کد خبر: ۱۱۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 19 October 2015
آستارا - ایرنا - رئیس شبکه دامپزشکی آستارا خواستار همکاری و مشارکت دامداران این شهرستان به منظور اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی شد.

بهرام پورضرب روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب برفکی همه ساله طی دو مرحله در شهرستان آستارا به اجرا در می آید.
وی با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح واکسیناسیون تب برفکی افزود: روستاهای آق مسجد ، ونه بین ، چملر ، سیج و گیلده در بخش مرکزی و چلوند ، کانرود ، باش محله و قره سو در بخش لوندویل از جمله روستاهای مهمی بودند که طرح واکسیناسیون تب برفکی در آنها اجرا می شود.
وی اظهار کرد: در اجرای این طرح تا پنج آذرماه سال جاری سه هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله توسط پنج واکسیناتور علیه بیماری تب برفکی ایمن می شوند.
به گفته پورضرب در مرحله نخست این طرح 11 هزار و 750 راس از جمعیت دامی شامل گاو و گوساله واکسینه شدند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در طول اجرای طرح در مرحله نخست هیچ نوع کانون بیماری نظیر تب سه روزه گاوی ، تب برفکی و تب بی دوام در دام ها مشاهده نشد.
رئیس شبکه دامپزشکی آستارا تب برفکی را یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیری ذکر کرد و گفت: مهمترین و اصلی ترین روش انتقال و انتشار بیماری انتقال به روش مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس می باشد.
وی در ادامه تب، آب ریزش از دهان، بی اشتهایی و لنگش را از جمله علایم مهم بیماری تب برفکی در گاو و گوسفند ذکر کرد.
به گفته پورضرب با تزریق مکرر واکسن در زمان های مناسب می توان از شیوع این بیماری در دام ها جلوگیری کرد.
شهرستان آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و دارای 18 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 16 هزار راس گوسفند و بز است که به روش های مختلف سنتی و نیمه سنتی نگهداری می شون.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار