مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: شهروندان از مصرف گوشت تازه و آلایش نیم پز خودداری و گوشت تازه را حداقل به مدت ۲۴ ساعت و آلایش دام را به مدت ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد یخچال نگهداری کنند.
کد خبر: ۱۰۶۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴ 10 August 2022

به گزارش تابناک زنجان، محمدباقر حاج کاظمی در این باره  افزود: یکی از سنت‌هایی که در کشور ما با اقبال زیادی روبه رو است قربانی کردن حیواناتی نظیر گاو و گوسفند برای ادای نذر به صورت سنتی در مقابل عزاداران و دسته‌های عزاداری در ماه محرم است اما این روش با توجه به فصل و شرایط فعلی به نوعی تهدید بهداشتی محسوب شده و توصیه نمی شود.

وی تاکید کرد: ذبح نیابتی دام‌های نذری در محل کشتارگاه‌ها موجب ارتقای بهداشت عمومی جامعه و پیشگیری از بروز بیماری‌های خطرناکی همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت در انسان می‌شود.

این مسوول ادامه داد: ذبح دام های قربانی در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکان و همچنین نگهداری لاشه ها در اتاق پیش سرد ۲۴ ساعت قبل از مصرف، تأمین کننده سلامت گوشت نذری و ضامن حفظ سلامت شهروندان است.

حاج‌کاظمی به افرادی که اصرار دارند دام نذری را در جلوی دسته ها و هیات های عزاداری قربانی کنند، توصیه کرد، این افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هنگام ذبح دام از دستکش، عینک، ماسک و چکمه و استفاده کرده و برای جلوگیری از ورود خونابه به کانال و جوی های شهر، ذبح دام را نزدیک چاه جذبی انجام داده و خونابه های ناشی از شستشو را به طرف چاه هدایت کنند.

وی یادآور شد: انتخاب مکان مناسب، وجود آب در نزدیکی ذبح برای شستشوی سریع خون از کف خیابان، انتقال سریع پوست و اضافات بدن احشام به محل مناسب از جمله نکاتی است که لازم است تا مردم آن را برای سلامتی خود و سایر شهروندان رعایت کنند.

این مسوول ادامه داد: با توجه به گرمای هوا بلافاصله بعد از ذبح دام امعاء و احشاء (مانند شکمبه، روده، جگر، قلوه، ریه و غیره) باید از لاشه جدا شده و اگر فاصله ذبح و خارج کردن این اعضاء بیش از یک ساعت باشد، میکروب ها و سموم میکروبی به داخل گوشت نفوذ کرده و موجب ایجاد بوی تعفن در گوشت می شود.

وی خاطرنشان کرد: رعایت نکات بهداشتی ذکر شده، باعث کاهش مخاطرات ذبح غیربهداشتی دام مانند سرایت یا شیوع انواع بیماری از دام به انسان شده و به ذابحان توصیه می شود از تماس و له کردن کنه های موجود بر روی پوست دام خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به این ‌که برخی علایم بیماری را فقط کارشناسان دامپزشکی تشخیص می‌دهند، یادآور شد: اگر شهروندان دام خریداری شده را برای ذبح به کشتارگاه ببرند، ناظران بهداشتی و شرعی آمادگی دارند که در همه مراحل ذبح نظارت داشته و اگر اندام و یا لاشه مشکل داشته باشد، اصلاح‌سازی یا سایر راهنمایی های لازم انجام می گیرد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار