کد خبر: ۱۰۹۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹ 06 April 2023

با انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری در ایران آشنا شوید

اگر می‌خواهید یک روز بیشتر در سفر بمانید، بهتر است درباره اقامتگاه‌تان تصمیم بگیرید و این تصمیم‌گیری نیز یک تصمیم مهم می‌باشد. چراکه محل اقامت‌تان می‌تواند تجربه‌تان از سفر را بطور کامل تحت تاثیر خود قرار دهد. بعضی تصور می‌کنند که نوع اقامتگاه اهمیت آنچنانی ندارد و تنها قرار است در آن استراحت کنیم.

با این حال در عصر حاضر باتوجه به رنگارنگ و متنوع شدن اقامتگا‌ه بوم گردی، همین استراحتگاه‌های عادی هم حتی شبیه جاذبه گردشگری هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به اقامتگاه محلی خورزن محلات اشاره کرد. هر اقامتگاهی خاطره‌ای خاص برای مسافران به جای می‌گذارد.

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ هتل

اگر بخواهیم هتل را تعریف کنیم، می‌توان گفت هتل برگرفته شده از یک اصطلاح فرانسوی به معنای «میزبان» است. هتل یک مکان مسکونی و اجاره‌ای بوده که برای بازه‌ی زمانی محدود آن را به مسافران یا گردشگران اجاره می‌دهند. هتل‌ها متشکل از چندین اتاق هستند که در هر اتاق تخت‌ خواب، سرویس بهداشتی و… برای زندگی وجود دارد. با اقامت در هتل، می‌توانید از خدمات مختلفی بهره‌مند شوید که این خدمات بسته به اینکه هتل انتخابی شما چند ستاره است، متفاوت خواهد بود. ستاره‌های هر هتل‌ از یک تا پنج دسته‌بندی می‌شوند و هرچه ستاره‌ی هتل بالاتر باشد، سطح لوکس‌بودن هتل، امکانات و خدماتی که به مسافران ارائه می‌دهد نیز بالاتر می‌رود.

با انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری در ایران آشنا شوید

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ ویلا

با آمدن اسم ویلا به احتمال زیاد همان خانه‌های با سقف شیب‌دار در شمال کشور و اطراف شهرها با ظاهری چشم‌نواز و لاکچری به ذهن‌تان می‌آید. در زبان فرانسوی ویلا به ساختمانی می‌گویند که از چهار طرف به بیرون نما دارد و عموما در اطراف شهرها و ییلاق‌ها بنا شده باشد. در بعضی کشورها قوانین مربوط به ساخت و ساز به شهروندان این امکان را می‌دهند در داخل شهر هم خانه‌های مسکونی را به شکل ویلا بسازند. در تهران نیز از این دست خانه‌های ویلایی پیدا می‌شود.

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ هتل آپارتمان

در واقع هتل آپارتمان‌ ترکیبی از هتل و آپارتمان است. هر امکاناتی که در منزل شخصی‌تان در اختیار دارید نظیر امکانات نظافتی، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام و… در هتل آپارتمان نیز وجود دارد. شما این امکان را دارید تا بدون اجاره‌نامه و بستن قرارداد یک اتاق، سوییت و واحد مستقلی را از چند روز تا چندماه اجاره کنید. هنگامیکه مدت اقامتتان تمام شد، می‌توانید آنجا را ترک کنید. هتل آپارتمان‌ها مبله می‌باشند و البته امکانات ساده‌تری در مقایسه با هتل دارند.

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ متل

قطعا برای شما هم پیش آمده در مسافرت‌های طولانی یا بین‌شهری از ساعات طولانی رانندگی خسته شده باشید و به دنبال مکانی برای استراحت باشید. متل‌ها دقیقا به همین خاطر ساخته شده‌اند! متل‌ها از انواع اقامتگاه‌ها به شمار می‌آيند که مسافران این امکان را دارند تا با خودروی شخصی‌شان وارد آن‌ها شده و خودرو را تا نزدیکی درب اتاق برانند، خودروی را پارک کرده و استراحتی داشته باشند. در واقع، برخلاف هتل‌ها که از لابی برخوردار هستند، چیزی به نام لابی در متل‌ وجود نداشته و مسافران مستقیما با ماشین تا درب اتاق خود می‌روند.

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ سوئیت

حتما بارها با کلمه‌ی سوئیت روبه‌رو شده‌اید. ممکن است عبارات اجاره سوئیت در هتل‌ها، سوئیت در تهران، اجاره اقامتگاه، و… در وبسایت‌ها توجه‌تان را جلب کرده باشد. اما کلمه‌ی سوئیت به چه معناست؟! به عبارت ساده سوئیت را  یکی از انواع اقامتگاه‌ می‌توان تعریف کرد که زمان ورود به داخل آن‌ها، در ابتدا با اتاق پذیرایی آن روبه‌رو می‌شوید. اتاق یا اتاق‌های خواب سوئیت در قسمت پشتی قرار گرفته‌اند. در بعضی از سوئیت‌ها نیز اتاق‌های خواب و حمام با چند پله از قسمت پذیرایی جدا شده‌اند که به این سوئیت‌ها، سوئیت‌های دوبلکس می‌گویند. در واقع سوئیت‌ها ساختمان مستقلی نیستند و هیچ‌یک حیاط ندارند.

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ هاستل

هاستل شامل اتاق‌هایی‌ست که در هریک از آن‌ها چند تخت قرار دارد و هرتخت را به یک مسافر اجاره می‌دهند. این نوع اقامتگاه‌ها بیشتر به صورت خوابگاهی استفاده می‌شوند و چندین مسافر در یک اتاق آن اقامت دارند. هاستل‌ها را به صورت اتاق جداگانه نیز اجاره می‌دهند؛ اما با هزینه‌ بیشتر نسبت به اتاق‌های عمومی. حمام و سرویس بهداشتی هاستل‌ها نیز به صورت عمومی‌ قرار دارد. در برخی از هاستل‌ها غذا نیز برای مسافران تهیه می‌شود. در کل اجاره‌ هاستل بیشتر برای افرادی بوده که اقتصادی سفر می‌کنند یا افرادی که به تنهایی به مسافرت رفته‌اند و می‌خواهند هزینه‌هایشان را حتی‌الامکان کاهش دهند. همینطور برای افراد اجتماعی که علاقه زیادی به معاشرت دارند، هاستل گزینه مناسبی است.

با انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری در ایران آشنا شوید

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ پانسیون

پانسیون را باید یکی از انواع اقامتگاه دانست که مسافران، دانشجوها، کارمندان و… در قبال پرداخت هزینه‌ای به صورت ماهانه یا سالانه، می‌توانند در آن اقامت کنند. مسافران می‌توانند از اتاق، غذا، لوازم خانگی و سایر امکانات آنجا بهره‌مند گردند. پانسیون‌ها قاعدتا از تمام خدمات رفاهی هتل‌ها برخوردار نیستند؛ با این حال همه‌ی امکانات لازم برای اقامت را دارند. این نوع اقامتگاه‌ها از امکاناتی نظیر سالن غذاخوری که از لحاظ گنجایشی با تعداد ساکنین متناسب است، کتابخانه، سالنی برای مطالعه، اتاق نمایش مخصوص تماشای تلوزیون و… برخوردارند. پانسیون‌ها قوانین و مقررات خاصی دارند؛ برای مثال ساعت مشخصی برای صرف صبحانه، ناهار و شام در نظر گرفته می‌شود. ساعت ورود و خروج در آن‌ها مشخص بوده و ساکنین تنها در آن بازه‌های زمانی امکان داخل یا خارج شدن دارند.

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ مسافرخانه

مسافرخانه‌ها در دسته مکان‌های اقامتی ارزان‌قیمت قرار می‌گیرد که در واقع می‌شود آن‌ها را نوع ابتدایی همین هتل‌های امروزی برشمرد. با این حال در مقایسه با هتل‌ها کوچک‌تر هستند و هزینه‌ی آن‌ها  از هتل ارزان‌تر است. این نوع اقامتگاه‌ها در مراکز شهرها قرار دارند و از دسترسی محلی بهتری برخوردار‌اند. عموما در مسافرخانه‌ها حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه را به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند و غذایی در آن‌ها سرو نمی‌شود. قیمت مناسبی که مسافرخانه‌ها دارند، از جمله مهمترین دلایلی‌ست که افراد جذب آن‌ها می‌شوند.

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ هتل بوتیک

فرقی ندارد در اقامتگاه سنتی نظامیه تهران اقامت کنید یا در جایی مثل هوتیک بوتیک. مهم امکانات و خدماتی است که در حد قابل قبول ارائه می‌شود. در ابتدا برای تعریف هتل بوتیک، معنی واژه‌ بوتیک را برای شما بازگو می‌کنیم. در زبان فرانسوی «بوتیک» به فروشگاه‌های کوچکی اطلاق می‌شود که اجناس منحصربه‌فردی را در مقایسه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ به مشتریان ارائه می‌دهند. بوتیک هتل‌ها نیز اینگونه هستند. این هتل‌ها از امکانات و سبک معماری خاص‌تری نسبت به هتل برخوردارند و اندازه‌ آن‌ها نیز کوچک‌تر از هتل است.

انواع اقامتگاه سنتی و گردشگری؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی

اگر شما هم علاقمندید در سفر با افراد بومی نقاط مختلف ایران و فرهنگ مختص آ‌ن‌ها آشنا شوید، در انتخاب اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای سفر خود شک نکنید! اقامتگاه‌های بوم‌گردی از هم‌خوانی و سازگاری بسیاری با محیط بومی منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند برخوردارند. در ساخت این نوع اقامتگاه‌ها از سبک معماری، مواد و مصالح همان منطقه بهره گرفته شده است. به طور کلی می‌توان گفت در این نوع از اقامتگاه‌ها شما این امکان را دارید تا با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی آن منطقه آشنا شوید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی فعالیتی زیر نظر وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران دارند و از لحاظ هزینه‌ای بسیار مناسب می‌باشند. بطور خلاصه می‌توان گفت، شما میهمانی هستید که میزبانان مهمان‌نواز محلی تلاششان را می‌کنند تا سفری لذت‌بخش برای شما فراهم کنند.

جمع‌بندی

قصد سفر به هر جایی را که داشته باشید، به مکانی نیاز دارید تا ساعاتی را در آن به استراحت و تجدید قوا بپردازید. در شب بیاسایید و آرامش و امنیت هم داشته باشید. اقامتگاه‌های گردشگری دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع، ویژگی‌ها و سطح امکانات و خدمات رفاهی متفاوت‌اند. برای هر سلیقه و نیاز و بودجه‌ای اقامتگاه مناسبی پیدا می‌شود. در این مقاله سعی کردیم به انواع اقامتگاه‌های بومگردی بپردازیم و شما را هر چه بیشتر با آن‌ها آشنا کنیم.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار