به کاهش درد و التهاب کمک کند و دامنه حرکتی بیشتری را برای فرد فراهم کند.

صدیق‌تنکابنی با بیان اینکه تحقیقات اخیر نشان داده که استراحت مطلق برای کمردرد را تا حد ممکن باید کاهش داد، افزود: بهتر است که بیماران هر چه سریع‌تر فعالیت روزانه را از سر گیرند و شروع به فعالیت‌های کششی کنند؛ تحقیقات نشان داده استراحت مطلق کمردرد را بدتر کرده و منجر به مشکلات ثانویه ازجمله افسردگی، کاهش توان عضلات و لخته شدن خون می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمرینات تقویتی در مرحله حاد توصیه نمی‌شود ولی در مراحل تحت حاد و مزمن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، افزود: فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند لیستی از تمرینات مناسب و مفید برای بهبود هماهنگی، بهبود پاسچر و تعادل عضلانی را برای بیماران تجویز کنند؛ همچنین مطالعات مزایای انجام تمرینات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت یوگا را در کم کردن کمردرد تأیید کرده است.

صدیق‌تنکابنی با اعلام اینکه فیزیوتراپی از جمله روش‌های مفید در درمان بیماری‌های عصبی عضلانی است، اظهار کرد: در فیزیوتراپی از تحریکات الکتریکی، گرما، ماساژ و سایر رو‌ش‌های دستی و غیردستی برای کاهش درد و برگشت فانکشن مناسب استفاده می‌کنند.

وی با اعلام اینکه داروهای زیادی برای درمان کمردرد وجود دارد که بعضی از آنها بدون نسخه و بعضی از آنها با نسخه در دسترس است، گفت: مصرف برخی داروها حتی داروهای بدون نسخه از جمله در دوران بارداری می‌تواند کاملاً ایمن نباشد.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی تصریح کرد: علاوه بر این ممکن است این داروها با داروهای دیگر تداخل داشته باشد و یا منجر به عوارض جانبی همچون آسیب کبدی، زخم گوارشی و خونریزی شوند و توصیه می‌شود که قبل از مصرف آن حتماً با پزشک خود مشورت شود که از جمله داروهای رایج داروهای مسکن مانند آسپرین، استامینوفن کدئین، اکسی کدون، هیدروکدون و مورفین است.

صدیق‌تنکابنی اضافه کرد: برخی دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است که موجب کاهش التهاب و درد می‌شود؛ از جمله این داروها می‌توان به ایبوپروفن، کتوپروفن و ناپروکسن سدیم اشاره کرد و علاوه بر این داروها، داروهای ضدافسردگی نیز برای درمان کمردردهای مزمن استفاده می‌شود که البته باید تحت نظر روان‌پزشک مصرف شود.

وی با اعلام اینکه طب سوزنی درمان مناسبی برای کمردرد است، گفت: این طب شامل وارد کردن سوزن‌های نازک به نقاط ویژه‌ای از بدن است، متخصصان طب سوزنی اعتقاد دارند که این امر منجر به باز کردن مسیرهای انرژی حیاتی بدن شده و برخی باور دارند که ورود سوزن به بدن موجب ترشح مواد طبیعی ازبین‌برنده درد همچون اندورفین، سروتونین و استیل کولین می‌شود.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی تصریح کرد: هدف درمان بلاک کردن عصب کاهش دردهای مزمن بوده که شامل تزریق مواد بی‌حسی موضعی، سم بوتولینوم و استروئید به بافت‌ها یا مفاصل درگیر است که البته روش‌های پیچیده‌تری نیز در این درمان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه موفقیت روش بلاک کردن عصب بستگی به مهارت درمان‌گر در مشخص کردن محل دقیق تزریق دارد، خاطرنشان کرد: استفاده زیاد از تزریقات استروئیدی ممکن است منجر به افزایش آسیب‌های عملکردی شود.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی یادآور شد: هنگامی که درمان‌های دیگر با عدم موفقیت روبه‌رو شوند، جراحی ممکن است به‌عنوان یک گزینه برای کاهش درد ایجاد شده در آسیب‌های عضلانی اسکلتی یا فشرده شدن عصب استفاده شود.

صدیق‌تنکابنی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که آیا کمردرد قابل پیشگیری است، اظهار کرد: برای این امر باید از انجام حرکاتی که موجب اسپرین و استرین کمر می‌شود، پرهیز کرد و همچنین حفظ پاسچر مناسب و بلند کردن صحیح اجسام ضروری است.

وی اضافه کرد: استفاده از وسایلی که به‎صورت ارگونومیک طراحی شده در محیط خانه و کار، استفاده از بریس‌های ناحیه کمری برای ساپورت کردن ستون فقرات و عضلات شکمی نیز توصیه شده است ولی شواهد متناقضی در این زمینه وجود دارد.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی افزود: در هر صورت استفاده از این ساپورت‌ها بیش از سه هفته توصیه نمی‌شود، به‌دلیل اینکه موجب ایجاد ضعف در عضلات تنه می‌شود.

صدیق‌تنکابنی با اشاره به اینکه به‌دنبال یک دوره طولانی‌مدت عدم فعالیت، یک رژیم ورزشی با شدت پایین توصیه می‌شود، گفت: همیشه قبل از شروع تمرین‌های شدید از کشش ملایم عضلات استفاده کنید.

وی با بیان اینکه راه رفتن سریع، شنا کردن و دوچرخه ثابت به‌مدت 30 دقیقه در روز می‌تواند قدرت و انعطاف‌پذیری بدن ما را افزایش دهد، اظهار کرد: یوگا می‌تواند به کشش و تقویت عضلات و بهبود پاسچر بدن کمک کند.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی با تاکید بر اینکه از انجام هر گونه تمرین بدون نظر متخصص پرهیز شود، خاطرنشان کرد: برای دریافت رژیم‌های تمرینی مناسب با سن و سطح فعالیت خود با یک فیزیوتراپیست مشورت شود.

صدیق‌تنکابنی با بیان اینکه هنگامی که نشسته یا ایستاده هستید، بدن خود را به حالت خمیده نگه ندارید و سعی کنید وزن خود را به‌صورت متعادل روی سطح اتکا تقسیم کنید، گفت: در خانه یا محل کار سطح کاری خود را در ارتفاع مناسب قرار دهید، به‌عنوان مثال از نشستن پشت میزهای بیش از حد کوتاه یا بلند پرهیز شود و حتماً هنگام نشستن روی صندلی از ساپورت‌های مناسب کمری استفاده کرده و شانه‌های خود را عقب نگه دارید.

وی افزود: هنگامی که به‌مدت طولانی می‌نشینید حتما هر 15 دقیقه یک‌بار وضعیت خود را تغییر داده و عضلات خود را به‌صورت ملایم کشش دهید و اگر می‌توانید اطراف اتاق کمی قدم بزنید و در نشستن‌های طولانی مدت پاهای خود را روی چهارپایه بالا نگه دارید.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی با بیان اینکه همیشه روی یک سطح محکم بخوابید، گفت: خوابیدن به یک سمت با زانوهای خمیده (حالت جنینی) مناسب است و می‌تواند به باز شدن سطوح مفصلی شما کمک کند و فشار را از روی قوس‌های ستون فقرات بردارد.

صدیق‌تنکابنی با تاکید بر اینکه سعی کنید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید، خاطرنشان کرد: در صورت اجبار باید از روش خاصی برای این کار استفاده کنید، به این صورت که همیشه از زانوها خم شوید و کمر خود را خم نکنید، شکم خود را به داخل بکشید و جسم را نزدیک بدن خود نگه دارید و هیچ‌گاه هنگام بلند کردن اجسام به بدن خود چرخش ندهید.

وی با اشاره به اینکه با رعایت رژیم و تغذیه مناسب از افزایش وزن خود پیشگیری کنید، گفت: از سیگار کشیدن پرهیز کنید، چون سیگار کشیدن جریان خون به ستون فقرات را کاهش می‌دهد که این در تخریب دیسک ستون فقرات نقش دارد، سیگار کشیدن همچنین شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش داده و سرفه کردن ناشی از سیگار کشیدن طولانی‌مدت نیز موجب کمردرد می‌شود.

 کمر ارتباط‌دهنده قسمت بالا و پایین بدن به هم‌دیگر بوده و بیشترین فشار وزن در بدن را تحمل می‌کند و باید برای حفظ سلامتی به توصیه‌های پزشکی توجه شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار