مدیرکل بازرسی استان زنجان گفت: با ورود بازرسی استان زنجان طی ۶ ماه امسال مشکل ۴۹ واحد تولیدی حل شده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹ 11 October 2021

 ابوالفضل خمسه صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ۱۹ مهرماه، سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور، هر گونه مصلحت‌سنجی‌های مدیریتی و اعمال سلایق شخصی بر خلاف قوانین و مقررات است، گفت: به همین خاطر از مدیران انتظار داریم همواره بر مدار قوانین و مقررات حرکت کنند؛ چرا که هیچ ملاک و معیاری بالاتر از قانون وجود نداشته و هیچ توجیهی نیز رعایت نکردن قوانین و مقررات را موجه نمی‌کند، بنابراین حرکت در مسیر قانون همواره قابل دفاع و ستودنی است.

وی مدیران را به عنوان ناظران اصلی هر دستگاه برشمرد و اظهار کرد: با اعمال نظارت جامع و کامل مدیران و نیز نظارت مسئولانی که در درون دستگاه‌های اجرایی وظایف نظارتی را عهده‌دار هستند، بخش اعظمی از سلامت اداری محقق شده و نیاز به نظارت و کنترل‌های برون‌سازمانی را به حداقل می‌رساند.

بازرس کل استان زنجان، بیت‌المال را امانتی گران‌سنگ در اختیار مدیران دانست و حفظ و صیانت جدی آن را از اهم وظایف مدیریتی و موجب تقویت اعتماد مردم به مسئولان قلمداد کرد.

رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی استان در ادامه با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب، یادآور شد: با فرمان مقام معظم رهبری تکلیف همه مسئولان سنگین تر شده است، به نحوی که با کم‌ترین هزینه و بازده زمانی باید بیشترین و بهترین خدمات را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از برنامه‌های تدوینی بازرسی کل استان طی سال‌جاری در راستای فرمان مقام معظم رهبری و در حوزه‌های تولیدی و اقتصادی استان بوده است، افزود: با توجه به نظارت و بازرسی‌های به عمل آمده در شش ماهه نخست امسال، اثربخشی‌های ریالی بازرسی کل استان به نسبت کل سال گذشته با مبلغ هفت تریلیارد و ۴۱۵ میلیارد و ۵۹۰ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۲۳۸ ریال دارای بیش از ۳۲۷ درصد رشد بوده است.

۴۱۰۳ هکتار از اراضی دولتی منجر به اخذ سند تک‌برگی شد

مدیرکل بازرسی استان زنجان عنوان کرد: همچنین با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده از دستگاه‌های اجرایی استان و در راستای کاداستر اراضی و املاک دولتی در شش ماهه اول امسال، بیش از ۴۱۰۳ هکتار از اراضی دولتی منجر به اخذ سند تک‌برگی شده است.

خمسه متذکر شد: با توجه به پیشنهادهای ارایه شده در بازرسی‌های به عمل آمده، طی شش ماهه اول امسال مساحت ۱۷.۱۲ هکتار از اراضی شهری، زراعی، مرتع و جنگل، رفع تصرف شده است. همچنین در این مدت به ترتیب ۵۲، ۱۵ و یک فقره پرونده موردی، برنامه‌ای و فوق‌العاده در بازرسی کل استان تشکیل شده که از مجموع پرونده‌های مذکور به ترتیب ۴۶.۶۳، ۶۶.۶۶ و ۱۰۰ درصد از گزارش پرونده‌های مذکور به دستگاه‌های مربوطه ارسال شده است.

بازرس کل استان زنجان، مهم‌ترین رویکرد این بازرسی را ایفای نقش پیشگیری و ارایه پیشنهادها و راهکارهای اصلاحی، کمک به مدیران برای پرهیز از روزمرگی، شناسایی و ایجاد فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید اعلام و با تاکید بر تدوین و اجرای برنامه‌های اولویت‌دار در راستای اصلاحات ساختاری و مبارزه با فساد توسط بازرسی کل استان زنجان، خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد و مسدود کردن منافذ منتهی به آن در دستگاه‌ها زمینه و شرایط لازم برای جلوگیری از فساد افراد را فراهم می‌آورد.

وی اظهار کرد: به منظور حمایت از واحدهای تولیدی، از سال گذشته برنامه‌ریزی لازم برای برقراری تماس با واحدهای تولیدی تدوین شده و طی ۱۸ ماه گذشته با بیش از ۲۴۰ واحد تولیدی تماس گرفته و مشکلات و موانع تولید آن‌ها پیگیری شده که در نهایت با توجه به وظایف و صلاحیت سازمانی، تاکنون اقدام لازم برای رفع مشکل ۴۹ واحد تولیدی به عمل آمده است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان یادآور شد: بالغ بر ۷۰ واحد تولیدی (اعم از در حال تولید، در حال احداث سالن تولید و …) توسط بازرسان بازرسی کل استان زنجان مورد بازدید واقع شده و مشکلات و موانع پیش روی آن‌ها در محل واحد تولیدی بررسی و برخی از آن‌ها رفع و برخی نیز در حال پیگیری است. همچنین هشت هزار مترمربع از اراضی صنعتی در شهرک صنعتی هیدج (به ارزش ریالی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال) از دست دلالان و سودجویان خلع ید شده و در مرحله واگذاری به تولیدکنندگان است.

خمسه در خصوص حمایت از تولید و سرمایه گذاری و نتایج حاصله، گفت: در ۱۸ ماه گذشته، بازرسی کل استان زنجان بیش از ۲۰ فقره گزارش هشداری مرتبط با تولید و سرمایه گذاری به دستگاه‌های اجرایی استان زنجان ارسال کرده است.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، وضعیت ۱۰ واحد تولیدی کلان توسط بازرسی کل استان مورد بررسی واقع و مشکلات قابل حل آن‌ها رفع شد، ادامه داد: از جمله می‌توان به رفع اختلاف حاصله در قرارداد ۲۲۰ میلیارد ریالی، یکی از شرکت‌های استان و پیگیری‌های انجام شده در خصوص رفع موانع تأمین مواد اولیه و تأمین ارز مورد نیاز برای تعدادی از شرکت‌های تولیدی اشاره کرد.

وصول ۸۱۱ فقره شکایت و اعلامیه از طریق سامانه ملی رسیدگی به شکایات

بازرس کل استان زنجان با بیان اینکه در راستای تسهیل رسیدگی به شکایات و شفاف‌سازی فرآیند آن سامانه ملی رسیدگی به شکایات در سازمان بازرسی کل کشور راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال تعداد ۸۱۱ فقره شکایت و اعلامیه از طریق سامانه مذکور به این بازرسی کل واصل شده که از تعداد مذکور ۶۶ درصد مورد رسیدگی قرار گرفته و باقی مانده نیز در دست رسیدگی و بررسی کارشناسی است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان یادآور شد: همچنین در ایام مذکور تعداد ۲۵ فقره شکایت از طریق مدیران واحدهای تولیدی استان واصل شده که با بررسی‌های انجام شده اغلب مشکلات مورد اعتراض آن‌ها حل شده است که از آن جمله می‌توان به تقاضای واگذاری زمین، تقسیط بدهی مربوط به شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله آب، برق و گاز، مساعدت در بخشودگی جرائم بانکی و اعطای تسهیلات بانکی برای تأمین سرمایه در گردش واحد تولیدی و … اشاره کرد.

رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی استان زنجان، از دیگر اقدامات بازرسی زنجان را فعال کردن احداث شهرک صنعتی صائین قلعه بعد از ۱۷ سال و برگشت حدود بیش از ۳۰ میلیارد تومان درآمد به شرکت شهرک‌های صنعتی از محل واگذاری اراضی به سرمایه گذاران، بیان کرد: در بازرسی موردی از شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، ملاحظه شد قبل از خرید زمین شهرک صنعتی صائین قلعه در سال ۱۳۸۳، استعلام‌های ۱۸ گانه از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان انجام نشده است.

خمسه عنوان کرد: نکته قابل ذکر این است که طی سال‌های قبل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان مکاتباتی مبنی بر احداث شهرک صنعتی در زمین های خریداری شده با اداره‌کل حفاظت محیط زیست زنجان کرده که اداره‌کل مذکور با استقرار شهرک صنعتی در محل خریداری شده، مخالفت کرده است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان متذکر شد: با وجود اینکه ۱۰۰ هکتار زمین خریداری شده بود اما امکان احداث صنایع در آن قبل از اخذ مجوزهای لازم وجود نداشت ولی با وجود گذشت بیش از ۱۷ سال از خرید زمین، هیچ اقدامی برای احداث شهرک صورت نگرفته بود که همین موضوع موجب شده اهالی منطقه شکایت های متعددی به دستگاه‌های ذی‌ربط مبنی بر احداث شهرک مذکور و ایجاد اشتغال برای مردم آن منطقه ارایه کند که نتیجه ای حاصل نشده بود.

خمسه خاطرنشان کرد: با طرح مسئله در بازرسی کل استان و با بررسی جامع موضوع در راستای احیا و احداث شهرک مذکور با پیشنهاد و پیگیری به عمل آمده از شرکت شهرک‌های صنعتی استان و انجام مطالعات زیستمحیطی و هماهنگی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به رفع مشکلات زیست‌محیطی و تعریف شهرکی با صنایع مجاز زیستمحیطی موافقت شده که در حال حاضر عملیات زیربنایی و روبنایی احداث شهرک مذکور آغاز شده است.

مدیرکل بازرسی استان زنجان افزود: گزارش‌های بازرسی کل استان حاوی پیشنهادها، تذکرات و توصیه ها بوده که به لحاظ تخصصی بودن آن و انطباق با مقررات قانونی، موجب اصلاح زمینه های بروز فساد و افزایش قدرت و جسارت تصمیم‌گیری در مدیران دستگاه‌های اجرایی قانون‌مند می‌شود.

خمسه اظهار کرد: در جریان نظارت بر کمیته اعتباری یکی از بانک‌های استان و حضور مستمر بازرسان در جلسه کمیته مذکور، ملاحظه شد درخواست برخی از متقاضیان تسهیلات و در مجموع به مبلغ ۱۷۱ میلیارد ریال به دلیل احراز نشدن صلاحیت متقاضیان در کمیته اعتباری بانک ذی‌ربط مطرح شده بود که با تذکر هیئت بازرسی در حین جلسه، درخواست‌های موصوف در کمیته اعتباری بانک رد و با آزادسازی منابع مذکور، امکان تامین مالی برای برخی از واحدهای تولیدی متقاضی دارای شرایط، مهیا شد.

مدیرکل بازرسی استان زنجان گفت: همچنین برخی از درخواست‌های تسهیلات با وثایق ناکافی در کمیته فوق مطرح شده بود که برای برخی از تسهیلات مذکور به میزان ۲۷ میلیارد ریال، پیشنهاد تحکیم وثایق از طرف بازرسان به جهت جلوگیری از افزایش مطالبات غیرجاری و بلوکه شدن منابع بانک، به کمیته اعتباری بانک ارائه شد که مورد موافقت کمیته اعتباری استان قرار گرفت و وثایق سهل‌البیع از متقاضیان تسهیلات اخذ شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار